۸۰ درصد آبخوان‌های کشور فاقد پتانسیل آب زیرزمینی است

مدیرکل دفتر حفاظت و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد آبخوان‌ها ممنوعه شده و یا فاقد پتانسیل آب زیرزمینی است، گفت: در سه سال گذشته از برداشت غیرمجاز ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌های کشور جلوگیری شده است.

به‌ گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، سید محمدعلی مصطفوی، طرح در حال اجرای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور را تنها راه احیای آبخوان‌ها دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد آبخوان‌ها ممنوعه شده یا فاقد پتانسیل آب زیرزمینی هستند.

مصطفوی با اشاره به آخرین آماربرداری سراسری در کشور (منتهی به سال ۱۳۹۰) گفت: حدود ۸۰۰ هزار حلقه چاه با برداشت ۴۶ میلیارد متر مکعب شناسایی شده که حدود ۶۰ درصد این چاه‌ها دارای پروانه بهره‌برداری معتبر بوده و حدود ۱۵ درصد از کل برداشت گزارش شده مربوط به چاه‌های غیرمجاز کشور است.

وی متوسط کسری سالانه آبخوان‌های کشور را حدود ۵.۷ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: در طول سال‌های اخیر با افزایش جمعیت کشور و فشار بر آبخوان‌ها، مخازن آب زیرزمینی با کسری ۱۳۰ میلیارد متر مکعبی مواجه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت، بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران، کاهش میزان آب تجدیدشونده کشور را متاثر از کاهش بارش سال‌های قبل در منطقه از ۱۲۵ میلیارد مترمکعب به ۱۱۵ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: تداوم میزان افزایش بارندگی امسال بی شک بر کنترل روند اُفت موثر است، اما به‌طور طبیعی امکان تثبیت افت به‌دلیل بار بیش از حد برداشت از آبخوان‌ها امکان پذیر نیست.

مصطفوی با بیان اینکه مجموعه اقدامات انجام شده از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منجر به جلوگیری از برداشت حدود ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب از آبخوان‌های کشور شده است، تصریح کرد: انسداد حدود ۴۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز، نصب ۲۶ هزار دستگاه کنتور روی چاه‌های مجاز، استقرار و فعالیت ۷۱۰ گروه گشت و بازرسی در کشور، اصلاح  ۱۵۳ هزار پروانه‌های قدیمی به پروانه مصرف بهینه کشاورزی و تعدیل ۱۵ هزار فقره پروانه بهره برداری، عمده اقدامات به‌عمل آمده در این طرح از سال ۱۳۹۴ تا کنون بوده است.

وی همچنین به پیشرفت ۵۳ درصدی آماربرداری دور سوم، حفر ۴۵ هزار متر پیزومتر و برگزاری متوسط سالانه ۱۳۰ جلسه شورای حفاظت در سطح کشور اشاره کرد و از استقرار سامانه یکپارچه حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین (ساماب) در کل کشور، ایجاد سامانه کنترل و نظارت بر عملکردهای طرح احیا و تعادل بخشی (MCDM) و سامانه رصد و پایش دستگاه‌های حفاری خبر داد.

منابع آب زیرزمینی کشور در مجموع حدود ۵۷ درصد نیاز بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب را تامین می‌کند؛ این درحالی‌است که عمده مصارف این منابع از طریق چاه‌ها برداشت می‌شود.

کد خبر 362580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.