باغ طوبی و ناگفته‌های تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: ناگفته‌های تخت فولاد هر هفته پنجشنبه‌ها با موضوع تدوین تاریخ شفاهی تخت فولاد با حضور اساتید برجسته، شاگران مشاهیر مدفون در تخت فولاد و بیان داستان‌های ناشنیده آنها از تخت فولاد در باغ طوبی برگزار می‌شود.

سید علی معرک‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: تخت فولاد سرزمین گنج‌ها، رازها و گنجینه ارزشمندی از مشاهیر و مفاخر در طول قرن‌های مختلف در سطوح ملی و بین‌المللی است که از وعاظ، خطبا، فقها و مجتهدان بزرگ تا هنرمندان، بزرگان و مشاهیر فرهنگی و هنری دوران معاصر در آن آرمیده‌اند.

وی تصریح کرد: تخت فولاد متعلق به دنیای اسلام است، به طوری که بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط دنیا برای دیدن این مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی به اصفهان سفر می‌کنند.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه در تخت فولاد به عنوان وادی السلام ثانی بیش از ۱۲۰ واعظ و خطیب ویژه ملی و بین المللی آرمیده‌اند، گفت: بیش از ۸۵۰ فقیه و مجتهد که هر کدام در زمان خود سکاندار مباحث دینی و مذهبی بوده‌اند، بیش از ۵۵ نویسنده و روزنامه نگار و ۶۵ سیاست‌مدار و صنعتگر که در زمان خود کارآفرینان موفقی بوده‌اند، در تخت فولاد به خاک سپرده شدند.

معرک‌نژاد ادامه داد: دانشمندان زیادی در زمینه‌های پزشکی، ریاضی و نجوم، ۲۰ نفر از حکما و فلاسفه بزرگی همچون «میرفندرسکی»، ۲۳۰ شاعر بزرگ و ۲۰ شخصیت زن مشهور از جمله «بانو مجتهده امین»، «بی بی مریم بختیاری» که در جنگ جهانی دوم بسیاری از خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار داد، در تخت فولاد آرمیده‌اند.

وی با بیان اینکه در پهنه ۷۷ هکتاری معنوی و فرهنگی تخت فولاد بیش از ۱۰۰ هزار قبر وجود دارد، افزود: امکانات ویژه‌ای جهت آشنایی با تخت فولاد به صورت دوره‌های عمومی و تخصصی تدارک دیده شده که برای تورهای گردشگری تخت فولاد نیز متقاضیان می توانند از طریق تماس با تخت فولاد درخواست خود را مطرح کنند.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان تصریح کرد: بیش از دو هزار و ۶۵۰ آثار مکتوب از شخصیت های مدفون در تخت فولاد در کتابخانه تخصصی این مجموعه در دسترس شهروندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

کد خبر 361544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.