سفر در زمان از زیباترین فرودگاه جهان

فرودگاه، محلی مرکب از ساختمان‌های بی‌روح، هواپیماهای به صف شده و جاده‌ای طولانی و تزئین شده با چراغ‌هایی یکنواخت که در مسیر حرکت هواپیماها به خط شده‌اند، امروزه شکل دیگری به خود گرفته و تبدیل به مکانی پر از الهام و انگیزه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه فرودگاه‌ها در کنار توجه به عملکرد قوی و خدمات‌رسانی با کیفیت، به شکل ظاهری و امکانات خود نیز بسیار اهمیت می‌دهند و در حال فاصله گرفتن از حالت بی‌روح و خسته‌کننده خود در گذشته هستند. فرودگاه‌های بسیاری در سراسر جهان روند زیباسازی را در پیش گرفته‌اند و تعداد آنها همواره در حال افزایش است؛ یکی از آن‌ها، فرودگاه بین‌المللی مناره در شهر مراکش است. بنای ساختمان معاصر این فرودگاه ترکیبی از مضامین فرهنگی سنتی و مدرن است و با طراحی معماران سوئیسی بنا شده و به منظور بهره از معماری اسلامی، در این فرودگاه از فیلترهای نور در فضایی اسلیمی استفاده شده است. این اقدام نمایی پر زرق و برق به ساختمان فرودگاه مناره بخشیده و آن را در زمره زیباترین فرودگاه‌های جهان جای داده است.

شهر سنتی مراکش و فرودگاه تلفیقی معاصر

شهر مراکش، در غربی‌ترین کشور عربی یعنی پادشاهی مراکش واقع شده است و یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری این کشور به حساب می‌آید. در این شهر سنت‌های کلاسیک هنری، صنایع دستی، موسیقی و غذا همچون قرن‌های گذشته در جریان هستند و با توجه به طراحی بی‌نظیر فرودگاه مناره، می‌توان گفت این فرودگاه همچون یک ماشین زمان قرن ۲۱ عمل می‌کند که خروج از آن دنیایی از سنت را در برابر دیدگان قرار می‌دهد. فرودگاه مناره که در شش کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر واقع شده، دارای فضایی کارآمد، دوستانه و خیره‌کننده است و پروازهای مستقیم به شهرهای سراسر اروپا و سپس از آنجا به کل دنیا دارد. همچنین به عنوان مهم‌ترین مرکز حمل و نقل مسافری بین شمال غرب آفریقا، اروپا و خاورمیانه از اهمیت بسزایی برخوردار است و دروازه بین‌المللی اصلی شهر زیبای مراکش است که توسط شرکت‌های اروپایی کم هزینه خدمات‌رسانی می‌شود.

شکل ظاهری فرودگاه مناره

نمای کلی این مجموعه با حفظ سنت‌های مراکشی و اهمیت به دنیای معاصر، از ۲۴ لوزی و سه مثلث تشکیل شده است. این مثلثها در بالای درب‌های ورودی واقع شده و با ورق‌های آلومینیومی سفید پوشانده شده‌اند که کاورهای شیشه‌ای لعابدار این ورق‌ها به نقش و نگارهای تزئینات اسلامی منقش هستند. طراحی فضای داخلی نیز از سنت‌های اصیل مراکش سرچشمه گرفته است و ستون‌های به کار رفته در داخل ساختمان در امتداد لوزی‌های نمای بیرونی ساخته شده‌اند.

این ستون‌ها با ورق‌های گچ تخته‌ای تزئین شده و در ارتفاع میانی برخی از آن‌ها برای تزیین، از چوب نیز  استفاده شده است. در طراحی نیمکت‌ها و صندلی‌های راحتی واقع در سالن نیز پارچه‌های متداول منطقه‌ای مراکش به کار رفته است؛ طبقات فرودگاه از جنس گرانیت هستند و سقف آن یک اسکلت فولادی عظیم است که بر روی ستونی ۲۴ متری استوار بوده و در آن پوشش‌های هرمی‌شکل فتوولتائیک به کار رفته است. به عبارتی در صفحات کوچک کار گذاشته شده در این سقف، که به صورت موزائیکی نصب شده و تقلیدی از معماری سنتی اسلامی با کمی دستکاری‌های مدرن هستند، فرمتی وجود دارد که طی آن نور از یک فیلتر میانی و اسلیمی‌شکل عبور می‌کند، پنجره‌ها را پوشش می‌دهد و تماس بصری بین داخل و خارج از فرودگاه را تقویت می‌کند. این الگوی موزائیکی که از تکنولوژی معاصر بهره برده است برخلاف الگوهای رایج نورپردازی که در آن‌ها در تمام طول روز مجموعه‌ای ثابت از چراغ‌ها و سایه‌ها وجود دارند، به پایانه‌های فرودگاه مناره روشنایی خاصی می‌بخشد که سبب تغییر نور آن‌ها در طول روز می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های تزیینی محوطه فرودگاه نیز انعکاس تصاویر مسافران در لا به لای این موزائیک‌ها است. 

پایانه‌های و امکانات فرودگاه مناره

فرودگاه مناره از سه پایانه مسافری تشکیل شده است؛ پایانه شماره یک که به تازگی بازسازی شده و امکاناتی مدرن دارد،  یکی از زیباترین پایانه‌های فرودگاهی در جهان و میزبان پروازهای بین‌المللی و منطقه‌ای است. پایانه شماره دو، در کنار پایانه اول واقع شده و وظیفه رسیدگی به پروازهای بین‌المللی و داخلی را بر عهده دارد و پایانه شماره سه به عنوان جدیدترین پایانه، در سالنی جدا از دو پایانه دیگر واقع شده است. این پایانه‌ها دارای دستگاه‌های خودپرداز (در ترمینال شماره دو)، باجه‌های تبدیل ارز رایگان با امکان تبدیل سریع هر نوع واحد پولی اعم از دلار، درهم، لیره و پوند، آژانس‌های کرایه اتومبیل، فروشگاه‌های معاف از مالیات، مغازه‌های نوشیدنی و خرده‌فروشی، انبار چمدان، صندوق امانات، کلینیک درمانی، مرکز اشیاء گمشده، Wi-Fi رایگان، کتابفروشی، شعب بانکی، سرویس‌های اجاره صندلی چرخدار برای افراد توان‌خواه، نمازخانه و اداره پست هستند. 

نکته جالب دیگر در مورد این فرودگاه وجود اتاق‌های VIP برای متقاضیان سکوت است که با دریافت هزینه آن‌ها را از شلوغی فرودگاه جدا می‌کند و امکان استراحت روی مبل‌های فوم راحتی را تا قبل از فرا رسیدن زمان پرواز برایشان فراهم می‌کند؛ این افراد برای حمل چمدان‌های خود به بخش مربوطه نیز کمک دریافت می‌کنند. وجود سالن‌های۲۴ ساعته بعد از بخش کنترل پاسپورت در پروازهای خارجی، امکان استراحت و حمام کردن را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. همچنین فرودگاه مناره برای رفاه حال توان‌خواهان اقدام به ایجاد رمپ‌ها و بالابرهایی کرده است که عبور و مرور را برای این افراد آسان می‌کند. 

در حال حاضر فرودگاه مناره با توجه به معماری منحصربفرد خود در کنار ۱۳ رقیب دیگر خود در لیست زیباترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد و در آن می‌توان تلفیقی هنرمندانه از دیروز و امروز را مشاهده کرد. این فرودگاه با وجود پروازهای مستقیم به مقاصد مختلف دنیا، در حال حاضر قطب اصلی پروازهای هواپیمایی مراکش به حساب می‌آید و خطوط هوایی مختلفی مثل «ایزی جت»، «ایر اروپا»،  «آسترین ایرلاینز»، «ایبریا ایرلاین»، «ایر فرانس» و «ایر عربیا مغرب» در آن فعالیت می‌کنند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    سلام.این دست گزارشاتون خیلی جالبن و عکساش هم جذابن. حالا رتبه فرودگا های وزین ایران چقدره در مقابل اینا.ادم به فرودگاهای ایران که میرسه تازه میخاد در بره ازشون چه برسه به لذت
  • بهار DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 0
    عالی