برنامه جامع توسعه شهر اصفهان تشریح شد

مشاور شورای راهبردی برنامه جامع شهری گفت: این برنامه به شناخت مطالبات، موازی‌کاری‌ها، تعارضات و تضادها، روندها و همچنین منابع، محدودیت‌ها، تهدیدات و فرصت‌های شهرمنطقه خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاوه اسدپور نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش‌محیط در چهارمین جلسه نشست شورای راهبردی برنامه جامع توسعه شهر اصفهان در جمع کارشناسان این برنامه در تشریح آن اظهار کرد: در بند اول طرح بررسی‌های مقدماتی میدانی و اسنادی داریم و قرار است که به بدنه شهر اصفهان مراجعه کنیم تا شناخت سبکی در موضوعات مختلف دست بیاوریم.

وی در خصوص شناخت سبک شناسایی افزود: منظور از این امر شناخت نظام سیستم تصمیم‌گیری و شناخت نظام تحولات، فعالیت‌ها و نظام اجتماعی و اقتصادی است که به دلیل اینکه قرار است بعدا در جلساتی که کمیسیون‌ها تشکیل می‌دهند مطرح می‌شوند به طور سبک و خلاصه در این برنامه به آن می‌پردازیم.

اسدپور با بیان اینکه موضوعات مختلف را با کمک ذی‌نفعان و سهم‌داران فضای شهری در میان می‌گذاریم، تصریح کرد: بعد از بررسی‌های میدانی و مقدماتی، تفکیک و شناسایی گروه‌های سهم‌دار آغاز می‌شود که در حال حاضر بعضی از آنها در جلسات هستند و بعضی دیگر به طور موازی با توجه به اینکه بعضی از موضوعات کسانی را می‌طلبد که باید حضور یابند که قطعا برای اضافه شدن افراد جدید در کمیسیون‌ها باید به درک مشترکی رسید.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش‌محیط با اشاره به اینکه در بند سوم به شناسایی قلمرو فضایی می‌پردازیم، گفت: بحث این است که آیا باید ابتدا این گروه‌ها را بشناسیم و بعد قلمرو را بشناسیم یا نه ابتدا قلمرو را و بعد بازیگران داخل قلمرو را دربیاوریم چرا که این بحث یک موضوع دوطرفه بوده و قبول کردیم که شهرمنطقه‌ اصفهان جزء برنامه است پس برای شناسایی بعضی بازیگران نیاز است که این دو بند را به صورت موازی درنظر بگیریم.

اسدپور با بیان اینکه قبل از شروع جلسات قانونی باید کمیسیون‌های تخصصی شکل بگیرد، افزود: در ابتدای کار باید تحلیل‌هایی را جمع کنیم و این تحلیل‌ها فضای اصفهان را به ما می‌دهند که پیاده‌سازی فعالیت مشارکت جهت شناسایی مطالبات گروههای سهم‌دار یکی از بخش‌های کار است پس دسته‌ای از گروه‌های سهم‌دار در جلسات بعدی بدون حق دستمزد اضافه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در بندهای بعدی به فهم تعارضات و موازی‌کاری‌ها می‌رسیم گفت: حل تعارضات برنامه ماهیت تجویزی دارد و در مرحله تشخیص قرار بر این نیست تجویز داشته باشیم و باید در این برنامه تعارضات را کنار بگذاریم و با شروع فضای برنامه‌ریزی نوعی تجویز هم در آن رخ می‌دهد اما از این نظر که در شرح خدمات در بخش شناختی نباید حالت تجویز و پیشنهاد داشته باشیم بهتر است در شرح خدمات بخش حل تعارضات را به فهم تعارضات تغییر دهیم.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش‌محیط با اشاره به اینکه بعد از شناخت مطالبات، موازی‌کاری‌ها، تعارضات و تضادها، روندها را می‌شناسیم، اظهار کرد: روندها قسمتی بوده که در برنامه‌ها مغفول مانده و فراموش کرده بودیم که صرف شناخت وضع موجود، کافی نیست برای اینکه آن موارد شکل‌دهنده وضع موجود مهمتر هستند و روند موضوعی است که در مدل مغفول برنامه‌ریزی کمتر به آن پرداخته‌ایم.

اسدپور با بیان اینکه در بند هفتم قرار است به منابع، محدودیت‌ها، تهدیدات و فرصت‌های شهرمنطقه بپردازیم گفت: منظور از منابع تمام آن چیزهایی است که بازیگران در اختیار دارند و بعدا با مفهوم دیگری مواجه می‌شویم تحت عنوان آورده‌ها که بخش‌هایی از منابع هستند که بازیگران تمایل دارند برای توسعه شهر اصفهان به میدان بیاورند.

وی با اشاره به اینکه منابع شامل اعتبارات، زمین یا توانایی اجرایی غیررسمی افراد می‌شود، اظهار کرد: در اینجا بخش خصوصی می‌تواند وارد کار شود و بخش دولتی باید برای آن همساز شود.

اسدپور در تشریح بخش هشتم این برنامه تصریح کرد: در اینجا شناسایی آورده‌های گروه‌های سهم‌دار مطرح می‌شود که یک زیربند تحت عنوان شناسایی موانع پیشروی، پیگیری مطالبات و بند بعدی که شناسایی کاستی‌ها و ضعف سازوکارهای موجود است طرح می‌شود که مشخص می‌کند آورده‌ها و منابع چه مواردی هستند و چه دلایلی وجود دارد که بازیگر تمایل ندارد که تمام زیرمنابع خود را به آورده تبدیل کند.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش‌محیط بند دهم را مشخص‌کننده ارزیابی تناسب میان مطالبات، آورده‌ها، منابع، تهدیدات و فرصت‌ها دانست و افزود:  این ارزیابی و قیاس بین آورده‌ها و نیازها موضوع چالش‌برانگیز برنامه است و هنوز هم نهایی نشده و از این نظر نهایی نشده که در صحبتی که با وزارت نیرو داشتیم قرار بر این بوده که برنامه را اقتصادی پیش ببریم و برنامه نیاز به کمک بیرونی نداشته همچنین دموکراتیک باشد و همه مشارکت‌کنندگان باید مباحث خود را اعلام کنند.

اسدپور در خصوص یک چالش مهم موجود اظهار کرد: برخی بازیگران این برنامه آورده‌های چندانی ندارند اما نیازهایی دارند که می‌خواهند از برنامه بردارند و اگر ما صرفا نگاه اقتصادمبنا داشته باشیم باید تنها کسانی که آورده می‌آورند، سهمی از برداشت داشته باشند، برای مثال آموزش‌وپرورش یا بخش‌های خدمات اجتماعی زمینه مالی خوبی ندارند اما نیازهایی دارند که نباید از برنامه دور بمانند و باید تعادلی بین آورنده و بردارنده ایجاد شود تا کسی که مستحق کمک حمایتی نظام برنامه‌ریزی است بی‌نصیب نماند.

وی بند نهم را برنامه‌ریزی، شناسایی ابزارها و سازوکارهای جدید برای تحقق مطالبات دانست و گفت: این بند نشان می‌دهد که با چه ابزارهایی می‌توان به نیازها پاسخ داد اما همزمان یک چالش در اینجا هست که ما هنوز نیازهای سیستم را درنیاورده‌ایم و به دلیل عدم احصای مشکلات با انبوهی از ابزارهای پاسخ به مشکل روبرو هستیم.

اسدپور با بیان اینکه بند دهم برنامه انجام ارزیابی و تلفیقی است که در آن ابزارهای پاسخ و موارد ارزیابی منابع و نیازها کنارهم گذاشته می‌شود، اظهار کرد: در بند یازدهم به این امر می‌رسیم که مشکلات شهر اصفهان چه چیزهایی هستند و چگونه و با چه سازوکارهایی باید به آن به صورت عمومی پاسخ داد و در مراحل بعد چگونه باید نگاه دقیق‌تری به آنها داشت.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش‌محیط در خصوص موضوع کمیسیون‌ها گفت: آنچه که پیشنهاد دفتر طرح‌ریزی بوده این است که با چند کمیسیون مواجه هستیم که عناوین آن کمیسیون‌های کشاورزی آب و محیط زیست، عمران و حمل‌ونقل، اجتماعی اقتصادی، صنعت معدن انرژی، گردشگری و میراث ، کمیسیون تلفیق و کمیسیون مشترک است که در پایان همه موضوعات در کمیسیون مشترک به رای همه حاضرین کل کمیسیون‌ها گذاشته می‌شود.

اسدپور با اشاره به اینکه نام این کمیسیون‌ها بر اساس کمیسیون‌های مجلس است، تصریح کرد: مجلس در سال‌های مختلف کمیسیون‌های مختلف دارد یعنی یک الگوی ثابت و واحد ندارد و برای موضوعات مختلف نمایندگان حاضر در هر دوره تغییراتی دارند و کمیسیون مشترک بیشتر موردنظر دفتر طرح‌ریزی بوده و پیشنهاد ما این بود که کمیسیون آب، محیط زیست، کشاورزی و کمیسیون عمران وحمل‌ونقل تصویب شوند و کمیسیون اقتصادی،اجتماعی بنابراین امر که می‌تواند نگاه‌های تخصصی‌تری داشته باشد هر کدام مجزا شوند و موضوعات کمیسیون صنعت معدن انرژی به کمیسیون اقتصادی منتقل شود و کمیسیون گردشگری و میراث هم به  کمیسیون اقتصادی منتقل شود.

وی در خصوص موضوعاتی که می‌تواند در کمیسیون حکمروایی مطرح شود، افزود: این کمیسیون ناظر بر روابطی است که در بین مراکز شهرمنطقه قرار است پیگیری شود به دلیل اینکه باید نگاه ما نگاه آمایشی باشد و شهرهای اطراف را هم درنظر بگیریم همچنین در این کمیسیون باید سازوکارهای مدیریتی و نظام‌های نهادی اعم از موضوعاتی همچون فساد، شفافیت و دیگر موضوعات اینچنینی درنظر گرفته شود.

اسدپور با تاکید بر اینکه پیشنهادات مطرح شده ذیل کمیسیون‌ها پردازش می‌شود، خاطرنشان کرد: هر موضوع مبنای یک جلسه است که اعضای کمیسیون با مطالعه سازوکارها وارد جلسه می‌شوند و غیر از اعضای جلسه که حق رای دارند بازیگران دیگری که از مطلعین هستند بدون حق رای وارد جلسات می‌شوند و به بررسی موضوعات می‌پردازند.

کد خبر 362277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.