رتبه ۱۶ ایران در تجاری‌سازی فناوری نانو

نشست تخصصی معرفی پتانسیل ها و کاربرد های فناوری نانو در صنعت با حضور بابک عابدینی و علیرضا معجزی نمایندگان کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ سازی ستاد توسعه فن‌آوری نانو در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معجزی در این نشست با اشاره به فعالیت های ستاد نانو ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری در زمینه نانو صورت گرفته است. ستاد توسعه فناوری نانو از سال ١٣٨٢ شکل گرفت و در سال ١٣٨۴ سند چشم انداز ٢٠ ساله آن تدوین شد. پس از ١٠ سال عملکرد این ستاد از انتظارات فراتر رفته و از سند چشم انداز جلوتر بودیم.

وی افزود: در حال حاضر کشور در تجاری سازی فناوری در دنیا در رتبه ١۶ قرار دارد. در سال ٩۵ سند چشم انداز دوم برای ستاد تدوین و در سال ٩۶ مصوبه‌ای در هیئت دولت تصویب شد که یکی از موارد آن در خصوص توسعه فناوری نانو در وزارت صنعت بود.

همچنین بابک عابدینی، نماینده کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت این ستاد در سال‌های اخیر اظهار کرد: در سال های گذشته ترویج و آشنایی جامعه با فناوری نانو و کارکردهای آن از اولویت‌های ستاد بود اما هدف بعدی تولید ثروت از این فناوری است. در ۱۰ سال نخست فعالیت این ستاد به آگاهی بخشی جامعه و توسعه منابع انسانی پرداخت اما اکنون در راهبرد دوم، هدف گسترش روابط بین‌المللی، توسعه صنعت و حل مشکلات صنایع است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ١٩٨ شرکت که محصول نانو تولید می‌کنند مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری است. در این تعداد شرکت ۵٠٢ محصول تولید، عرضه و به ۴٩ کشور جهان صادر می شود.

نماینده کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری نانو افزود: از سال ٩٢ تا ٩۴ تولید و صادرات محصولات نانو افزایش چشمگیری داشته است و پس از چندی موفق به تاسیس پایگاه‌های صادراتی در برخی کشورها شدیم. اکنون در کشور هایی از جمله ترکیه، عراق، هندوستان، اندونزی و برزیل دفاتر صادرات تاسیس شده‌اند.

عابدینی در خصوص حوزه فعالیت شرکت‌های نانو گفت: بیشترین فعالیت شرکت های نانو در حوزه های عمران و ساختمان سازی، برق، پوشش ها و نانو پوشش ها، سیستم های حمل و نقل و خودرو، آب و پساب بوده است.

وی با اشاره به راهبردهای ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از راهبردهای ستاد، استفاده از "نوآوری باز" است. برخی از بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک تحرک و نوآوری دارند اما توان مالی ندارند. از همین رو ستاد، مدیریت سامانه تبادل فناوری را به دست گرفته و رابطه متقاضیان فناوری و عرضه کنندگان فناوری را تسهیل می کند.

عابدینی افزود: گاهی ستاد مشکلات صنایع را در قالب چالش در جامعه رواج می دهد و به کسانی که بتوانند راه حل مناسبی برای آن بیابند جایزه می‌دهد تا هم مشکل صنایع حل شود و هم عرضه کنندگان راه حل خود را ارایه داده باشند.

کد خبر 363085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.