شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

ناوگروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۵ ماه است.

به گزارش ایمنا، بنا بر اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش، یکی از ناوگروه‌های این نیرو بزودی راهی اقیانوس اطلس می‌شود. این درحالیست که طرح برنامه این سفر به تایید سلسله مراتب رسیده است.برنامه اعزام یک ناوگروه به اقیانوس اطلس از چند سال قبل در دستور کار نداجا قرار داشته و به نظر می‌رسد اکنون همه الزامات برای انجام این ماموریت فراهم شده است.

نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۷ با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن اقدام به اعزام ناوگروه‌های متعدد کرده و تاکنون ۵۹ ناوگروه به ماموریت های طولانی مدت رفته اند که عمده این اعزام ها به همین منطقه خلیج عدن بوده است، البته برخی ناوگروه‌ها نیز به مناطق دیگر نظیر جنوب شرق آسیا، جنوب آفریقا، دریای مدیترانه و اقیانوس آرام و دریای چین رفته اند.

روال کار بر این است که حداقل دو یگان شناوری به این ماموریت ها اعزام شده و بعضا در بنادر برخی کشورهای خارجی نیز حضور می‌یابند. در این میان گاها یگان‌های پروازی (بالگرد) نیز با برخی شناورهایی که قابلیت حمل دارند اعزام شده و در برخی موارد معدود، یگان‌های زیرسطحی (زیردریایی) نیز به همراه آنها اعزام می‌شوند.

کدام شناورهای ایرانی به سواحل آمریکای لاتین می روند؟

طبق آنچه تاکنون از سوی فرماندهان و مسئولان مربوطه اعلام شده، حضور دو یگان شناوری در ماموریت آتی اطلس حضور خواهند داشت که عبارتند از «ناو لجستیک خارک» و «ناوشکن سهند» ازجمله آنها هستند.

ناو خارک با ۳۳هزار تن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا است که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در بسیاری از سامانه های مهم رانشی و ناوبری آن ایجاد شده است.

شناور دیگری که در ماموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیرا به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است.


ناوشکن سهند در ۱۰ آذر ۹۷ به ناوگان دریایی ارتش الحاق شد

این ناوشکن با طول ۹۷ متر، جدیدترین ساخته کارخانجات نداجا از پروژه موج است که نسبت به نمونه های قبلی این پروژه یعنی جماران و دماوند از پیشرفت های بیشتری برخوردار است که برای نمونه می تواند به تغییر در سازه این ناو و برخورداری آن از سیستم رانش جدید اشاره کرد.

اعزام این ناوشکن به ماموریت با این مختصات، درحالیکه تنها حدود یک ماه از عملیاتی شدن آن می‌گذرد، نشانه ای از اطمینان فرماندهان به این شناور است.

از آنجایی که هم ناو خارک و هم ناو سهند قابلیت حمل انواع بالگردها را نیز دارند، هنوز اعلام نشده که در این ماموریت از یگان های پروازی نیز استفاده خواهد شد یا خیر.

 ناوگروه ارتش از کدام مسیر به اطلس می‌رود؟

ناوگروه اعزامی نداجا برای رفتن به اقیانوس اطلس و پهلوگیری در یکی از کشورهای آمریکای لاتین (احتمالا ونزوئلا) دو مسیر را پیش رو دارد.

مسیر اول مدیترانه است که در این صورت ناوگروه اعزامی می‌بایست از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شود.

در صورت انتخاب این مسیر، این ماموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام های متعددی خواهد داشت چراکه می بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد عبور کند. ناوگروه‌های نداجا پیش از این نیز دو مرتبه تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده اند.

مسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب آفریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند.

طبق آنچه تاکنون از زبان برخی فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفته شده، به نظر می‌رسد گزینه اول یعنی دریای مدیترانه، در اولویت باشد.

ناوگروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۵ ماه است که در صورت اجرا، طولانی‌ترین ماموریت ناوگروه‌های اعزامی نداجا خواهد بود در طول این ۱۰ سال خواهد بود.

منبع:فارس

کد خبر 363598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.