استفاده از فناوری‌های نوین در اطلاع‌رسانی موجب افزایش سرمایۀ اجتماعی می‌شود

شهردار کرمان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در اطلاع‌رسانی، به افزایش سرمایۀ اجتماعی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و مشارکت بیشتر و بهتر مردم در اداره امور جامعه کمک می‌کند.

سیدمهران عالم‌زاده در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی در کرمان، با بیان این‌که باید بپذیریم که ارتباط دوسویه و مناسبی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد، اظهار کرد: مردم به‌طور مطلوب از خدمات و تلاش‌های ادارات دولتی و نهادهای عمومی مطلع نمی‌شوند و حرف مردم، کارشناسان و دلسوزان جامعه نیز به‌درستی به گوش مسئولان نمی‌رسد که قطعاً یکی از دلایل این نارسایی، عدم استفادۀ درست از فناوری‌های جدید در حوزۀ ارتباطات است.

وی افزود: مسلم است که تلاش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف و در دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم انجام می‌گیرد، ولی متأسفانه این تلاش‌ها، کمتر به اطلاع مردم می‌رسد و بعضاً به شکل نادرست و در قالب شایعات، سینه به سینه منتقل و عملاً تحریف می‌شود.

شهردار کرمان یکی از اساسی‌ترین دلایل این موضوع را عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های ارتباطی دانست و گفت: اطلاع‌رسانی به انبوه مخاطب در شهرهای بزرگ که میلیون‌ها نفر جمعیت دارند، با ابزارهای سنتی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، ضرورت دارد به سمت‌وسوی استفاده از فناوری‌های جدید برویم.

عالم‌زاده افزود: یک اپلیکیشن ساده ارتباطی، اگر درست طراحی و پیاده‌سازی شود، شاید بتواند با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با چند ۱۰ هزار نفر از شهروندان یک شهر ارتباط برقرار کرده و ضمن اطلاع‌رسانی خدمات شهرداری‌ها یا هر نهاد عمومی دیگری، نقطه‌نظرات سازندۀ شهروندان را نیز به گوش مدیران و مسئولان برساند و به اصلاح فرایندها و افزایش بهره‌وری منجر شود.

وی ادامه داد: شهرداری کرمان با این اعتقاد، موضوع برگزاری نخستین نمایشگاه فناوری‌های نوین در روابط‌عمومی و ارتباطات را مطرح کرد که خوشبختانه با استقبال گستردۀ دستگاه‌های اجرایی مواجه شد.

شهردار کرمان با بیان این‌که نیت شهرداری کرمان از ورود به این موضوع در قالب یک نمایشگاه تخصصی، طرح این مسأله در فضای عمومی و جلب توجه همۀ دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، به‌ویژه شهرداری‌ها به این موضوع است، گفت: شهرداری‌ها بیش از هر نهاد دیگری به ارتباط دائمی و دوسویه با مخاطب نیاز دارند و این ارتباط در دنیای فعلی، صرفاً بر پایۀ تکنولوژی شکل خواهد گرفت.

عالم‌زاده افزود: پس از طرح ایده برگزاری این نمایشگاه ملی، شاهد مشارکتِ در خور تحسین شهرداری‌های بزرگ کشور بودیم که لازم است در این زمینه به‌طور مشخص از شهرداری‌های تهران و اصفهان تشکر و قدردانی کنم.

شهردار کرمان با بیان این‌که شهرداری تهران، سامانه‌های ارتباطی بسیار ارزشمندی برای ارتباط با مخاطبِ انبوه طراحی کرده که با دستور شهردار محترم و فرهیختۀ تهران، جناب آقای دکتر حناچی، و مدیر محترم مرکز ارتباطات شهرداری تهران، آقای دکتر سوری، در نمایشگاه کرمان ارایه خواهند شد، گفت: ارایۀ تجربیات مثبت شهرداری تهران در نمایشگاه مذکور می‌تواند زمینۀ انتشار این راه‌کارها را در سایر شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی فراهم کند.

عالم‌زاده افزود: خبرگزاری ایمنا نیز، که تنها خبرگزاری تخصصی شهری در کشور است و با همت شهرداری اصفهان ایجاد شده، در نمایشگاه کرمان حضور خواهد داشت؛ ضمن این‌که در نظر است در برنامۀ مستقلی در ایام برگزاری نمایشگاه، تجربۀ شهرداری اصفهان در تأسیس یک رسانۀ مجازی، توسط مدیران محترم این رسانه برای علاقه‌مندان مرور شود.

وی هم‌چنین از حضور استانداری کرمان با سامانۀ ۱۱۱ و حضور دادگستری کرمان با سامانۀ ابلاغ الکترونیکی «ثنا» خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به نیابت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سامانۀ ۱۹۰ خود را در نمایشگاه مذکور معرفی خواهد کرد.

عالم‌زاده افزود: بنیاد ICDL ایران هم به‌عنوان مرجع رسمی و بین‌المللی سنجش مهارت در حوزۀ IT، در نمایشگاه مذکور حضور خواهد داشت.

شهردار کرمان ادامه داد: هم‌چنین با اعتقاد به لزوم ترویج استفاده از پیام‌رسان‌های بومی، از پیام‌رسان‌های مطرح کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده که ان‌شاءلله شاهد حضور ایشان در نمایشگاه مذکور خواهیم بود.

عالم‌زاده ضمن تشکر از اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و بازار موبایل ایران در کرمان گفت: با مجوز صادرشده ازسوی کمیتۀ نمایشگاهی استان، این نمایشگاه در قالب یک رویداد رسمی و ملی تعریف شده و با حمایت ارزندۀ مدیریت بازار موبایل کرمان، در فضای نمایشگاهی این مجموعه برگزار خواهد شد.

وی افزود: به پیشنهاد مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز به شکل ویژه از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه دعوت شده و به همین منظور با پارک‌های علم و فن‌آوری کشور مکاتبه شده است.

شهردار کرمان بیان کرد: برگزاری این رویداد در سال اول، قطعاً با نواقصی همراه خواهد بود که ان‌شاءلله در سال‌های آینده، با مشارکت بیشتر و بهتر همۀ دستگاه‌های اجرایی، نواقص مرتفع خواهد شد

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی، ۱۲ تا ۱۴ دی‌ماه سال‌جاری در طبقۀ چهارم بازار موبایل کرمان، واقع در ابتدای بولوار جمهوری‌اسلامی برپا خواهد شد.

کد خبر 362493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.