۱۵ دوچرخه سرا در اصفهان افتتاح شد

صبح امروز - چهارشنبه ۱۲ دیماه- ۱۵ دوچرخه سرا با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و مدیران شهری با همکاری بخش خصوصی در ۱۵ نقطه اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایمنا، این دوچرخه سراها با خدماتی متمایز شامل دوچرخه‌های دنده‌ای، ساده،  برقی و همچنین با ارائه سایر پاکروها همچون چهارچرخ های خانواده و دوچرخه دونفره در دوچرخه سرای جاده سلامت ناژوان و تردمیل دوچرخه برقی در دوچرخه سرای تله سیژ ۲ ناژوان آغاز به کار خواهد کرد.

۱۵ دوچرخه سرای جدید شهر اصفهان در خیابان علامه امینی، میدان بزرگمهر، خیابان آبشار دوم، میدان خواجو، میدان فیض، خیابان حافظ، میدان امام حسین (ع)، خیابان استانداری، میدان انقلاب، پل آذر، پل فلزی، میدان مارنان، باغ پرندگان در ناژوان، جاده سلامت در ناژوان و تله سیژ ۲ در ناژوان راه اندازی شده است.

دوچرخه سواری از حالت تفرجی و مانور خارج شود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم به ارتقا فرهنگ دوچرخه سواری از مبدا تا مقصد تاکید کرد و گفت: دوچرخه سواری باید از حالت تفرجی خارج شده و از دوچرخه تنها برای مانور مسئولان استفاده نشود.

وی ادامه داد: به تحقق شهر پایدار تأکید داریم، شهری که زیست‌پذیر باشد، البته اگر بخواهیم به چنین شهری دسترسی پیدا کنیم یا شهر در عرصه زیست‌پذیری توسعه پیدا کند، ناگزیر به انجام برخی از اقدامات هستیم، در این راستا لازم است از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم تا آلودگی هوا کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از رفتارهای مطلوب زیست محیطی، دوچرخه سواری است، تصریح کرد: اگر می‌گوییم فرهنگ دوچرخه سواری توسعه یابد، از موضع شهرداری منظور این است که برای دوچرخه سواری بسترهای لازم فراهم شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قرار است بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر زیرساخت به عنوان مسیر دوچرخه سواری در شهر اصفهان آماده شود که امسال سه کیلومتر از آن احداث شده است، اما مسیر انتخاب شده به دلیل وجود ۱۳ ورودی به این محدوده، متأسفانه مناسب نیست؛ این در حالی است که اگر زیرساخت‌ها تامین نشود، تولید دوچرخه و توصیه به دوچرخه سواری فایده‌ای ندارد.

نوروزی با بیان اینکه باید اطمینان حاصل کنیم که برای دوچرخه سواران شهر، امنیت تردد وجود دارد، گفت: باید مسیرهای دوچرخه ایجاد و ایمن سازی شود؛ از ابتدای فعالیت در شهرداری اصفهان، به استفاده شایسته و صحیح از دوچرخه تاکید داشتیم، اما دوچرخه‌های موجود از نظر کیفی متفاوت بود و ایستگاه‌های دوچرخه مکان‌یابی درستی نداشتند و نکته مهم‌تر اینکه مدیریت شهری قصد دارد دوچرخه سواری را برای رفع مسائل شهری توسعه دهد تا بتوان این وسیله نقلیه را جایگزین خودرو کرد و کاهش آلودگی هوا و ترافیک را رقم زد. 

وی ادامه داد: نمی‌توان از مردم انتظار داشت که از خانه خارج شده و در پل خواجو یا میدان امام حسین (ع) به ایستگاه های دوچرخه آمده و سوار بر دوچرخه شوند، بلکه باید کاری کنیم که مردم از منزل خود سوار دوچرخه شوند و خریدهای روزانه مراجعه به محل کار و انجام امور را با استفاده از این وسیله نقلیه پاک انجام دهند؛ در آن زمان شهر، زیست‌پذیر و پایدار خواهد شد و سرنوشت مردم به هم گره می‌خورد.

شهردار اصفهان یادآور شد: در گذشته دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کردند، بنابراین باید این دیدگاه و امکانات آن ترویج پیدا کند؛ در این راستا مدتی پیش به دانشجویان در دانشگاه "دوچرخه"هدیه دادیم، اما این مهم مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند، مگر اینکه دانشجویان از این وسیله به جای خودرو استفاده کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های دوچرخه باید به گونه‌ای جانمایی شود که شهروندان بتوانند سوار بر دوچرخه شده، سپس آن را در ایستگاه مترو تحویل دهند و در ایستگاه بعدی که پیاده می‌شوند باز هم بتوانند از دوچرخه استفاده کنند، در واقع ایستگاه‌ها باید از حالت تفرجی خارج شود.

وی تأکید کرد: پیوند بین ایستگاه‌های دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و مترو باید وجود داشته باشد تا کاربری دوچرخه موثر و راهگشایی رفع مشکلات ترافیکی موجود در شهر را داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از دوچرخه به جای خودرو مورد تأکید مدیریت شهری اصفهان است، ادامه داد: برنامه سنجش‌پذیر می‌گوید دوچرخه باید به گونه‌ای در اختیار شهروندان قرار گیرد که نتایج زیست‌پذیری شهر حاصل شود؛ در واقع دوچرخه سواری نباید صرفاً برای انجام مانور انجام شود.

شرایط آلایندگی زیست محیطی اصفهان حادتر از زاینده‌رود است

امیر احمد زندآور، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: موضوع دوچرخه سواری یکی از موضوعاتی مهم در جهت رفع مسائل زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه آلایندگی این روزهای سطح شهر اصفهان در حد بسیار خطرناک است، افزود: با توجه به افزایش آلایندگی های شهر اصفهان، باید راه چاره ای برای رفع این معضل اندیشیده شود.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر مسیر و اهداف در جهت کاهش آلاینده ها مشخص نشود، در آینده نه چندان دور شاهد بروز امراض مختلف حاصل از آلایندگی ها و ذرات معلقی که در هوای شهر پخش است، خواهیم بود از این رو باید به دنبال راهکارهای اساسی برویم.

وی ادامه داد: موضوع دوچرخه سواری، توجه به زیرساخت های دوچرخه سواری و ایجاد ایستگاه های جدید، مسیری است که شهرداری اصفهان طی سال های گذشته برای تحقق آن دنبال کرده است.

زندآور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم دوچرخه سواری را در جامعه نهادینه و به یک فرهنگ تبدیل کنیم، قطعاً زیرساخت، ابزار و امکانات لازم را نیاز دارد و می طلبد که مدیریت شهری زیرساختها را مهیا کند، افزود: با توجه به اوضاع و شرایط مالی شهرداری ها که شهرداری اصفهان نیز از آن مستثنی نیست، چاره ای جز رفتن به سمت استفاده از توان بخش خصوصی در جهت پیشرفت امور شهر نداریم.

وی با تاکید بر ایجاد مسیرهای دوچرخه ایمن در نقاط مختلف شهر اصفهان، گفت: باید به سمتی برویم که برای مردم استفاده هر چه بیشتر از دوچرخه را فرهنگ سازی کنیم چون موضوع آلایندگی جدی است و یک چالش برای شهر است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شرایط آلایندگی زیست محیطی شهر اصفهان بسیار حادتر از موضوع زاینده رود است، تصریح کرد: مدیریت شهری باید در بحث کاهش آلایندگی و بستر سازی جهت مسائل زیست محیطی، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از زاینده رود می‌شود، مردم از شورای شهر انتظار دارند  که زاینده رود را جاری کنیم، در صورتی که این اقدام وظیفه اصلی ما نیست، درست است که تلاش برای احیاء زاینده رود یک وظیفه ملی و عمومی برای شهر و کشور است، اما از مسائل زیست محیطی نمی توان شانه خالی کرد، چون به طور مستقیم با وظایف شهرداری مرتبط است.

زندآور تصریح کرد: اگر مردم امروز از شورای شهر یا مدیریت شهری و شهردار سؤال کنند که برای مسائل زیست‌محیطی و آلایندگی چه کردید؟، ما باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با ابراز خرسندی از آغاز فعالیت ۱۵ دوچرخه سرا در شهر اصفهان، اظهارکرد: دوچرخه سواری می تواند یکی از مؤلفه های کاهش آلایندگی و فرهنگ‌سازی در جهت زندگی شاد، آرام، سرزندگی و نشاط در مردم و در شهر باشد، ما به عنوان متولیان و دست اندرکاران موضوع زیست محیطی وظیفه خود می دانیم که رفاه حال مردم را مد نظر قرار بدهیم و برنامه ریزی کنیم.

رونمایی از ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه تا خرداد ۹۸

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: تا قبل از تابستان ۹۸ ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه شهر اصفهان رونمایی و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: امروز ۱۵ دوچرخه سرای شهر با خدمات کاملا جدید در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که این اتفاق مبارک با همکاری بخش خصوصی محقق شده است؛ یکی از باورهای مهم این است که هر جا بخش خصوصی ورود پیدا کرده، خدمات به نحو شایسته‌تری به شهروندان ارائه شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: در ۱۵ دوچرخه سرا انواع پاکروها، دوچرخه در مدل‌های مختلف، اسکوترهای برقی و موتورسیکلت‌های برقی به شهروندان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه سه دوچرخه سرا از جمع این ۱۵ دوچرخه سرا در محدوده ناژوان استقرار یافته است، گفت: تا خردادماه سال آینده ایستگاه‌های مکانیزه شهر اصفهان رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: تمرکز دوچرخه سراها در حاشیه زاینده رود و محدوده مرکزی و تاریخی شهر است و سعی می‌کنیم ایستگاه های مکانیزه را نیز به محدوده مرکزی شهر آوریم.

صلواتی خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده ۵۰ ایستگاه دوچرخه شهر اصفهان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

گستردگی "مشارکت و سرمایه گذاری" در شهر

شهرام رییسی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: تعدادی از ایستگاه های دوچرخه شهر غیرفعال شده بود که خوشبختانه با مشارکت بخش خصوصی بار دیگر فعال شدند؛ همزمان با استقرار مدیریت جدید شهری و تاکید شهردار اصفهان به رویکردهای مشخص، راه اندازی ایستگاه‌های دوچرخه جزء برنامه‌های شهرداری مطرح شد.وی ادامه داد: یکی از این رویکردهای مدیریت شهری، استفاده از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی در مدیریت شهری اصفهان است؛ کاهش هزینه‌های تصدی گری شهرداری در پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد، دیگر رویکرد مشخص مدیریت شهری اصفهان است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: امروز در سازمان سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌ها دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که یکی پس از دیگری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

رییسی خاطرنشان کرد: در گذشته جهت گیری پروژه‌های مشارکتی مبتنی بر ساختمان به صورت سنتی دنبال می‌شد، اما با رویکرد جدید مدیریت شهری، حوزه‌های سرمایه‌گذاری در شهر گسترده شده و به سمت سایر عرصه‌ها که قابلیت سرمایه‌گذاری وجود دارد، حرکت می‌کنیم.

کد خبر 363315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.