۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
فرودگاهی در دل جنگل

چنانچه نام فرودگاه خستگی، هرج و مرج و شلوغی سرسام‌آوری را در ذهنتان تداعی می‌کند می‌توان گفت فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با محیطی آرام و خوشایند کاملا این تصور ذهنی را در شما دگرگون خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور که به طور رسمی از سال ۱۹۹۸ با شعار "فرودگاه در جنگل، جنگل در فرودگاه" آغاز به کار کرد، در محوطه بیرونی خود جنگلی عظیم از درختان نخل خوشرنگ دارد که به منظور تحقق این شعار تعداد بسیاری از درختان جنگل‌های بارانی را به این ناحیه منتقل کرده‌اند. این فرودگاه، اولین فرودگاه جهان است که توانسته "گواهینامه زمین سبز" را دریافت کند و ورودی اصلی مسافرانی است که از دیگر نقاط جهان به مالزی مسافرت می‌کنند. طراحی بنای فرودگاه کوالالامپور توسط معمار مشهور ژاپنی، "کیشو کوروکاوا" انجام گرفته و هنر بی‌نظیر این معمار در استفاده از تکنولوژی‌های امروزی و فرهنگ غنی مالزیایی، بیانگر امکان تلفیق زیبای طراحی‌های مدرن و سنت‌های فرهنگی با یکدیگر است.

طراحی ساختمان اصلی فرودگاه

 سقف فرودگاه کوالالامپور  که به سبک اسلامی و از جنس فولاد ضد زنگ براق بنا شده، بر ستون‌های عظیمی استوار است و یادآور درخت‌های رایج جنگل‌های بارانی مالزی است. چراغ‌های روی آن نیز نماینده خورشید است که از لا به لای برگ‌های این درختان می‌درخشد. خطوط جاده‌ای این فرودگاه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ترافیک انسانی را به حداقل ممکن می‌رساند و حتی در صورت مواجه شدن با پرترددترین زمان ورود مسافر به آن هرگز هرج و مرج و شلوغی در کار نخواهد بود چرا که این ترافیک انسانی بسیار ظریف و ماهرانه به گوشه و کنار فرودگاه منتقل شده است. انتقال مسافران به سالن‌های پرواز نیز به صورت اتوماسیون انجام می‌گیرد و به منظور جابجایی مسافران در طول فرودگاه و بین پایانه‌ها از قطارهای بدون راننده استفاده می‌شود.

پایانه‌های فرودگاه کوالالامپور

فرودگاه کوالالامپور دو پایانه دارد که هر یک دارای دو ساختمان با عناوین ساختمان اصلی و ساختمان ماهواره‌ای هستند. این دو ساختمان از طریق یک ترن داخلی و پل‌های هوایی به هم متصل هستند و هر ترن پنج تا ۱۵ دقیقه یکبار حرکت می‌کند. ساختمان اصلی در هر ترمینال پذیرای پروازهای داخلی و منطقه‌ای است و پروازهای بین‌المللی، هواپیماهای بزرگتر و پروازهای طولانی به ساختمان ماهواره‌ای وارد می‌شوند که مسافران آن از آنجا به کمک یک قطار هوایی (Aerotrain) به ترمینال اصلی می‌روند.

پایانه شماره یک

ساختمان اصلی ترمینال شماره یک با مساحتی بالغ بر ۳۹۰ هزار مترمربع در پنج طبقه بنا شده و دارای ۱۰ ورودی است. دروازه‌های مشخص شده با پیشوند A و B در این ساختمان مخصوص پروازهای داخلی و دروازه‌های G و H برای پروازهای بین‌المللی است. ساختمان ماهواره‌ای نیز مساحتی در حدود ۱۷۶ هزار مترمربع دارد.

پایانه شماره دو

در سال ۲۰۱۴، به عنوان جایگزینی برای «پایانه پروازهای ارزان قیمت» پایانه شماره دو این فرودگاه با ۶۸ دروازه خروجی، ۸۰ پل هوایی برای اتصال به هواپیما، ۲۲۰ مغازه‌ خرده‌فروشی و ظرفیت جابه‌جایی ۴۵ میلیون مسافر در طول سال تأسیس و تمام پروازهای پایانه مذکور به آن منتقل شد. به منظور تأسیس این پایانه جدید یک برج مراقبت ساخته شد و باند سوم به دو باند قبلی فرودگاه اضافه گردید. همچنین به منظور اتصال ساختمان اصلی و ساختمان ماهواره‌ای این پایانه یک پل هوایی میان دو ساختمان ایجاد شد که فرودگاه کوالالامپور را به اولین فرودگاه آسیا تبدیل کرد که دارای چنین تجهیزاتی است. در این پایانه نیز دروازه‌های مربوط به پروازهای داخلی و بین‌المللی با حروف جداگانه J و K برای پروازهای داخلی و L ،P و Q برای پروازهای بین‌المللی مشخص شده‌اند.

امکانات و تسهیلات

فرودگاه کوالالامپور دارای امکاناتی از قبیل فروشگاه‌های معاف از مالیات با انواع محصولات، سالن‌های استراحت لوکس، عابر بانک، محل نگهداری و زمین بازی کودکان، اتومبیل کرایه، صرافی برای تبدیل ارز، رستوران‌های متنوع با انواع غذا و نوشیدنی ، محل نگهداری چمدان ، ایستگاه خدمات پزشکی ، ایستگاه شارژ گوشی موبایل، سالن تماشای فیلم، داروخانه، دفتر پست، نمازخانه، وای فای رایگان، جنگل طبیعی، دوش و خدمات ماساژ است. تسهیلات ارائه شده در این فرودگاه ۲۴ ساعته است و حضور در آن محدودیت زمانی ندارد. همچنین لازم ذکر است که این فرودگاه امکانات مناسبی برای رفاه حال توانخواهان دارد و در طول فرودگاه سطوح شیبدار، پیاده‌روها، آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی، تلفن‌های عمومی و سایر خدمات و امکانات موجود و حتی خدمات اتوبوسرانی به بهترین نحو ممکن برای رفاه حال این افراد مناسب سازی شده‌اند.

حمل و نقل به درون شهر

مسافت بین فرودگاه تا مرکز شهر حدود یک ساعت است که این مسافت می‌تواند با استفاده از مترو در طول ۲۸ دقیقه طی شود. این متروها از پنج صبح تا ۱۲:۳۰ بامداد هر ۱۵ دقیقه یکبار به یکی از دو ایستگاه موجود در فرودگاه مراجعه کرده و به دو مقصد متفاوت حرکت می‌کنند. این فرودگاه همچنین برای مسافرانی که تمایل به استفاده از خودرویی لوکس در طول تجربه سفر خود دارند، لیموزین‌هایی تدارک دیده است که باجه تهیه کوپن آن در کنار درب ورودی اصلی طبقه سوم در پایانه اصلی قرار دارد و نسبت به مقصد مورد نظر قیمت‌ها متفاوت است. امکان استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز برای رفتن به مرکز شهر از فرودگاه وجود دارد.

در آخر اینکه این فرودگاه بین‌المللی که یکی از مهم‌ترین مکان‌های حمل و نقل هوایی در جنوب شرقی آسیا به حساب می‌آید، نخستین فرودگاه در استفاده از سیستم مدیریت جامع فرودگاهی (TAMS) است و اولین فرودگاه آسیایی است که با وجود ۲۱۶ باجه "چک این" برای اعلام حضور و دریافت کارت پرواز، اقدام به ایجاد باجه‌های "سلف چک این" کرده است. به علاوه معماری تلفیقی و احترام به فرهنگ‌های غنی مالزیایی در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، این فرودگاه را در لیست زیباترین فرودگاه‌های جهان جای داده است.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.