جلوگیری از هدر رفت آب با لوله‌گذاری در مسیر سد باغکل به زمین‌های کشاورزی

خوانسار- فرماندار خوانسار گفت: لوله‌گذاری در ۱۵ کیلومتر از زمین‌های پایین دست سد باغ کل اط مطالبات کشاورزان خوانساری است، با لوله‌گذاری زیر شبکه سد نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود بلکه هنگام توزیع آب سهم هر کشاورز در احقاق حق آبه مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، منصور کمالی در حاشیه کلنگ زنی و بازدید وزیر جهاد از طرح‌های آبیاری نوین، اظهار کرد: خوانسار یکی از قطب‌های کشاورزی منطقه است و با توجه به مشکلات آبرفت کشاورزی و قنوات از حضور وزیر جهاد به شهرستان برای مشاهده نزدیک از مشکلات کشاورزی شهرستان دعوت کردیم.

وی گفت: مرمت ۲۴۰ رشته قنات و لوله‌گذاری در ۱۵ کیلومتر از زمین‌های پایین دست سد باغکل از مطالبات کشاورزان خوانساری است، با لوله‌گذاری زیر شبکه سد نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود بلکه هنگام توزیع آب سهم هر کشاورز در احقاق حق آبه مشخص می‌شود.

فرماندار خوانسار افزود: قنوات خوانسار نیاز اساسی و مبرم به لایروبی و مرمت دارد اما به دلیل عدم اعتبارات در حال تخریب است که در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از قنوات خوانسار قول مساعدت در تخصیص اعتبارات از محل منابع ملی و استانی داده شد.

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد قنوات خوانسار  نیاز به بازسازی، لایروبی و تعمیر دارد که برای هر قنات ۱۰میلیون تومان نیاز است.

کمالی با اشاره به این‌که لوله‌گذاری ۱۵ کیلومتری زمین‌های پایین دست سد باغکل نیاز به اعتبار دارد که با تخصیص اعتبار آن موافقت شد، زمانی که آب سد برای کشاورزان رهاسازی می‌شود در مسیر رودخانه‌ها  هدر می‌رود.

وی افزود: در سد باغکل خوانسار شش میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود که ۴ میلیون متر مکعب آب از طریق پمپاژ از محل سرچشمه آب هدایت و تأمین می‌شود.

فرماندار خوانسار گفت: در راستای مقابله با کاهش منابع آبی اجرای طرح آبیاری تجمیعی در ۳۸۱ هکتار در اراضی روستای کهرت کلنگ زنی شد که با اجرای این طرح مصرف بهینه آب در هنگام آبیاری انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، طرح آبیاری ۳۸۱ هکتاری  با وزیر جهاد  کلنگ زنی شد،

کد خبر 361302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.