جشنواره ملی صنایع دستی آیات در چهار فصل

رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان گفت: اصفهان مهد هنرهای دستی است، جشنواره ملی صنایع دستی آیات در چهار فصل بزرگ به میزبانی اصفهان با ارایه آثارهنرمندان صنایع دستی کشور در ۲۵ بهمن ماه امسال برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد قلمکاریان در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی آیات قرآن به میزبانی استان اصفهان دربهمن ماه امسال، اظهار کرد: امسال و با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه علمی و اجرایی جشنواره صنایع دستی آیات در دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان قرار دارد و اصفهان میزبان هنرمندان صنایع دستی سراسر کشور خواهد بود.

قلمکاریان گفت: برای برگزاری این جشنواره خودمان را خادم قرآن حساب کردیم تا یک کار ارزشمندی را با حضور هنرمندان و همکاری اصحاب رسانه رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در روش های هنری یاد دادن بسیار تاثیر دارد افزود: در روایات آمده است بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد دهد. امام (ره) فرمودند: هنر دمیدن روح تعهد در کالبد آدمی است. مقام معظم رهبری فرمودند هر اندیشه ای و دعوتی و هرانقلابی که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست.

رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان گفت: مانایی و پایایی در قالب هنر است و در واقع این هنر در آثار مختلفی همانند صنایع دستی نشان داده می  شود.

وی تاکید کرد: مطابق روایات نبی مکرم اسلام در سوره قرآن از امت شان شکایت می کنند که پروردگار من امت من قرآن را مهجور نگه داشتند. در جشنوراه ملی صنایع دستی آیات در نصف جهان قصد داریم برای مهجوریت زدایی قرآن یک قدمی برداشته تا هنرمندانه آیات قرآن را غبارگیری کنیم.

قلمکاریان با تاکید بر اینکه جایگاه ویژه قرآن در این جشنواره فقط آیات قرآنی نیست که در آثار هنری که در چهار رشته بافت، فلز، سفال و چوب است نمودار شود، گفت: در واقع هنگامی که از چوب سخن گفته می شود همه رشته هایی که با چوب در ارتباط بوده را در بر می گیرد و شامل منبت، معرق، مجسمه سازی و موارد دیگر است و در بخش بافت و سفال و فلز کاری هم همه بخش ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه اصفهان مهد هنرهای دستی است، افزود: در این زمینه هنرمندان زیادی هستند و باید بیشترین هنرهای دستی را در اصفهان با برنامه های جشنواره ای هنرها احیا کنیم. این جشنواره ملی علاوه بر اهداف متعالی شناسایی هنرمندان، معرفی، ترویج و تبلیغ هنر اصیل سنتی را نیز خواهد داشت.

رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان تاکید کرد: هنرمندان جهت حضور در این جشنواره حداکثر تا ۳۰ دی ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه جشنواره به آدرس  ac.irhttp://ayat.uastca_esf  ثبت نام کرده و تصویر اثر خود را بارگذاری کنند.

وی  تصریح کرد: نفرات برگزیده هیئت انتخاب جشنواره که از طریق سایت جشنواره اطلاع رسانی خواهند شد حداکثر تا ۱۱ بهمن ماه فرصت دارند تا اصل اثر خود را به نشانی دبیرخانه جشنواره خیابان رباط سوم، خیابان دانش دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان کد پستی ۸۱۹۶۷۱۱۱۱۱ ارسال کنند.

قلمکاریان با اشاره به اینکه جشنواره ملی صنایع دستی آیات در چهار قالب در ۲۵ بهمن ماه امسال به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با یک برنامه ریزی خوبی و با مساعدت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگ و قرآن و عترت این نهاد و نهادهای دیگر این جشنواره را برگزار کنیم تا و برای سال های آینده هم تدوام پیدا کند.

وی تاکید کرد: در اختتامیه جشنواره نمایشگاهی برگزار می شود تا با گردآمدن سرمایه گذارن، آثار هنرمندان شاخص خریداری شود و این هنرمندان شاخص علاوه بر شرکت در این جشنواره ملی آثارشان را به نمایش گذاشته تا بتوانیم اقتصاد فرهنگ و هنر را به جایگاه واقعی برسانیم.

 تربیت هنرمندان متعهد و متخصص در دانشگاه

وی با اشاره به فعالیت های دانشگاه فرهنگ و هنر گفت: یکی از این فعالیت ها  تشکیل شورای علمی دانشگاه فرهنگ و هنر است که تحت شورای علمی و فرهنگی و هنری بوده و رسانه هم جزو آن است و اشخاص صاحب نظر این حوزه معرفی می شوند تا عضو شورای علمی دانشگاه شوند تا برنامه ریزی های دانشگاه را بر اساس نظرات آنها داشته باشیم.

قلمکاریان با تاکید به چشم انداز دانشگاه برای آینده، گفت: در این دانشگاه با فعالیت  درعرصه های علمی، فرهنگی، پژوهشی، مهارتی، اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی سعی می کنیم تا به عنوان اولین دانشگاه کشور در مهر ۱۴۰۰ شویم.

رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان گفت: آموزش تربیت هنرمندان متعهد و متخصص و گزینش افراد فرهیخته در این دانشگاه برنامه ریزی می شود. افتتاح مجموعه های نوین دانشگاه فرهنگ و هنر شامل هشت مجموعه نوین مرکز آموزش های پودمانی آزاد و توسعه فرهنگ و هنر، پژوهشکده فرهنگ و هنر، مجمع خیران و واقفان فرهنگ و هنر، کانون دانش آموختگان فرهنگ و هنر، مرکز هنرهای آئینی و سنتی، مرکزمشاوره و راهنمایی روانشناختی و تحصیلی و شغلی، کارآفرنی و مشاوره ثبت مالکیت فردی و مرکز امور بین الملل است.

قلمکاریان با اشاره به اینکه هنرمندان عرصه رسانه می توانند با آگاه سازی بیشتردر این زمینه مساعدت لازم را با این دانشگاه داشته باشند، افزود: در واقع با این حرکت می توانیم این رشته را در این دانشگاه تاسیس کنیم و رشته پودمانی، رشته های تک درس و خاص،  رشته های کاردانی و کارشناسی را تالیف کنیم.

وی یادآور شد: تاسیس پژوهشکده فرهنگ و هنر را در برنامه ها داشتیم و اکنون در عرصه رسانه چهار طرح پژوهشی است و با پژوهشکده فرهنگ و هنر ارتباطات تفاهم نامه ای امضا شده و با پژوهشکده های دیگر هم فعالیت های پژوهشی ویژه ای انجام می شود.

به گفته قلمکاریان؛ استادان اصحاب رسانه و مطبوعات و هنرمندان می توانند در این زمینه با دانشگاه مشارکت کنند و اگر کسانی هم در زمینه پژوهشی آمادگی  لازم را دارند می توانند در چهار بخش پژوهشکده فرهنگ و هنر، رسانه و نسخ خطی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین فرهنگ و هنر راه اندازی شده است، افزود: در این زمینه نیاز است که خیرین و واقفین وارد شوند تا از تولیدات ارزشمند هنری شرکت های هنر بنیان از تجاری ساز ایده ها و کار آفرینی و پژوهش های در شان فرهنگ و هنری حمایت کنند.

رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد پنج هزار دانش آموخته فعال در دانشگاه وجود دارد که بعضی این افراد دانش آموخته با ارایه ایده های خلاقانه موفق به انجام کارهای هنری بسیار خوبی شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر این کانون دانش آموختگان فرهنگ و هنر تاسیس شده است و این کانون ظرفیت  رشته های روابط عمومی، رسانه و خبرنگاری را دارد و درصد هستیم که رشته خبرنگاری و خبر نویسی را احیا کنیم.

قلمکاریان با بیان اینکه اکنون رشته هایی سنتی در این دانشگاه احیا می شود، افزود: می طلبد که  در حوزه رسانه خبرنگاران مساعدت های لازم را با دانشگاه داشته باشند. همچنین مرکز مشاوره و راهنمایی، روانشناسی و شغلی فعال خواهد بود و با بکارگیری ۱۲ مشاور برتر در این بخش می توانیم به اصحاب رسانه و خانواده های آنها با قیمت های بسیار کم خدمات ارایه کنیم.

وی تاکید کرد: اگر کسی ایده ای داشته و کار هنری انجام داده و تولیداتی در این بخش دارد، می توانیم این تولیدات و ایده ها را به نام خود افراد ثبت کنیم و بخش مرکز کار آفرینی ایده های خلاقانه اشخاص ثبت و اجرایی می شوند  و ایده های رسانه ای و مطبوعاتی را نیز عملیاتی می کنیم.

کد خبر 363509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.