آینده یک گذشته؛ درآمدی بر توسعه اصفهان

آیین گشایش نمایشگاه "آینده یک گذشته" مروری بر آثار محمود درویش از معماران و شهرسازان پیشکسوت اصفهان با محوریت درآمدی بر توسعه اصفهان جمعه ۱۴ دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نمایشگاه شامل پژوهش‌ها و آثار بیش از چهار دهه فعالیت درویش در زمینه معماری و شهرسازی اصفهان است.

شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان در این مراسم محمود درویش را معماری ارزشمند و فاخر دانست و افزود: امروز معماری ایران به مدد دانشگاه‌های بسیار در کشور و تعداد زیاد معمار رونق گذشته خود را از دست داده است و آثاری که روزگاری به عنوان بهترین آثار شناخته می‌شده است، امروز افول کرده است.

وی افزود: معماری تنها تجلی کالبدی فضا نیست بلکه تجلی فرهنگ، عشق، هنر و حقیقت جامعه است.

رییس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر اظهار کرد: معماری تمدن یک جامعه را نشان می‌دهد؛ حقیقت یک جامعه را نمی‌توان انکار کرد البته ممکن است در برهه‌هایی که جامعه با آن هم سو نیست کمرنگ و کم سو شود اما هرگز خاموش نمی‌شود.

طغیانی تصریح کرد: امروزه معماری رونق گذشته خود را از دست داده است و این به دلیل نبود چهره‌های فاخری مانند استاد درویش است. متأسفانه ساختمان‌سازی جایگزین معماری شده است درحالی‌که معماری همه فرهنگ یک جامعه است.

رییس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر اصفهان افزود: امروز کسانی که معمار و هنرمند نیستند تصمیم گیرنده و عمل کننده هستند.

طغیانی افزود: برپایی این مراسم موجب می‌شود فضای کالبدی شهرهای جامعه ما و معماری ما غنی‌تر شود.

وی از مهندس درویش و همراهان ایشان که با وجود همه ناملایمات ایستادند تشکر و ابراز امیدواری کرد قدر این مفاخر بیشتر دانسته شود تا در آینده نزدیک معماری به جایگاه اصیل خود برگردد.

رییس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر تاکید کرد: امروز در ارکان مدیریتی کشور رشته معماری دچار غربت است و باوجود جامعه عریض و طویل خود کمترین نقش را در تصمیم‌گیری مربوط به معماری دارند.

وی از شهرداری اصفهان و موزه هنرهای معاصر تشکر کرد و افزود: از این مفاخری مانند استاد درویش در راستای ارتقای سطح فرهنگ و دانش و شناخت مردم و آشتی آنان با معماری استفاده شود.

آتوسا افغان، نائب رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان گفت: نمایشگاه امروز نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری مهندس درویش یکی از هنرمندان فاخر و مؤثر در دهه‌های گذشته اصفهان است که تاثیرات بسیاری بر شهر گذاشته است.

وی گفت: در این روزها که روزهای قدرناشناسی و تلخی است، انجمن صنفی مهندسان تصمیم بر معرفی چهره‌های مؤثر در شهر است؛ مهندس محمود درویش پدر معنوی انجمن مهندسان معمار ایران و در کنار بزرگوارانی همچون کچویی، افراسیابی، زنده‌یاد دکتر شیرازی این انجمن را بنا نهاده است.

افغان ادامه داد: نمایشگاه "آینده یک گذشته" بر اساس تاریخ شفاهی است که مهندس درویش در اختیار انجمن قرارداد و نمایش رویدادهای معماری شهر با حضور سایر هنرمندان باید ادامه پیدا کند.

رییس انجمن صنفی مهندسان معمار اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه "آینده یک گذشته" در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: این نمایشگاه شامل آثار و پژوهش‌هایی از محلات، ادارات و سازمان‌هایی است که محمود درویش در سال‌های گذشته در آن‌ها فعالیت داشته است.

در ادامه فرزاد معصومی، مدیرعامل شرکت کاشی مرجان با بیان اینکه هنر محمود درویش در شهر و زادگاهش بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: آثار زیبایی‌ که او در حاشیه زاینده‌رود بنا کرده است یادگاری ارزنده‌ای است که سال‌ها پابرجا بوده و خواهد بود.

وی با ابراز تأسف از خشکی زاینده‌رود گفت: از اعضای انجمن صنفی معماران استان اصفهان تشکر می‌کنم که در شرایط فعلی کشور که به دلیل رکود فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی همه دولتمردان را به فکر راه چاره انداخته است؛ به دور از بازی‌های سیاسی برای حل مشکلات شهرستان گام برمی‌دارد.

  • مسلک من نیز همانند نامم "درویش" است

محمد درویش، معمار فاخر اصفهانی در این مراسم اظهار کرد: همکاران جوان من بیشتر از یک سال است همت کرده‌اند تا این اتفاقات روزمره را جمع آوری و مستند کنند.

وی با بیان اینکه تاریخ همین اتفاقات روزمره است، افزود: حاصل برخورد عقاید و اتفاقات، تاریخ مصور، شفاهی و تاریخ مکتوب می شود؛ من تنها به گفته پدرم که میگفت "هرکاری که انجام می‌دهی، درست انجام بده" عمل کردم و در این راستا انجام وظیفه کردم.

این معمار پیشکسوت ادامه داد: تامین رفاه و آسایش مردم همچنین رعایت مسائل اقتصادی در کار با کارفرما در اولویت برنامه‌هایم بوده است؛ همانطور که نام من "درویش" است، سعی کردم "درویشی" پیشه کنم و از خودنمایی بپرهیزم.

  • پیاده راه چهارباغ در میان همه نابه هنجاری‌های شهر، خودنمایی می‌کند

رضا آزمایش، معمار پیشکسوت در این مراسم گفت: زمانی که مهندس در شهرداری‌های کشور کمیاب بود، شهرداری اصفهان این‌گونه مهندسانی داشت که امروز به وجود آنان افتخار می‌کنیم؛ بنابراین شهرداری اصفهان می توانست طرح تفصیلی شهر را خودش تهیه کند.

وی افزود: آرزوی ما این بود هر قدمی از در حوزه شهری برداشته می‌شود، اصفهان نخستین شهر باشد؛ در گذر تاریخ بزرگ ترین شهر ایران، اصفهان است و در حال حاضر هرکس وارد کشور می شود شوق بازدید از شهر اصفهان را دارد.

این معمار پیشکسوت ادامه داد: بنابراین اصفهان نخستین شهری بود که استفاده از کامپیوتر و اخذ عوارض نوسازی در شهرداری معمول شد؛ امروز که در شهر اصفهان از خیابان سپه به سمت نقش جهان حرکت می‌کردم، ناهماهنگی دیدم و بسیار ناراحت شدم.

وی گفت: این زیبایی که اکنون در چهره انسان دیده می شود باید در بناها و کالبدهای شهر هم نمایان باشد.

این معمار پیشکسوت گفت:یک مهندس در شهرداری اصفهان وظیفه دارد یک خیابان را به صورت سه بعدی و طراحی شده بدون استفاده از کامپیوتر پیاده سازی کند؛ باید پانلی برای شهر و درشهرداری اصفهان وجود داشته باشد تا هر ساختمانی در شهر از آن پانل تخصصی عبور کند؛ بنابراین نباید به هرکس اجازه داد در اصفهان ساختمان سازی کند.

آزمایش گفت: با وجود همه ناهنجاریها، دیدن پیاده راه چهارباغ من را خرسند کرد البته که هرکس اختیار ملک خودش را دارد، اما نباید فرهنگ و اصالت یک جامعه رو تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین باید پنلی با حضور بزرگانی که هم اکنون حضور دارند، تشکیل و به اصلاحات پرداخته شود.

این معمار پیشکسوت ابراز امیدواری کرد: اصفهان به نحوی ساخته شود که همیشه نصف جهان بماند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه "آینده یک گذشته" تا ۱۹ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری دایر است.

کد خبر 363419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.