توییتی که داغ «کربلای چهار» را تازه کرد

توییت فرمانده اسبق سپاه به مناسبت سالگرد عملیات «کربلای چهار»، به یک جنجال بزرگ در فضای مجازی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن رضایی روز گذشته در حساب توییتری خود به تحلیل عملیات «کربلای چهار» پرداخت و آن را عملیات فریب، برای اجرای عملیات کربلای ٥ خواند. این اظهارات با واکنش‌های زیادی مواجه شد که محوریت اکثر آنها یادآوری شهادت مظلومانه تعداد زیادی از غواصان میهن در این عملیات بود که با دست بسته زنده به گور شدند.

بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در واکنش به توییت محسن رضایی در کانال تلگرام خود نوشت: فرمانده کل. سلام برشما. ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منورهای چلچراغی دشمن مانند روز روشن شده بود؟ بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت.

آشنا در ادامه نوشت: هیچ یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند، ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد. برادر محسن، بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شایدخطاکاران را ببخشیم، اما خودشیفتگان را هرگز.

حسام الدین آشنا در ادمه جدال مکتوب با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بریده ای از کتاب «لشکر خوبان» را منتشرکرد . «داخل سنگر شدم، امین آقا (سردار شریعتی) پای بیسیم دوزانو نشسته بود. پرسیدم کی به آب بزنیم؟ گفت:حتی ساعت عملیات هم لو رفته ولی آقا محسن (رضایی) قبول نمی‌کند که عملیات لغو شود. تو به غواص‌ها بگو به‌محض شلیک از طرف دشمن، برگردند.»

همه باید مراقب خودشیفتگی باشیم

مشاور رییس جمهوری در یادداشت کوتاه دیگری با خطاب قرار دادن رضایی آورد: فرمانده عملیات فریبنده. سلام بر شما. وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید. شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید، اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید. همه باید مراقب خودشیفتگی باشیم.

واقعیت‌های جنگ اعلام نشود، شاهد هزینه تراشی‌های بیشتری خواهیم بود

جهانبخش محبی نیا، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی در واکنش به توییت محسن رضایی در صفحه توییتر خود نوشت: اگر واقعیت‌های جنگ مانند جنگ‌های صدر اسلام در اختیار مردم قرار نگیرد، شاهد هزینه تراشی‌های بیشتری خواهیم بود و اگر دوستان را در شهادت همراهی می‌کردیم شاهد این سرزنش ها نبودیم.

استراتژی جنگی شما در این دو عملیات چه بود؟

رسول صدر عاملی، کارگردان و فیلم نامه نویس در صفحه توییتر خود خطاب به فرمانده سابق سپاه نوشت: «آقای محسن رضایی دو برادر من هم در عملیات کربلای چهار و بعد پنج، شهید و مجروح شدند. توضیح!

منظور از توضیح همان استراتژی جنگی شما در این دو عملیات است ، دوازده هزار شهید !!!!»

اصلا انگار نه انگار!

برخی از کاربران توییتر نیز کلیپی از سخنان حسن باقری، جوان‌ترین فرمانده دوران دفاع مقدس منتشر کرده اند. که می گوید : « کار (اطلاعات و شناسایی) قبل از عملیات خیلی سخت شده، ولی تلفات دادن در داخل عملیات خیلی ساده شده..هزارتا، دو هزارتا، سه هزار تا، اصلا انگار نه انگار».

با خواندن‌ این توییت خون در رگِ آدم خشک می‌شود!

حسین دهباشی، کارگردان مستند جنبش سبز در صفحه توییتر خود نوشت: ‏دشمن ضدحمله خود به عملیات کربلای۴ (۵دی۱۳۶۵) را نامیده بود: «حصاد الاکبر» یعنی "بزرگترین درو!" یعنی آنچنانکه خوشه‌های گندم را در دشت درو می‌کنند، رزمندگان ایرانی را از بیخ و بن درو کردیم! حالا سردار به آن فاجعه می‌گوید: "فریب دشمن!" با خواندن‌اش خون در رگِ آدم خشک می‌شود!

آقای رضایی دیگه ننویسید

آسیه باکری، دختر حمید باکری از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس در واکنش به توییت محسن رضایی  در صفحه توییتر خود نوشت: «به عمو مهدی می گن برگرد عقب می گه: برگردم به مردم بگم بچه هاشون رو کجا جا گذاشتم! ‏آقای رضایی برای آخر عاقبت خودتون و راحتی اعصاب بازماندگان جنگ تحمیلی دیگه ننویسید، مرهم نیستید عذرخواهی بلد نیستین، لااقل سکوت رو تمرین کنید»!

در شرایط شکست درد دل‌ها اوج می‌گیرد!

یکی از کاربران توییتر نیز بخشی از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره این عملیات را منتشر کرده که نوشته است:«مدتی به تنهایی در کنار ساختمان محل اقامت قدم زدم و فکر کردم. شکست عملیات(کربلای چهار) با آن همه امکانات و تبلیغات که داشتیم بسیار تلخ است...دکتر هادی و دکتر روحانی آمدند. از مدیریت عملیات انتقاد داشتند. معمولا در شرایط شکست درد دل‌ها اوج می‌گیرد.»

در مجمع هم همینگونه عمل می کنید؟

 فرزانه آئینی، خبرنگار نیز با اشاره به توییت محسن رضایی این پرسش را مطرح کرده که آیا او «با همین تاکتیک در مجمع، مصلحت نظام رو تشخیص» می دهد؟

از پدران و مادران داغدار شرم کنید

یاشار سلطانی، روزنامه نگار در رابطه با توییت محسن رضایی نوشت: کربلای۴ عملیات فریب نبود، بلکه ژست‌ها و سخنان نظامیون سیاسی شده‌ای است که می‌خواهند با دستکاری در گذشته، آینده خودشان را بسازند. اگر هم فریب بود، فریب مردم بود نه دشمن! از پدر و مادرانی که پس از ۳۰سال هنوز داغ جگرگوشه شان تازه است شرم کنید.

رزمندگان بی‌ادعا با چنین فرماندهی، ⁧‫ایران‬⁩ را حفظ و ⁧‫صدام‬⁩ را ناکام کردند

مصطفی تاج زاده، نیز نوشت:«کسی که گفت در صورت حمله به ایران، هزاران سرباز آمریکایی را اسیر می‌کنیم و برای هر کدام، چند میلیارد دلار از آمریکا می‌گیریم، اخیرا ادعا کرده برای فریب دشمن چند هزار شهید و مجروح در عملیات کربلای۴دادیم. ‏رزمندگان بی‌ادعا و ازجان‌گذشته با چنین فرماندهی، ⁧‫ایران‬⁩ را حفظ و ⁧‫صدام‬⁩ را ناکام کردند.»

به گزارش ایمنا، عملیات کربلای چهار در تاریخ پنجم دی سال ۱۳۶۵ انجام شد، اما بر اساس اطلاعات میدانی و خاطرات فرماندهان و رزمندگان؛ اهداف این عملیات پیش از آغاز از سوی دشمن شناسایی شده و لو رفته بود. از تعداد شهدا و مفقودین این عملیات آمار دقیقی در دست نیست، اما این عملیات بر اساس خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین فرمانده کل قوا در دوران جنگ، این گونه توصیف شده است: «آقای شمخانی اطلاعات لازم را در خصوص نتایج عملیات شکست خوردهٔ کربلای ۴ داد. خیلی بدتر از آنچه تا به حال گفته بودند، نزدیک به ۱۰۰۰ شهید و ۳۹۰۰ مفقود الاثر داشتیم که اکثر آن‌ها را باید شهید حساب کرد و حدود ۱۱ هزار مجروح».

گزارش از: سیدابوالفضل مدنی-خبرنگار ایمنا

کد خبر 362938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.