برنامه جامع شهری رسیدن به اجماع در سیاست‌های کلان توسعه شهر است

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری گفت: علاوه بر اصفهان چهار شهر دیگر برای اجرای پایلوت برنامه جامع توسعه شهری انتخاب شدند که در حال حاضر اصفهان اولین شهری است که قرارداد آن در این زمینه بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان مالکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تشریح برنامه جامع توسعه شهر اصفهان اظهار کرد: نیاز است که جهت‌گیری‌های توسعه شهر اصفهان مشخص باشد بدین معنا که مشخص شود اصفهان باید چگونه شهری باشد.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری در خصوص اتخاذ سیاست‌های لازم در اصفهان افزود: باید بدانیم قرار است اصفهان شهر صنعتی باشد یا گردشگری و اگر قرار بر این است که شهر گردشگری باشد باید چه نوع گردشگری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در موضوعات کلی به اجماع نظر رسید، تصریح کرد: لازم است مشخص شود در حوزه آب باید چه سیاستی اتخاذ کنیم یا در حوزه‌های اقتصادی باید چه تصمیماتی بگیریم این موضوعات یا مشخص نیست یا اجماعی بر سر آنها نیست.

مالکی‌پور با اشاره به برنامه‌ریزی تک‌ بعدی دستگاه‌ها در موضوعات، گفت: ممکن است یک نهادی برای خودش نقشه راه داشته باشد اما اجماع با دیگر دستگاه‌ها بر سر موضوعات کلی شهر وجود ندارد.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری با بیان اینکه در طول این برنامه بر سر سیاست‌های کلان توسعه شهر را به اجماع می‌رسیم، اظهار کرد: اصلی‌ترین ویژگی که رویکرد نوین برنامه توسعه شهر اصفهان دارد مشارکت سهم‌داران یا ذی‌نفعان است که به طرق مختلف قرار بر تامین آن است.

وی در خصوص چگونگی رسیدن به این تصمیم گفت: شورای شهر دوره چهارم تهیه برنامه آمایش شهر اصفهان را تصویب کرد و البته در ابتدا تنها در حوزه مرکز پژوهش‌ها بود که در دوره جدید در صحن علنی شورا مطرح و تهیه این برنامه تصویب شد.

مالکی‌پور با اشاره به اینکه برنامه آمایش شهر اصفهان جهت‌گیری‌های کلان شهر را مشخص می‌کند، افزود: در کنار این برنامه وزارت راه و شهرسازی هم تصمیم داشت که رویکرد قدیمی تهیه برنامه شهری که تحت عنوان طرح جامع مطرح بود را تغییر دهد و به این منظور ۵ شهر اعم از کرمان، سنندج، اصفهان و نطنز انتخاب شدند و با رایزنی‌ها اصفهان هم به عنوان یکی از این شهرهای پایلوت اضافه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان اولین شهری است که قرارداد برنامه جامع توسعه شهری آن بسته شده است، اظهار کرد: شورای راهبری برنامه جامع شهری ترکیبی از بخش دولتی و بخش عمومی است که شورا و شهرداری را هم شامل می‌شود و بخش خصوصی شامل اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی دیگری مانند خانه کارگر، خانه صنعت و معدن و نماینده سمن‌های شهر اصفهان است.

 نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری در خصوص وظیفه این شورا گفت: وظیفه این شورا تایید فرایند کاری است که مهندسین مشاور این برنامه انجام می‌دهند و پس از تایید اولیه شورای راهبری به شورای برنامه‌ریزی استان می‌رود و نهایتا بخشی از اقدامات هم در سطح عالی شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب خواهد شد.

مالکی‌پور با بیان اینکه در جلسه چهارم شورای راهبری در مورد آیین نامه داخلی و اسامی کمیسیون‌ها تصمیم گیری شد، گفت: بخش دیگری از این جلسه به گزارش کامل مشاور طرح و تشریح برنامه اختصاص داشت.

وی در خصوص چگونگی انتخاب شرکت مهندسین مشاور برنامه توسعه شهری اصفهان اظهار کرد: در برنامه‌های شهری که تحت نظر وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود مشاورین طرح باید رتبه شهرسازی داشته باشد و در خصوص برنامه توسعه جامع اصفهان مشاور رتبه یک انتخاب شده که مقر این شرکت در تهران است و دفتر اصفهان این شرکت در حال طرح‌ریزی برنامه است که لازم به ذکر است سازوکار انتخاب شرکت مشاورین در وزارتخانه طی شده و از میان بهترین مشاوران کشور انتخاب شده است.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیته اجرایی برنامه جامع شهری با ابراز امیدواری از اینکه نیمه سال آینده اجرای برنامه میسر خواهد بود، افزود: قرار است این رویکرد جدید مشارکت همه سهم‌داران یا ذی‌نفعان را داشته باشد و به نوعی اجرای آن از همین الان شروع شده چون یکی از شروط اجرا این است که اجماع بر سر برنامه وجود داشته باشد و تنش‌های موجود کنونی همگی به دلیل این است که می‌خواهیم به یک نتیجه و اجماعی بین سهم‌داران مختلف برنامه برسیم و این خود به اجرای سریعتر برنامه کمک خواهد کرد.

مالکی‌پور در خصوص تفاوت این رویکرد با رویکرد قبلی تصریح کرد: در رویکرد قبل شرکت‌های مشاور برنامه‌ای پشت درهای بسته تهیه می‌کرد و نهایتا وزارتخانه آنها را تایید می‌کرد ولی چون مشارکت سهم‌داران در آن نبود در مرحله اجرا با دست‌اندازاهای بسیاری روبرو می‌شد.

وی با اشاره به گذران وقت بیشتر برای تدوین در رویکرد جدید افزود: اگر چه در تدوین وقت بیشتری صرف می‌شود اما در اجرا به زمان کمتری نیاز خواهد بود.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان در کمیته اجرای برنامه جامع شهری اصفهان در خصوص همراه کردن جناح‌های سیاسی با این برنامه گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که از افراد شاخص سیاسی در جناح‌های مختلف دعوت شود و ممکن است یک جلسه مختص جناح‌های سیاسی داشته باشیم یا ممکن است در موضوعات متفاوت از جناح‌های مختلف دعوت شود.

مالکی‌پور با بیان اینکه همراه کردن جناح‌های سیاسی از احتمال تغییرات طرح خواهد کاست، اظهار کرد: اگرهمه جناح‌ها در جریان برنامه قرار بگیرند قطعا مقاومت و مخالفت آنها با برنامه کمتر می‌شود همچنین این همراهی مانع از تغییر یا اجرا نشدن برنامه می‌شود.

کد خبر 362278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.