بانک اطلاعات موسیقی باید راه اندازی شود

نوازنده و پژوهشگر موسیقی های مقامی گفت: اگر دولت حمایت کند که بانک اطلاعات موسیقی ایرانی راه اندازی شود، هم مخاطبان موسیقی شناخته و هم مخاطبان زیادی با موسیقی اصیل ایرانی آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامیار فانیان، نوازنده و پژوهشگر موسیقی های مقامی در روز گذشته _یکشنبه ۱۰ دی ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه موسیقی ایرانی با ژانر های مختلف نیاز به حمایت دارد و این شرط بقا آن است، اظهار کرد:همیشه نباید چیزی را از دست بدهیم و بعد به فکر حمایت و احیا آن باشیم، هنرمندان به ویژه در زمینه موسیقی اصیل ایرانی که حمایت شوند کشور نیز در زمینه فرهنگ تفویت می‌شود.

وی افزود: موسیقی ایرانی با خواست مخاطب تفاوت پیدا کرده است، به عبارتی رسانه مدل دیگری از موسیقی را تبلیغ می‌کند که با پژوهش‌های موسیقی ایرانی انجام شده و با واقعیت موسیقی ایرانی متفاوت است.

فانیان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما بلاتکلیفی تکلیف موسیقی ایران است، تصریح کرد: موسیقی یک صوت و قلمی است که دست یک فرد قرار می‌گیرد و آن فرد می‌تواند ذکر خدا، شعر و یا هجو بنویسد و این استفاده های متفاوت باعث می‌شود که تبلیغات وسیع شهری برای موسیقی ایرانی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا کنون منعی برای ساخت و اجرا موسقی‌های اصیل ایرانی نداشته‌ایم، اظهار کرد: اگر دولت حمایت کند که بانک اطلاعات موسیقی ایرانی راه اندازی شود، هم مخاطبان موسیقی شناخته و هم مخاطبان زیادی با موسیقی اصیل ایرانی آشنا می‌شوند، در این زمینه سامانه پیام کوتاه می‌تواند کمک کننده باشد تا از هدر رفت تبلیغات کاغذی و حتی آلودگی شهری کاسته شود.

به گزارش ایمنا، فانیان متخصص و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران است که به بررسی نوازندگی دوتار در شرق خراسان، شمال خراسان، موسیقی ترکمن ،تنبور منطقه گوران و همچنین جمع آوری صوتی و تصویری سازهای بادی ایران چون قشمه، سرنا، کرنا، دوزله، شمشال و جفتی پرداخته است.

او از سال ۱۳۸۰ گروه موسیقی خود را به نام شهرآشوب بنیان نهاد و سپس به دلیل مشابهت اسمی این گروه نام آن را به «کُهن» تغییر داد. در طی این سال‌ها اجراهای این گروه به دو بخش موسیقی ایرانی و مقامی تقسیم می‌شد که طی هر اجرا موسیقی نواحی مختلف چون سُرنای تربت جام، عاشیقی آذربایجان، تنبور منطقه گوران، دوتار ترکمنی، دو تار شمال خراسان و دو تار شرق خراسان در یک بخش و موسیقی ایرانی که شامل ساخته‌های فانیان بود در بخش دیگر اجرا می‌شد.

کد خبر 363185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.