قجاوند: تعداد مشاوران در مدراس استان باید ۱.۵ برابر شود

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تعداد مشاوران مدارس در استان باید ۱.۵ برابر شود تا  بتوانیم تمام مقاطع را پوشش دهیم و با قاطعیت اعلام می‌کنم این امر محقق نخواهد شد زیرا ما ورود نیرو نداریم، با خروج نیرو مواجهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا قجاوند امروز _ سه شنبه ۱۱ دی ماه_ در نشست بررسی  آسیب‌های اجتماعی در مدارس با عنوان "در حاشیه مدارس" که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: قبل از طرح آسیب های اجتماعی در مدارس باید توجه داشت که وقتی خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماع تعریف می‌شود مدرسه نیز به عنوان اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی در جامعه تعریف می شود.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه کودکان با حضور در مدرسه به صورت رسمی وارد دنیای جدید و بزرگتری از اجتماع می شوند، ادامه داد: دانش آموزان قبل از اینکه وارد فضای آموزش و پرورش شوند حداقل پنج سال را در فضاهای دیگری حضور دارند؛ یعنی وقتی دانش آموز وارد مدرسه می‌شود یک نقطه سفید نیست.

وی تصریح کرد: امروزه ما شاهد صحبت های زیادی در زمینه آسیب های اجتماعی در مدارس هستیم، اما باور من این است که این رشد فقط مختص به مدارس نمی شود که اگر اینگونه بود باید تمام تمرکز را بر روی آموزش و پروش می گذاشتند، اما این تنوع و فراوانی در همه جامعه ما جاری شده و به تبع آن مدارس هم جریان را می پذیرند.

قجاوند با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان امسال میزبان ۸۳۸ هزار دانش آموز در همه مقاطع تحصیلی است، گفت: بنا بر چارت سازمانی و نمودار جامعه مشاوره ای، ۹۵۰ مشاور در مدارس استان ما را همراهی می‌کنند و در سیستم نظام مشاوره ای به ازای هر ۱۵ دانش آموز، یک ساعت مشاوره تخصیص پیدا می‌کند. ۹۵۰ مشاور اگر به صورت ۲۴ ساعته در خدمت ما باشند در نهایت ۲۲ هزار  نفر ساعت را می‌توانند پوشش بدهند و در این حالت از دیگر کشور ها عقب هستیم زیراآنها به ازای هر هشت دانش آموز یک ساعت مشاور اختصاص می دهند، اما ما اگر بخواهیم همه مدارس را با استاندارد هر ۱۵ نفر یک ساعت پوشش دهیم نیاز به دو هزار مشاور در استان داریم.

تعداد مشاور در مدارس استان باید ۱.۵ برابر شود

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: این تعداد مشاور در مدارس استان باید ۱.۵ برابر شود تا بتوانیم تمام مقاطع را پوشش دهیم و با قاطعیت اعلام می‌کنم این امر محقق نخواهد شد زیرا ما ورود نیرو نداریم ولی خروج نیرو داریم.

وی با بیان اینکه مشاور نداریم و با این تعداد مشاور فقط می‌توان متوسط اول را پوشش داد، افزود: متاسفانه محیط استخدامی در نظام آموزش پرورش تعیین نمی‌شود و دغدغه همیشگی ما این بوده  که نیروی متخصص به تعداد دانش آموزان نداریم.

قجاوند تصریح کرد: مشاور در مقطع ابتدایی وجود ندارد در متوسطه دوم هم که اقای پدرام مطرح کردند در بهترین حالت یک سوم مدارس تحت پوشش قرار می‌گیرد و در متوسطه اول با این حجم عظیم از مشکلات در این مقطع سنی فقط میتوان به ازای هر ١٥ نفر یک ساعت نیرو تعیین کرد در این یک ساعت حتی بهترین مشاورهای استان به صورت گروهی هم نمی‌توانند از پس کار برآیند.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی ما نیرو است اگر باورمان است که آموزش و پرورش را باید دریابیم همه دست به دست دهیم و به یاری این سازمان بشتابیم.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: مدارس آموزش و پرورش در هر سال موظف به برگزاری حداقل پنج جلسه آموزش خانواده هستند؛ یعنی هر خانواده اگر یک فرزند در آموزش و پرورش داشته باشد بعد از ۱۲ سال حداقل ۶۰ جلسه یک ساعت آموزشی چه در قالب کارگاه چه در قالب نشست پشت سر گذاشته است، اما متاسفانه ٦٠ درصد از مدارس اصفهان فاقد فضایی فیزیکی برای حضور مشاوران هستند.

وی تصریح کرد:  والدین آموزش‌های لازم را جهت برخورد با مسائل پرورشی ‌دانش‌آموزان می گیرند اما باز شاهد خلاءهایی در بین خانواده‌ها هستیم و به اصرار سعی داریم این خلا را در بیرون از خانواده‌ها و در اجتماع از طریق  بعضی از ارگان‌ها و سازمان ها که با مسائل آموزشی در گیر هستند بر طرف کنیم که این مورد یکی دیگر از دغدغه‌های ماست آقای صیاف زاده مطرح کردند ما دغدغه‌ها را می‌دانیم  آسیب‌ها را می‌شناسیم  و به دنبال راهکار برای رفع آن‌ها هستیم؛ آموزش و پرورش می‌تواند قدم‌های بسیار موثری بردارد به شرطی که اعتبار و نیرو در اختیار داشته باشد.

خانواده ها دغدغه های هدفمند نشده دارند

 قجاوند پیرامون دغدغه‌مند بودن خانواده‌ها  اظهار کرد: من در یکی از مدارس مناطق فقیر و حاشیه نشین اصفهان دعوت شدم  و مشاهده کردم بچه‌ها پول توی جیبی قابل توجهی به همراه داشتند و اصرار بر خرید از دکه مدرسه دارند و برای من جالب بود که حتی در این مناطق دانش آموزان مبالغ قابل توجهی به عنوان پول تو جیبی دریافت می‌کردند این نشانه از آن دارد که خانواده‌ها دغدغه‌مند هستند ولی هیچ جهت گیری برای این دغدغه‌ها صورت نگرفته است .

وی پیرامون نقش انجمن اولیا و مربیان در مدارس افزود: انجمن اولیا مربیان در مدرسه این قدرت را  دارد که بدون اجازه از این انجمن قادر به هزینه یک ریال برای مدرسه نیست؛ حتی اجازه جابه‌جایی یک دبیر را ندارد یعنی در واقع این انجمن که بعضی مواقع بی‌اهمیت تلقی می‌شود و مشارکت  فعالی در آن دیده نمی‌شود، می‌تواند مانند یک مدیر امور مدرسه را کنترل کند و این جازه را دارد که هر کجا ضعفی را مشاهده کرد از خارج سیستم آموزش و پرورش برای کمک به بهبود عملکرد مدرسه استفاده کند.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: گرداننده تمامی مسائل آموزشی و پرورشی مدارس انجن اولیا مربیان است پس اگر در مدرسه‌ای مسائل آموزشی بیشتر از مسائل پرورشی مورد توجه قرار می‌گیرد مبنی بر تصمیمات انجمن اولیا و مربیان است.

وی پیرامون آسیب‌های اجتماعی در مدارس افزود: مدارس اصفهان به صورت پایلوت مرتب مورد بازرسی قرار می‌گیرد، کارشناسان اداره کل بهزیستی، معاونت اجتماعی قوه قضاییه، معاونت اجتماعی علوم پزشکی و ... آسیب‌های موجود در مدارس را رصد و مورد مطالعه قرار می‌دهند که این مطالعات نه تنها برای پیشگیری بلکه برا تعلیم و تفسیر نیز مفید واقع می‌شود.

قجاوند با بیان اینکه چنانچه در هنگام بروز حوادث مشاوران مدرسه در جریان قرار گیرند می‌توانند در گام نخست برخورد مناسب با دانش آموز را داشته باشند، افزود: چنانچه در مدارس مشاور مدرسه فعال نباشد، فرد مورد نظر به مشاور منطقه و پس از آن به مشاور استان ارجاع داده می‌شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با دانش آموزان ترنس و دانش آموزانی که دارای اختلالات جنسی هستند نیز گفت: بسیاری از این دانش آموزان ترنس نیستند و توهم ترنس بودن دارند و با برگزاری جلسات مشاوره متوجه تلقین‌های اشتباه خود و دیگران می‌شوند ولی اگر دانش‌آموزی این وضعیت را داشته باشد  ما آن را به متخصصان پزشکی و روان پزشکی ارجاع می‌دهیم زیرا این موارد فراتر ازحد تخصص کارشناسان ما است.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: ما در مدارس اجازه آموزش خود مراقبتی نداریم و در این زمینه باید بازنگری انجام شود.

کد خبر 363227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.