قتل خاشقچی پر تبعات‌ترین تحول سال ۲۰۱۸ بود

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: ماجرای قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ میلادی از لحاظ تبعات سیاسی، رکورد نسبی زد و جزو مهمترین اتفاقات این سال بود.

احمد کاظم زاده در تحلیل مهمترین رویدادها و حوادث بین المللی جهان در سال ۲۰۱۸ به خبرنگار ایمنا گفت: بی تردید یکی ازجنجالی ترین و چالش برانگیزترین اتفاقات و رخدادها در سال گذشته پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار ستون نویس  «واشنگتن پست» است که از منتقدان سرسخت سیاست‌های عربستان و محمد بن سلمان بود و به طرز فجیعی به قتل رسید. این قتل شوکی به جامعه جهانی وارد کرد و باعث شد بسیاری از کشورها نظر و دیدگاه خود را در مورد عربستان و جنگ یمن به چالش بکشند.

تحلیلگر ارشد خاورمیانه‌ای صداوسیما تأکید کرد: براساس اطلاعاتی که بعدها به دست آمد سناریوی قتل خاشقچی از پیش طراحی شده بود و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم کاملا در جریان این سناریوی وحشتناک و دلهره آور بوده است. انتشار خبر این قتل فجیع و نحوه آن علاوه بر دردسرسازی برای عربستان و بن سلمان در منطقه و جهان، مشکلات جدی‌تری را هم برای هم پیمانان عربستان به وجود آورد.

وی افزود: در پی این ماجرا، حامیان راستگرای مسیحی عربستان در آمریکا به رهبری دونالد ترامپ و راست‌گرایان اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نیز با افشای ابعاد این قتل، باچالش‌های بسیار جدی در راه رسیدن به اهداف خود مواجهه شدند و از طرف منتقدان سیاست‌هایشان مورد انتقاد و شماتت‌های بسیاری قرار گرفتند.

کاظم زاده با اشاره به تبعات قتل روزنامه نگار سعودی خاطر نشان کرد: این قتل در مقطعی، یک فرصت مغتنم برای مخالفان ائتلاف راست گرای آمریکایی و اسرائیلی و مخالفان کودتا در عربستان به وجود آورد تا با در دست داشتن پرونده و همنوایی و همراهی با قطر و ترکیه شرایط خوبی را برای به نقد کشیدن دولت‌های حامی سیاست‌های بن سلمان و روش وی در ساکت کردن منتقدانش فراهم کنند.

وی گفت: قتل این روزنامه نگار نه تنها باعث سکوت کشورهای درگیر در این پرونده نشد، بلکه هر روز با افشاگری‌های رسانه‌ای «واشگتن پست» و بوق و کرنای ترکیه در رسانه ها توانستند با فشار بر دولت آمریکا و وادار کردن دولت این کشور برای تجدید نظر در روابط با عربستان و شاید هم کنار گذاشتن مهره سوخته محمد بن سلمان، خواسته های خود را تحمیل کنند.

این تحلیلگر خاورمیانه اظهار کرد: شاید بتوان گفت جنایت علیه خاشقچی باعث مذاکرات آتش بس در یمن، تن دادن عربستان به یک توافق نسبی و صلح ناخواسته‌ای شد که توقف جنگ و توافق برای صلح را در پی داشت. چنانچه این پرونده قتل علنی نمی شد، عربستان، آمریکا و سایر هم پیمانان محمد بن سلمان برای توقف جنگ یمن تحت فشار قرار نمی گرفتند و عربستان هم هرگز به مذاکرات آتش‌بس جنگ یمن در استهکلم سوئد تن در نمی‌داد.

استفاده دلخواهی قطر و ترکیه از پرونده قتل خاشقچی

کاظم  زاده تاکید کرد: در واقع  قطر و ترکیه به نحو دلخواهی پرونده قتل خاشقچی را دنبال و از این پرونده به عنوان حربه‌ای گرانبها علیه سیاستهای عربستان و زهرچشم گرفتن از این کشور استفاده کردند. بنابراین به نظر می رسد ماجرای قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ میلادی از لحاظ تبعات، رکورد نسبی زد و جزو مهمترین اتفاقات این سال بود.

این تحلیگر مسائل خاورمیانه گفت: از دیگر رویدادهای مهم و تاثیرگذار سال ۲۰۱۸، معامله بین ترکیه و آمریکا و یا به طور دقیق تر، معامله ترامپ و اردوغان بوده است که بر مبنای آن آمریکا نیروهای خود را از شمال سوریه خارج کرد تا دست ترکیه را در این مناطق باز بگذارد، اما به نظر می‌رسد اجازه اشغال نواحی شمال سوریه به ترکیه در ازای کنار رفتن از پیگیری قتل پرونده خاشقچی و سکوت در این مورد بوده است.

وی افزود: در ابتدا ترکها فکر می کردند اردوغان موفق شده ترامپ را راضی به خروج از سوریه بکند، در حالی که بعدها مشخص شد ترامپ با مشاوره با جان بولتون تصمیم و آمادگی خود را برای خروج از شمال سوریه اعلام کرده است. در تماس تلفنی ترامپ با اردوغان، وی رییس جمهور ترکیه را تشویق کرد که به جای نیروهای آمریکایی وارد سوریه شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: در واقع این یک دام برای ترکیه بود تا با پر کردن جای خالی نیروهای آمریکایی با سوریه درگیر شود و از سوی دیگر روسیه نیز با قرار گرفتن بین دو دولت متحد خود به دردسر بیفتد. بنابراین مجموع این رخدادها نشان می‌دهد در این معامله اردوغان و ترکیه بازنده اصلی هستند و کلاه گشادی بر سرشان گذاشته شده است.

کاظمی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در سال۲۰۱۹ نیز ترکیه تلاش می کند پرونده قتل خاشقچی را باز نگه دارد. از سوی دیگر وقتی که نمایندگان مجلس و سناتورهای مخالف سیاست‌های ترامپ از تعطیلات کریسمس برگردند، کنگره با ترکیب جدیدی از نمایندگان روبرو می شود که می کوشند در سال جدید با پشتوانه مهم و محکمی مطالبات خود را پیگیری کنند.

کد خبر 363183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.