بررسی ادعای شهرداری دامنه درباره فرونشست های جدید

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: از ۱۲۷ واحد احداثی نیازمند تخریب و بازسازی که در این شهر شناسایی شد، ۷۵ واحد پایان کار گرفته که همگی در برابر فرونشست‌های جدید مقاوم هستند و هیچ آسیبی ندیده‌اند.

محسن قوی‌بیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه واحدهای احداثی جدید در شهر دامنه بر اساس ضوابطی که سازمان نظام مهندسی تعیین کرده، احداث شده اظهار کرد: به تازگی شهرداری دامنه ادعا کرده است که در این شهر فرونشست‌های جدیدی نیز داشته‌ایم که مقرر شده تیم مطالعاتی جدیدی از وزارت کشور برای بررسی این موضوع وارد عمل شوند.

وی با اشاره به فرونشست قبلی در یکی از مساجد شهر دامنه، گفت: پس از اعلام سازمان نظام مهندسی با بررسی‌هایی که انجام شد گزارشی درباره ادامه فرونشست ارائه و بر همین اساس ضابطه‌های جدیدی برای ساخت و ساز عنوان کردند که البته ساخت و سازهای جدید نیز بر پایه آن انجام شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اصفهان با اشاره به پروژه‌های کارشناسی زمین‌شناسی که در منطقه شهر دامنه انجام ‌شده‌ است، افزود: گروه‌های مختلفی  شامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، اداره گاز و کارشناسانی از گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان تحقیقات وسیعی بر این موضوع انجام داده‌اند که منجر به تعیین ضوابط و نرخ‌های فرونشست در این منطقه شده است.

قوی‌بیان اضافه کرد: پس از بررسی این موضوعات در بنیاد مسکن، ۱۹۳ واحد تعمیری و ۱۲۷ واحد احداثی نیازمند تخریب و بازسازی شناسایی شد که از این تعداد، ۱۰۳ مورد برای دریافت وام بلاعوض به بانک معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای این ساخت و سازها تسهیلات بانکی و بلاعوض در نظر گرفته شده‌، تصریح کرد: از بین واحدهای احداثی تنها ۸۵ نفر برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن مراجعه کرده‌اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اصفهان با بیان اینکه جابه جا شدن مکان ساختمان‌های جدید نیازمند هزینه بیشتر است، گفت: افرادی که برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن مراجعه نکرده‌اند یا توان مالی ندارند یا می‌خواهند در همان مکان قبلی بمانند.

قوی بیان افزود: برخی از ساکنان محله‌هایی که فرونشست در آن اتفاق افتاده به محل زندگیشان حس وابستگی دارند هر چند جابه‌جایی‌هایی که برایشان پیش بینی می‌کنیم فقط از محله‌ای به محله دیگر است، اما باز هم قبول نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل مردم کافی نبودن تسهیلات برای ساخت خانه‌های جدید است، تاکید کرد: مردم درخواست افزایش تسهیلات بانکی را دارند که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی درخواست بجایی است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اصفهان با بیان اینکه تسهیلاتی که اکنون برای ساخت مسکن روستایی داده می‌شود، مصوبه سال ۹۵ است، گفت: مسئولان استان نمی‌توانند تغییری در میزان سقف تسهیلات انجام دهند، اما مکاتباتی از طرف مسئولان استان انجام شده که این تسهیلات افزایش یابد.

کد خبر 362939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.