چشم انداز "آبی" قطر تا سال ۲۰۳۰

قطر برای غلبه بر مشکلات کم‌آبی و نیز مقابله با چالش‌های کمبود آب شیرین خود اقدام به اجرای پروژه "مخازن حفظ سلامت آب مگا" کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طرح اولیه این پروژه که در سال ۲۰۱۵ مطرح شده بود، در سال ۲۰۱۸ به دوره آزمایش مراحل عملیاتی رسید و با توجه به اهمیت استراتژیک امروزی آب، راه‌اندازی نهایی آن مصادف با "روز ملی قطر" انجام گرفت. این امر نقطه عطفی در تاریخ قطر خواهد بود؛ زیرا تمرکز اصلی پروژه مذکور بر تأمین نیازهای آب آشامیدنی و حفظ سلامت آب در طول سال‌های بحران و شرایط اضطراری بوده و این هدف با چشم‌انداز ۲۰۳۰ روز ملی قطر، کاملا منطبق است. از سویی اجرای این پروژه و راه‌اندازی بزرگترین مخزن آب شیرین‌کن در جهان، بیانگر توجه و اهمیت مقامات مسئول به امنیت ملی کشور قطر است.

طرح مخازن "مگا"، با سدهای ساخته شده برای جمع‌آوری آب باران و رودخانه‌ها که به منظور ذخیره‌سازی آب برای زمان‌های ضرورت در بسیاری از کشورها ساخته می‌شوند، برابری می‌کند و هدف اصلی آن افزایش ذخایر آب استراتژیک قطر تا سال ۲۰۲۶ است.  به این منظور، در اجرای این طرح از مخازنی منحصر به فرد در نوع و طراحی استفاده شده است و هر پروژه شامل ۲۴ مخزن با ظرفیت کل دو هزار و ۳۰۰ میلیون گالن آب است که شامل نصب خطوط لوله‌کشی به طول ۶۵۰ کیلومتر برای اتصال کلیه دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن به پنج نقطه از مخزن اصلی می‌شود. هر یک از مخازن بتنی ساخته شده، ۱۰۰ میلیون گالن ظرفیت دارند و بزرگ‌ترین مخازن جهان به حساب می‌آیند و هر جایگاه شامل ایستگاه پمپاژ گسترده و زیرساخت‌های لازم برای کمک به عملکرد آن است. 

این پروژه امکان تعمیر و بازسازی نیروگاه‌ها را در اختیار کارخانه‌های تولید نیرو قرار می‌دهد و با ذخیره میزان فراوان آب، زمان کافی برای عملیات آن‌ها را فراهم می‌کند. از آنجایی که در گذشته تأمین آب مورد نیاز دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و توزیع آب به کمک نیروی برق، تحت فشار کمبود آب قرار داشت، این مشکل با وجود چنین مخازنی به طور کامل برطرف می‌شود.

کد خبر 361799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.