هویت ایرانی در خطر افراط‌گرایی

شهرضا – فرماندار شهرضا گفت: هویت اصیل ایرانی که ریشه در آموزه‌های اسلامی و پیشینه کهن تاریخی ما دارد، از افراطی‌گری آسیب فراوانی دیده است.

به گزاش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان این شهرستان، با بیان اینکه هویت بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه است، تصریح کرد: بر اساس یک قاعده کلی در جامعه بشری، فرهنگ هر کشور اگر پیشرو نباشد و نتواند به نیازهای افراد به درستی پاسخ دهد، به فرهنگی پیرو و تأثیرپذیر تبدیل می‌شود.

وی پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای جوانان را از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگ پیشرو برشمرد و افزود: پاسخ‌ها به نیاز جوانان، اگر غیر منطقی یا مربوط به زمان گذشته باشد، باعث گرایش آنان به سوی فرهنگ‌های بیگانه می‌شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته گسست فرهنگی در خانواده‌ها ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: فرآیند انتقال فرهنگ و میراث تمدنی گذشته به نسل جوان به درستی انجام نشد و این مسئله به تغییر هویت جوانان منجر شد.

رفیعی‌نژاد با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی باعث هماهنگی هویت دینی و ملی شد، تأکید کرد: پس از این دوران از ترس افراطی‌گری در مسائل ملی و مذهبی، به گونه‌ای سلبی برخورد کردیم بدون آنکه جایگزینی برای آنچه منع می‌کنیم، ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه برخورد سلبی باعث فاصله گرفتن ما از فرهنگ کهن گذشته شده، اظهار کرد: اگر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را به درستی به نسل جوان معرفی می‌کردیم، جایی برای نفوذ فرهنگ منحط غربی باقی نمی‌ماند.

فرماندار شهرضا تصریح کرد: برخی افراد سال‌ها هویت ملی را زیر سؤال بردند و برخی دیگر از مسائل مذهبی به عنوان خرافات یاد کردند در نتیجه جوان امروزی، هیچ یک از این دو هویت را به درستی نمی‌شناسد.

رفیعی‌نژاد با بیان اینکه هویت اصیل ایرانی که ریشه در آموزه‌های اسلامی و پیشینه کهن تاریخی ما دارد، از افراطی‌گری آسیب فراوانی دیده است، گفت: وقتی اجازه بروز هیجان به جوانان داده نشد، ادبیات محاوره‌ای نسل جوان با گذشته متفاوت شد و در نتیجه در شرایط فعلی، والدین و فرزندان از یکدیگر ناراضی هستند.

وی یادآور شد: از آنجا که کشورهای غربی مانند آمریکا، فاقد اسطوره‌هایی مانند رستم و اسفندیار هستند، تلاش می‌کنند با استفاده از هالیوود قهرمانان جدیدی خلق کنند در حالی که فرهنگ غنی ایرانی دارای الگوها و قهرمانان فراوانی بوده، اما به آن‌ها توجه نشده است.

کد خبر 360934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.