ایستگاه‌های مترو به سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مجهز شد

آزمایش سیستم اطفاء حریق در ایستگاه‌های مترو با حضور مدیر عامل سازمان قطار شهری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی، معاونان این سازمان و کادر فنی با موفقیت انجام شد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان قطار شهری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت مقوله‌ ایمنی که هدف آن حفظ سرمایه انسانی به عنوان بالاترین سرمایه هر سازمان است، سازمان قطار شهری در همه پروژه‌های خط دو و یک از کارشناسان "اچ اس ای" با مدرک و سابقه مرتبط استفاده می‌کند.

مهدی امیری افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز برای رسیدگی به امور کارشناسان "اچ اس ای"، پرسنل متخصص در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست را به کار گرفته است تا بر پیشرفت طرح‌های افزایش ایمنی در فرآیند احداث و تجهیز خط یک و دو قطار شهری نظارت کنند.

 وی ادامه داد: برای افزایش ایمنی خط یک مترو پروژه‌هایی تعریف شده بود که غالبا به بهره برداری رسیده است؛ این پروژه‌ها به بالا بردن ضرایب ایمنی در حمل و نقل و کاهش زمان امدادرسانی به شهروندان کمک می‌کند؛ این پروژه‌ها شامل اطفاء اتوماتیک است که امروز شاهد اجرای تست گرم بخشی از آن بودیم در این پروژه از ابتدا تا انتهای تونل به فاصله هر ۳۰ متر یک جعبه آتش‌نشانی وجود دارد که در هنگام حریق  هشت بار آب با فشار زیاد در محله حادثه تخلیه می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: پروژه دیگر ایمنی در خط یک مترو، سیستم‌های اعلام حریق است که همه نقاط ایستگاه به این سیستم مجهز می‌شود، بنابراین چنان‌چه حریق، دود، حرارت، شعله یا عوامل حریقی را احساس کند،  این سیستم‌ها به مرکز فرمان هشدار می‌دهد؛ سیستم تهویه و جت فن‌های داخل تونل نیز از دیگر طرح‌هایی است که به منظور خروج دود در زمان حریق تعبیه می‌شود، این سیستم موجب می‌شود دود در کمترین زمان از ایستگاه یا تونل مترو به وسیله شفت‌های میان تونلی خارج شود.

امیری با بیان اینکه شفت‌های تهویه داخل ایستگاه نیز با توجه به خطر تنفس دود برای شهروندان و کارکنان در کمتر از چهار دقیقه دود حاصل از حریق را تخلیه می‌کند، گفت: سیستم خروج اضطراری نیز از دیگر تجهیزات ایمنی است که در زمان خروج شهروندان در مواقع اضطراری و پدافندی و در زمان حریق به ایمنی ایستگاه کمک می‌کند، بدین صورت که این سیستم در دو طرف ایستگاه با درب های تخصصی نصب شده است که هوا بند بوده و به مردم کمک می‌کند به راحتی وارد منطقه ایمن در رفیوژ خیابان شوند.

وی افزود: کلیدهای توقف اضطراری قطار نیز وجود دارد؛ چنان‌چه فردی به حریم ریلی ایستگاه وارد شود، رییس ایستگاه، سرکوپه بان و یا افراد مطلع می‌توانند کلید را زده تا قطار از هر دو طرف متوقف شود، بنابراین اگر فردی ناخواسته یا برای خودکشی به حریم ایستگاه وارد شود، نجات پیدا می‌کند.

امیری تاکید کرد: تست گرم نیز کمک می‌کند نقاط پر ریسک و حادثه‌خیز مثل اتاق رییس ایستگاه و اتاق‌های برق در برابر حریق مصون بماند و چنان‌چه حریقی در آنها ایجاد شود در زمان طلایی تا رسیدن نیروهای امدادی، سیستم به صورت اتوماتیک با انتشارگازهای اطفایی، حریق را خاموش کند؛ تجهیز خطوط و ایستگاه‌ها به این سیستم کمک می‌کند آسیب کمتری تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به ایستگاه‌ها و واگن های مترو وارد شود.

کد خبر 362362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.