تولد خورشید در چارتاقی نیاسر

کاشان - مراسم دیدار طلوع و تولد خورشید در نیاسر با حضور دوستداران باستان ستاره‌شناسی ایرانی و همراهی خبرنگاران در بامداد یکم دی ماه، در کهن باغ شهر ایران شهر نیاسر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد و موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می‌شود، اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید مجددا به سوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.

این واقعه  بین مردم باستان، زمان زایش دوباره خورشید با نام "شب یلدا "یا "شب چله" نامگذاری و در میان ایرانیان گرامی داشته می‌شود و همچون پیشینیان سراسر شب را به انتظار طلوع خورشید بیدار می‌مانند و جشن و میهمانی می‌آرایند.

در دوران باستان بناهایی برای سنجش رسیدن خورشید به مواضع سالانه ساخته شده بوده است که یکی از مهم‌ترین آنان چارتاقی نیاسر است که فعلا تنها بنای سالم باقی مانده در این زمینه در ایران است. این بنا به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که می‌توان زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی و آغاز سال نو میترایی را با دقت تماشا و تشخیص داد، چارتاقی نیاسر بنایی است که تولد خورشید را بگونه‌ای ملموس و قابل تماشا به ما نشان می‌دهد.

در نزدیکی چارتاقی نیاسر، نمونه‌ای از یک ساعت آفتابی کهن نیز وجود داشته که متأسفانه در سالیان اخیر منهدم شده است، این ساعت همراه با چارتاقی، مجموعه‌ای کامل از ابزارهای زمان‌سنجی را فراهم کرده بوده‌اند.

از سوی دیگر وجود عناصر متعدد دیگر در حریم چارتاقی، نشان‌دهنده احترام و تقدس این ناحیه بوده، چشمه‌ای زلال با درخت چناری کهنسال و مسجدی نوساز بر جای نیایشگاهی باستانی، نمونه‌هایی از آن است.

چارتاقی نیاسر امروزه به یکی از میعادگاه‌های علاقه‌مندان نجوم و ستاره‌شناسی در ایران تبدیل شده است.

ارتفاع زیاد نیاسر، آسمان پاکیزه و درخشان، امکانات فراوان، نزدیکی به پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ، طبیعت دوست‌داشتنی و از همه مهم‌تر وجود یک بنای علمی باستانی، عواملی برای این انتخاب بوده است.

به گزارش ایمنا، هر ساله در آغاز فصل زمستان و بامداد پس از شب یلدا، گردهمایی دیدار طلوع و تولد خورشید در چارتاقی نیاسر با حضور مسئولان شهر و شهرستان دوستداران باستان‌ستاره‌شناسی ایرانی و دیگر علاقه‌مندان به نجوم در شهر نیاسر برگزار می‌شود.

کد خبر 362205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.