اولویت تمام شهرهای کشور رفع بدمسکنی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اولویت یک تهران، رفع بدمسکنی در پهنه سرزمینی است و باید این اولویت را به تمامی شهرهای کشور تعمیم داد، از مدیران معماری و شهرسازی استان‌های کشور خواستار شد: با اولویت مسکن و حمل و نقل، آسیب‌شناسی های شهرسازی را با همراهی انجمن‌های مردم نهاد انجام دهند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، ضمن تاکید بر تهیه طرح آسیب‌شناسی جامع شهری در هریک از مناطق کشور و جمع بندی آنها در یک جلسه و ارایه به وزیر راه و شهرسازی جهت طرح شدن در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با ریاست جمهوری، اظهار کرد: اخیرا وزیر راه و شهرسازی نامه‌ای با مضمون تاکید بر نقش شهرسازی در برنامه‌ریزی مسکن ابلاغ کرد و باید با این اولویت، فعالیت‌ها در استان‌های سراسر کشور دنبال شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: در طول سالیان گذشته همواره شکاف حضور نداشتن مبحث شهرسازی در نظام برنامه‌ریزی مسکن وجود داشت و همین شکاف نیز منجر به ایجاد مشکلات و ناانطباقی‌هایی شد که نتیجه آن را در ایجاد مسکن‌های فاقد کیفیت در شهرها با اجرای طرح مداخله مستقیم دولت در مسکن سازی، شاهد بودیم.

ایزدی ادامه داد: آسیب‌شناسی ها در استان‌های سراسر کشور باید بتواند به چندین سوال از جمله اینکه افق جمعیتی شهر با توجه به تمامی موارد به چه جمعیتی می‌رسد؟ اولویت‌های شهرها کدام است؟ و ... پاسخ دهد.

طرح‌های جامع سند توسعه شهرها است

وی یادآور شد: همه شهرها طرح جامع دارند و طرح‌های جامع شهری حکم سند توسعه شهر و قانون دارد. در این قانون پیش بینی شده است که تا افقی مشخص، شهر تا چه اندازه ظرفیت دارد. همچنین مدیران شهرسازی و معماری در تهیه طرح آسیب‌شناسی باید راهکارهای رسیدن به تعادل شهری را بر اساس ویژگی های بومی شهرهای خود ارائه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که چرا در حال حاضر مسکن بدون متقاضی در کشور وجود دارد؟ بار دیگر بر تعیین اولویت‌های شهرسازی و شهری برای تامین مسکن تاکید کرد و گفت: در بخش مسکن شاهدیم که نگاه کاملا مهندسی است در حالیکه باید این بخش بتواند برای مواردی همچون هم پیوندی با طبیعت، پرهیز از تخریب بافت‌های ارزشمند، باغات و مواردی از این دست که عموما کیفیت زندگی شهر و شهروندان وابسته به آن است، پاسخی مناسب داشته باشد.

طرح های جامع باید توان حل مسائل شهرها را داشته باشد

وی توزیع نشدن جمعیت را یکی از مشکلات شهرهای مختلف ایران برشمرد و با ارائه نمونه‌هایی که با ‌عنوان مغایرت اساسی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه می‌شود از مدیران معماری و شهرسازی خواست تا به استناد تجربه‌های خود از سه تا چهار دهه تهیه طرح های توسعه شهری از ناکارآمدی طرح هایی که تهیه می شود، جلوگیری کنند زیرا طرح های جامع باید توان حل مسائل شهرها را داشته باشد.

ایزدی با تاکید بر اجرای صحیح بازآفرینی شهری یادآور شد: از بازآفرینی شهری تصور اشتباهی شده است. در پنج سال گذشته تلاش کردیم تا مسیر از ریل خارج شده را به راه اصلی خود بازگردانیم.

سامانه کمیسیون ماده ۵ نظام‌مند می‌شود

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام اینکه تکمیل بحث سامانه کمیسیون ماده پنج نظام مند می‌شود، بر استفاده از نظرات کارشناسی گروه های تخصصی و مردمی تاکید کرد و گفت: با انتشار فراخوان فضای گفتگو در شهرهای کشور برای مطالعه یکپارچه باید فراهم شود.

وی از دیگر رویکردهای وزارت راه و شهرسازی را معماری عنوان کرد و گفت: کمیته اعتلای معماری راه اندازی شده است. در این کمیته چندین جلسه با حضور معماران برجسته کشور و همچنین معماران جوان تشکیل شده و موضوعاتی همچون تغییر ضوابط ساختمانی ۴۰-۶۰ ( ضابطه‌ای که شهرها را در معرض نابودی قرار داده) و همچنین مستندسازی معماری معاصر شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 361409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.