برگ‌های پاییزی چه سرنوشتی دارند؟

در فصل پاییز که برگ‌های زرین درختان در سنگفرش کوچه، خیابان و پارک‌ها، خش‌خش‌کنان از این سو به آن سو می‌روند، کارگران در گوشه و کنار شهر مشغول جمع‌آوری برگ‌های خزان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رنگ زرد، قرمز و نارنجی برگ‌های درختان ریخته شده به روی زمین، پارک‌ها و معابر شهر را چنان متفاوت می‌کند که آدمی با دیدن این منظره به وجد می‌آید؛ در برخی از نقاط شهر اصفهان از جمله چهارباغ عباسی و جاده‌های سلامت ناژوان برگ‌های پاییزی با تاخیر جمع‌آوری می‌شود تا صدای خش‌خش برگ‌ها زیر قدم شهروندان احساس شود؛ اما این سوال مطرح است که برگ‌های پاییزی شهر چه سرنوشتی دارد؟

در این باره همچنین در خصوص استفاده از گیاهان مقاوم به کم‌آبی، قوانین مربوط به قطع درختان خانگی، دستگاه تشخیص پوکی درختان، اقدامات نوروزی سازمان پارک‌ها و... گفت و گویی را با «فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ماموریت‌های سازمان پارک‌ها در فصل پاییز همچون از جمع‌آوری برگ‌ها  و استفاده از آنها تا چه میزان محقق شده است؟

در واقع بخش کوچکی از برنامه‌های سازمان پارک‌ها، جمع‌آوری برگ‌های پاییزی است، این نوید را دارم علی‌رغم تنش‌هایی که به درختان شهر با توجه به کمبود منابع آبی وارد شد، اما با مراقبت‌های ویژه این سازمان و مناطق ۱۵ گانه، درختان به لحاظ فیزیولوژیک رشد خود را به طور مطلوب انجام دادند و به همین جهت شاهد رنگارنگی برگ‌های پاییزی و ریزش آنها از درختان سطح شهر هستیم.

البته تنش وارد شده باعث خزان زودرس در درختان آسیب دیده پارک‌های ایثارگران و میرزاکوچک‌خان شده که شواهد نشان می‌دهد از ۱۵ سال قبل بستر خاک این درختان نامناسب بوده و به همین دلیل درختان هر سال با ضعف عمومی رو به رو بوده‌اند.

برگ‌های پاییزی جمع آوری شده، چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

برگ‌های پاییزی به خاک‌برگ تبدیل می‌شود، خاک‌برگ، کود آلی سالمی است که به چرخه محیط‌زیست باز می‌گردد. شاید در سال‌های گذشته بخشی از این برگ‌ها به همراه زباله‌ها جمع‌آوری می‌شد، اما امسال در چهار بخش شهر، محلی به عنوان دپوی اصلی همچنین در مناطق ۱۵ گانه دپوهای موقت در نظر گرفته شد تا مراحل فرآوری، هوادهی و تبدیل برگ‌ها به خاک‌برگ انجام شود.

خاکبرگ‌ها به فروش هم می‌رسد؟

بله، مردم می‌توانند خاک‌برگ مورد نیاز خود را تهیه کنند، البته ۳۷۰۰ هکتار عرصه فضای سبز شهر اصفهان تنها درصدی از کود آلی را تامین می‌کند و ما باید کودهای جانوری و کمپوست را نیز تهیه کنیم.

برای شادابی فضای سبز نیاز به مدیریت بهینه مصرف آب وجود دارد، برای تحقق این مهم چه اقداماتی انجام شده است؟

موضوع آب به سه بخش تامین، انتقال و مصرف تقسیم می‌شود، در بخش تامین که مدیریتی است، اقدامات خوبی در زمینه استفاده پساب انجام شده است، پس از اینکه بر روی پساب تصفیه ثانویه و تکمیلی انجام شد و بار میکروبی نداشت، قابل مصرف خواهد بود. در مناطق شمالی شهر از جمله مناطق دو و ۱۲ شهرداری اصفهان با تکمیل تصفیه‌خانه شاهین شهر، پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سپاهان شهر نیز ۱۴۰ لیتر در ثانیه خروجی پساب تصفیه ثانویه شده است که در بخش‌های جنوبی و شرقی از جمله مناطق چهار، پنج و شش به خصوص جنگل شرق که با مشکل بی‌آبی مواجه بودیم، کمک کرد و خط انتقال تکمیل شد.

برای سال‌های آینده چه تدابیری اندیشیده شده است؟

پس از انجام فرایند تامین آب با اقدامات مدیریتی، خطوط انتقال آب که از سال‌های قبل عملیات اجرای آن آغاز شده بود را کامل کردیم به طوری که به صورت «رینگ» نیمی از شهر روی خطوط انتقال دور زده و خطوط انتقال را همراه با ایستگاه پمپاژ، فیلتراسیون و سیستم‌های آبیاری تکمیل کردیم.

در بخش مصرف نیز امسال ۶۵۲ هزار مترمربع به سیستم آبیاری تحت فشار شهر که به صورت بابلر، قطره‌ای و بارانی بود، اضافه شد. در بخش مصرف که حساسیت زیادی در شهر وجود داشت، با تشکیل کمیته‌های متعددی از جمله بحران آب در سازمان و معاونت خدمات شهری و ستاد بحران و خشکسالی تمام مسائل کنترل و آموزش‌های متعدد کارشناسی و کارگری در مناطق ۱۵ گانه از سوی کارشناسان انجام شد از این رو دغدغه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

برای استفاده از گیاهان مقاوم به کم‌آبی چه اقداماتی انجام شده است، آیا شهرداری چمن‌های پِرنیاز آبی را حذف کرده است؟

از یکسال گذشته اصلاح الگوی کشت در دستور کار سازمان پارک‌ها قرار گرفت، از این رو برنامه پنج ساله‌ای تدوین شد، به طوری که استفاده از چمن‌های مقاوم جایگزین چمن‌های پُر مصرف شد. تاکنون ۲۱۷ هزار مترمربع چمن جایگزین شده که در برنامه امسال تا ۳۰ هکتار ادامه پیدا می‌کند و در برنامه پنج سال آینده نیز با افزایش ۱۰ درصدی رو به رو خواهیم بود.

بعد از جایگزینی چمن، گل‌ها و گیاهان فصلی با گل‌های فصل دائمی که نیاز آبی کمتری دارند، جایگزین شدند، همچنین با توجه به اینکه بحث توسعه فضای سبز وجود نداشت، در واکاوی‌ها، گیاهان مقاوم به خشکی و با نیاز آبی کم مورد استفاده قرار گرفته است.

در کدام نقاط این اتفاق افتاده است؟

در ناژوان گونه‌های انتظار را پیش‌بینی کردیم، زیرا شهر اصفهان شاید نتواند بیدمجنون که گونه‌ای پُر نیاز آبی است را داشته باشد، لذا سعی کردیم گیاهان انتظار را به خصوص در پارک‌های حاشیه زاینده رود، ناژوان و بخش‌هایی از منطقه ۱۳ در کوه قائمیه کشت کنیم.

کاشت برخی گونه‌های دیم به صورت بذرکاری در ارتفاعات آرامستان باغ رضوان نیز انجام شده و امسال در صدد هستیم از نهال و بذرهای مقاوم در دامنه و ارتفاعات کوه قائمیه استفاده کنیم.

چمن‌های با نیاز آبی کم، هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری دارد؟

این چمن‌ها هر ۱۰ روز یکبار آبیاری می‌شود، در حالی که چمن‌های قبل هر روز نیاز به آبیاری داشت، البته در حال آموزش کارگران هستیم تا چگونگی آبیاری‌ها را بیاموزند.

آیا مالکان منازل مسکونی برای قطع درختانی که در حیاط منازل قرار دارد، اختیار دارند؟

به هیچ عنوان! با توجه به فعالیت کمیسیون حفظ و گسترش سازمان پارکها، شهروندان باید بدانند اگر درختی بدون هماهنگی با این کمیسیون حتی در داخل منازل قطع شد، پیگرد قضایی دارد.

بنابراین توصیه می‌شود نه به دلیل اینکه پیگرد قضایی دارد، بلکه به دلیل اینکه درخت تضمین‌کننده حیات و بقاء انسان است، آن را قطع نکنند و اگر فکر می‌کنند خشک شده، اعلام کنند تا کارشناسان سازمان پارک‌ها بازدید کرده و در صورتی که خشک باشد برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. بد نیست شهروندان بدانند که قطع درختان بستگی به سن، نوع مقاومت درخت و... جریمه نقدی بسیار سنگینی دارد.

چندی پیش در خبرها آمده بود که تشخیص پوکی درختان با استفاده از یک دستگاه انجام می‌شود، ماجرا چیست؟

امسال مذاکراتی جهت عقد قرارداد با اعضاء هیئت علمی دانشگاه شهرکرد داشتیم و بر اساس آن در برخی مناطق با استفاده از دستگاه «توموگراف» پوکی داخل درختان را تست کرده و درختان خطرآفرین را علامت‌گذاری کردیم. در واقع کارشناسان با توجه به علایم ظاهری درختان، پوکی آنها را تشخیص می‌دادند، اما با استفاده از این دستگاه درختان پوک شده با قاطعیت قطع می‌شوند.

هر درختی سن بهره‌برداری دارد، داخل درخت آوندهای چوب به تدریج از بین می‌رود و درخت از درون خالی می‌شود، شاید درختان کهنسال اینگونه نباشند زیرا تا ۳۰۰ سال می تواند عمر داشته باشد، اما بسیاری از درختانی که در سنوات گذشته آسیب دیده‌اند از درون پوک، آوندهای چوب آن خشک و خطرآفرین می‌شوند. به شهروندان اطمینان می دهم هر اقدامی در فضای سبز انجام می شود با کارشناسی دنبال می شود، همچنین در چهارباغ و فضاهای سبز شهر حداکثر توان را به کار گرفتیم تا هیچ قطع درخت و نابسامانی در سطح پارک‌ها نداشته باشیم.

برای نوروز ۹۸ چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟

جهت انجام المان‌های نوروزی و طراحی باغچه‌های فضاهای سبز در سایت‌ها طی فراخوان اطلاع‌رسانی انجام شده تا متخصصان این بخش طرح‌های خود را ارسال کنند؛ امسال برای هویت بخشی به جداره بزرگراه‌ها نیز در صدد برگزاری فراخوان بین‌المللی هستیم.

راه‌های ارتباطی شهروندان با سازمان پارک‌ها چیست؟

شهروندان علاوه بر تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان، می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۶۷۰۷۰۶ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان که به صورت شبانه روزی آماده شنیدن پیشنهادات و انتقادات شهروندان است، تماس بگیرند.

کد خبر 360933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.