ترفندهای اشتها آور را بشناسید

عوامل زیادی در بی‌اشتهایی و یا کم‌اشتهایی افراد نقش دارد، اما خبر خوب اینکه شما می‌توانید با رعایت راهکارهای طبیعی، اشتهای خود را تحریک و مواد طبیعی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد به دلیل مشغله کاری، داشتن استرس زیاد، مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری‌های مهلک و خطرناک، اشتهای خود را از دست می‌دهند. این موضوع ممکن است در روزهای نخست مشکل جدی محسوب نشود، اما با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن افراد به دلیل دریافت نکردن مواد ضروری، ضعیف‌تر شده و فرد علاوه بر کاهش وزن، آمادگی ابتلا به امراض مختلف را پیدا می‌کند. چنین افرادی به دلیل از دست دادن اشتها، بسیار کمتر از حالت معمول غذا خورده و در پی راهی می‌گردند تا شیوه زندگی خود را تغییر دهند. در اینجا شما را با راهکارهای طبیعی برای افزایش اشتها آشنا می‌کنیم که مضرات شیوه‌های مصنوعی را نیز ندارد.

شیوه طبخ غذای خود را تغییر دهید

یکی از راه‌های موثر برای افزایش اشتها، تغییر شیوه طبخ غذا است که باعث لذت بردن از صرف آن می‌شود. برای نیل به این هدف افراد می‌توانند برخی از عادت‌های غذایی خود را تغییر دهند. برای مثال چنانچه عادت به خوردن برنج دم‌کرده یا آبکش دارند، بهتر است، برنج سرخ‌شده را نیز امتحان کنند. بدین صورت که ابتدا برنج را در آب بجوشانند تا کمی نرم شود. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ، نمک و زعفران طعم‌دار کرده، کف ماهیتابه را با روغن چرب کرده و برنج را در آن سرخ کنند. همچنین می‌توان به جای زرده تخم‌مرغ  از  طعم دهنده‌های دیگری نظیر جعفری، گشنیز، اسفناج  و ...استفاده کرد.

افزایش اشتها با مصرف عسل

عسل یکی از مواد غذایی معجزهگر است که در آن املاح و ویتامین‌های بسیاری مانند آهن، کلسیم، اسید فسفریک، ویتامین C و ... وجود دارد. همچنین از آنجا که این ماده غذایی سودمند، اشتها آور است در افزایش وزن افراد نیز موثر است. نتیجه بررسی‌های علمی نشان داده است که این معجزه گر طبیعی بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند سل را نیز التیام می‌بخشد.

بین غذاهای خود، آب مرکبات بنوشید

نوشیدن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشیدنی همراه با وعده‌های غذایی از دیگر راهکارهای طبیعی برای افزایش اشتها است. در واقع مرکبات دارای انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین  C و اسیدفولیک است که از  افزایش‌دهنده‌های موثر برای اشتهای افراد محسوب می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود کسانی که میل به خوردن غذا را از دست داده‌اند، یک لیوان نوشیدنی شامل آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین و ... را کنار بشقاب غذای خود قرار داده و آن را قبل و همچنین بین غذا میل کنند.

مصرف روی را فراموش نکنید

مصرف مواد غذایی حاوی "روی" یکی از اشتها آورهای موثر است که توصیه می شود افراد آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار  دهند. مواد غذایی مانند شکلات تلخ و پودرکاکائو حاوی عنصر روی بوده که علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث افزایش وزن افراد می‌شود. دیگر منابع حاوی روی شامل تخمه‌ کدو و هندوانه، نخودفرنگی، شیر و سینه‌مرغ است.  

چاشنی‌ها را دست کم نگیرید

مصرف ادویه‌هایی مانند پودرلیمو، فلفل‌سیاه، پودر آویشن و ... علاوه بر اینکه طعم سالادها و غذاها را متفاوت می‌کند، نقش موثری در افزایش اشتهای افراد دارد. همچنین مصرف انواع چاشنی‌ها نظیر سس‌ها، ادویه‌ها، ترشی‌ها و شورها، همراه غذا می‌تواند اشتهای افراد را افزایش دهد. از دیگر راهکارهای افزایش اشتها، رنگی کردن ظرف های غذا است. جالب است بدانید استفاده از رنگ‌های گرم و زنده مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زردتیره علاوه بر زیباترکردن ظروف غذا، میل افراد را به غذا خوردن افزایش می‌دهد.

کد خبر 363574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.