فرهنگ‌سازی برای عروسک ایرانی به تولید انبوه آن منجر می‌شود

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: برای گسترش و ترویج استفاده از عروسک ایرانی نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد تا صنعت عروسک سازی در اصفهان و کشور رونق یافته و تولید انبوه این هنر- صنعت عملیاتی شود.

عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در این خصوص باید با فرهیختگان دانشگاهی به مذاکره نشست تا عروسک‌هایی که از روزگار کهن در فرهنگ ما وجود داشته را طراحی و شخصیت آنها را دوباره احیا کنیم، سپس کارگاه ها را فعال کرده تا در مسیر مشخصی گام بردارند و سبک و فرهنگ تولید عروسک های ایرانی رواج پیدا کند.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه تولید عروسک در ایران به صورت انبوه نیست و بسیاری از عروسک‌ها وارداتی است، تصریح کرد: طراحی چهره و دوخت لباس عروسک ریشه در فرهنگ و سنت یک کشور دارد و تا زمانی که مصرف کننده باشیم به نحوی از فرهنگ کهن خود دور هستیم.

وی اعلام کرد: تا پایان امسال نمایشگاه عروسک را برای اولین بار در استان اصفهان برگزار خواهیم کرد تا از طریق شناسایی ظرفیت‌ها به تدریج وابستگی خود را به کشورهای دیگر در خصوص واردات عروسک کاهش دهیم؛ امیداریم که یک روز عروسک های ساخت ایران به کشورهای دیگر صادر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از نحوه تولید، فروش و تامین بودجه کارگاه های تولیدکننده اصفهانی در دسترس نیست،  خاطرنشان کرد: با صدور فراخوان از افراد فعال در این عرصه دعوت می‌شود تا با مشارکت صنایع دستی در این نمایشگاه تحصصی، آمار دقیقی از تعداد کارگاه های خانگی و افرادی که از این راه امرار معاش می کنند به دست آید.

شیردل افزود: از سوی دیگر زنان خوش ذوق و با سلیقه روستایی تولیدات خود را در نمایشگاه عروسک در معرض دید عموم قرار خواهند داد و بازاریابانی برای تولیدات خود پیدا خواهند کرد.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: صنایع دستی ، به ویژه عروسک‌های دست ساز در توسعه و رونق صنعت  گردشگری تاثیرگذار است زیرا گردشگر به دنبال نماد و فرهنگ یک کشور است نه کالاهای لوکس که در هر کجای دنیا یافت می‌شود.

شیردل با بیان اینکه حدود ۱۰ کارگاه عروسک سازی در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: البته برخی از این کارگاه‌ها فقط عروسک‌های تزئینی تولید می‌کنند، برای فروش عروسک به فرهنگ سازی نیاز است که ما به عنوان متولیان این بخش با برگزاری جشنواره گامی موثر در تحقق این آرمان بر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی خانواده ها نامساعد است و توانایی خرید عروسک های گران قیمت برای فرزند خود ندارند، افزود: ساخت عروسک جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شود، بسیاری از مادربزرگ ها با گران شدن عروسک برای طراحی و دوخت عروسک برای نوه های خود اقدام کرده‌اند که این کار بسیار زیبا و قابل ستایش است.

شیردل تاکید کرد: باید این طرح ها مورد تشویق قرار گیرد تا قدم‌های اولیه برای طراحی و دوخت عروسک سنتی محکم‌تر از پیش برداشته شود.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه اغلب کارگاه‌های تولید عروسک، خانگی است و مجوز ندارد، گفت: اتحادیه صنایع دستی اجازه ارائه مجوز به این کارگاه ها را ندارد، برخی کارگاه‌های تجاری نیز که دارای مجوز هستند؛ در کنار تولید عروسک کلاس‌های آموزشی عروسک سازی برگزار می ‌کنند.

کد خبر 362192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.