خانواده اولین رکن آموزش مراقبت‌های جنسی است

دکترای جامعه‌شناسی مطالعات زنان گفت: پاسخ منطقی به سوالات جنسی کودکان برای آزادسازی ذهن آنها نقش بسیار موثری دارد تا آنها برای یافتن جواب به همسالان و اینترنت پناه نبرند.

وحیده حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نقش والدین در موضوع خود مراقبتی جنسی بسیار تاثیرگذار است، البته یک الگو و پروتکل ویژه برای این مسئله وجود ندارد که خانواده‌ها با رعایت آن بتوانند از فرزندان خود در مورد خطرات احتمالی محافظت کنند.

وی افزود: خانواده‌ باید بداند موضوع جنسیت از فرد جدا نیست و با رفتار خود به کودک جنسیت می دهند، به عنوان مثال با بکاربردن کلمات دخترم، پسرم و با خرید لباس و اسباب بازی مختص کودک هر چند این مسائل بسیار ساده است اما کودکان به آسانی با جنسیت خود آشنا می‌شوند.

 دکترای جامعه شناسی مطالعات زنان ادامه داد: کودکان قبل از چهار سالگی در مورد جنسیت‌ها تصور می‌کند که موی بلند نشانه دختر بودن و موی کوتاه نشانه پسر بودن است، نوع لباس را معیار جنسیت خود می‌دانند؛ اما از سن چهارسالگی به بعد به صورت فیزیولوژیکی یک جهش جنسی در آنها رخ می‌دهد تا اندام جنسی خود را بهتر بشناسند.

حمیدی با بیان اینکه چهار سالگی بهترین زمان برای درک اندام جنسی است، اضافه کرد: نحوه ارتباط برقرار کردن والدین با کودکان مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و حمام کردن از موضوعاتی است که باید آنها را آنالیز کرد و اصول جنسیتی در آن رعایت شود.

وی تصریح کرد: سوالات اولیه جنسی به تدریج از پنج سالگی به بعد در کودک به وجود می‌آید و چگونگی پاسخ به سوالات مانند نحوه به دنیا آمدن کودکان بسیار مهم است. خانواده باید عکس‌های جنین را به کودک نشان داده تا حواس او پرت شود و سوالات دیگری نپرسد؛ باید تا زمان بلوغ این رویه ادامه پیدا کند.

 دکترای جامعه شناسی مطالعات زنان با بیان اینکه پاسخ منطقی به سوالات جنسی کودکان برای آزاد سازی ذهن آنها نقش بسیار موثری دارد تا آنها برای یافتن جواب به همسالان و اینترنت پناه نبرند، افزود: جواب‌های ساده و اصطلاحات قدیمی برای کودکان قانع کننده نیست، بلکه خانواده‌ها باید با پاسخ‌های منطقی آنها را قانع کنند تا کنجکاوی‌های کودک با پاسخ درست از بین برود.

حمیدی با بیان اینکه خانواده باید آگاه باشد که سوالات جنسی کودکان به سه مرحله تقسیم می‌شود، سن چهار تا هفت سالگی، هفت تا ۱۱ سالگی و بعد از سن بلوغ است، ادامه داد: باید والدین بر اساس جنسیت حقایق را برای کودک تشریح کنند، به عنوان مثال در زمان بلوغ پدر ترشحات هورمونی و دردهای فیزیکی بدن را کامل و شفاف برای پسر خود توضیح دهد تا نگرانی نوجوان کمتر شود و از طرفی باید توجه داشت که آگاهی در خصوص وضعیت جنسی نوجوان مبنای روابط با جنس مخالف نخواهد بود.

وی ادامه داد: برخی مادران معتقدند که با پوشیدن لباس‌های نیمه عریان جلوی نوجوان خود موجب می‌شوند تا آنها نسبت به جنس مخالف تحریک نشوند؛ این باور غلط است و تحریک جنسی اتفاق می افتد و عواقب بسیار خطرناکی نیز همراه خواهد داشت.

 دکترای جامعه شناسی مطالعات زنان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در زمینه وقوع تجاوز،  اعتماد نداشتن کودک به خانواده است، زیرا رفتار وسواس گونه و واکنش مقابله ای خانواده موجب می‌شود تا کودک واقعیت را از آنها پنهان کند، اضافه کرد: کودکانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند توانایی تحلیل این موضوع را ندارند و تنها نگران عکس العمل خانواده  هستند.

حمیدی گفت: برخی اوقات تجاوز از سمت اقوام نزدیک به دلیل اعتمادی که خانواده به آنها دارند، صورت می‌گیرد. کودکان به دلیل عدم آگاهی این موضوع را تجاوز نمی‌دانند؛ بلکه جزئی از شرایط زندگی خود تصور می‌کنند.

حمیدی خاطرنشان کرد: دوران فرزند پروری و مهارت‌های زندگی با پروتکل‌های بسیار مثبت مصوب شده که توسط ارگان‌های دولتی در حال اجرا شدن است، اما هنوز فعالیت‌ها کم است، خانواده‌ها باید در گروه‌ها و کلاس‌های مختلف شرکت کنند تا با ارائه راهکارهای متنوع از مشکلات کودک خود آگاه شوند.

کد خبر 362940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • So IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 0
    بسیار عالی . تشکر بخاطر قرار دادن این مطلب خوب .