برچسب بیش فعالی به بچه های باهوش نزنیم

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان گفت: گاهی اوقات والدین و اطرافیان به بسیاری از بچه های باهوش به اشتباه برچسب بیش فعالی می زنند، والدین بایستی آگاه باشند که این گروه از کودکان درک بالاتری از محیط اطراف شان دارند و ضروری است که انرژی این فرزندان تخلیه شود.

یدالله صفری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اختلال بیش فعالی  در کودکان و بزرگسالان اظهار کرد: بیش فعالی حالتی است که کودک به نحوه وسیعی رفتارهای تکانش گری و بیش جنبی بسیاری را دارد و در بسیاری از موارد مثل دویدن، حرف زدن و بازی کردن نمی تواند حرکت های خود را کنترل کند.

وی با بیان اینکه دامنه توجه کودکان بیش فعال بسیار کوتاه است، افزود: این گروه از کودکان مرتب از این شاخه به آن شاخه می پرند و ممکن است که در کلاس درس هم حرکات بسیاری را انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: البته در این زمینه عوامل بسیاری دخالت دارند و نمی توانیم بگوییم که فردی که این نشانه ها را دارد بیش فعال است. باید گزارش والدین و معلمان گرفته شود و سپس با بررسی رفتارهای کودک و انجام آزمون های مختلف و بعد از طی شدن این سیر طولانی می توانیم این تشخیص را انجام دهیم.

صفری با تاکید به اینکه بایستی والدین با این گروه از کودکان حمایت عاطفی را برقرار کنند، گفت: والدین از برخورد تند وشدید با فرزند پرهیز کنند تا کمتر شاهد پرخاشگری کودک باشند.

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان معتقد است که امروز با وجود دنیای دیجیتالی آزادی افراد هم وسیع تر شده و امنیت را تحت تاثیر قرار داده است. شرایط تخلیه انرژی کودکان با یکدیگر هم در این دینیای دیجیتالی متفاوت است. وقتی که عملکرد کاری کودکی در موقعیت های مختلف تغییر پیدا می کند و فرد می تواند آن سازگاری را در محیط داشته باشد آن بچه دیگر بیش فعال نیست.

وی تصریح کرد: بعضی اوقات توانمندی کودکان بیش از اندازه است و والدین و اطرافیان به آنها برچسب بیش فعالی را می زنند و بایستی بیش فعالی آنها به وسیله متخصص این حوزه تشخیص داده شود.

صفری با بیان اینکه گاهی اوقات والدین و اطرافیان به بسیاری از بچه های باهوش به اشتباه برچسب بیش فعالی می زنند، افزود:والدین بایستی آگاه باشند که این گروه از کودکان درک بالاتری از محیط اطراف شان دارند و ضروری است که انرژی این فرزندان تخلیه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ارتباط با دیگران، ورزش و پیاده روی را به این گروه از فرزندان توصیه می کنیم و مهم ترین مساله این است که والدین فضای  عاطفی خانه را بالا ببرند و ارتباط والدین با کودک با عاطفه صحیحی برقرار شود و در این صورت رفتار بچه ها تغییر پیدا می کندو  بسیاری از رفتاری کودکان در اثر الگو گرفتن از رفتارهای والدین است.

کد خبر 362087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.