نخستین زن مسلمانی که نخست وزیر شد

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده و تحصیلات

بی نظیر بوتو در ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳ میلادی در کراچی پاکستان به دنیا آمد. وی دختر ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان و نصرت بوتو (نصرت اصفهانی) از زنان کرد و شیعه ایرانی بود بود. بی‌نظیر  یکی از معدود زنان پاکستانی بود که اجازه تحصیل در خارج از کشورش را پیدا کرد، در نتیجه او که تحصیلات ابتدایی خود را در دانشگاه کراچی و راولپندی گذرانده بود، در سال ۱۹۶۹، یعنی زمانی که تنها ۱۶ سال داشت، برای ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد روانه آمریکا شد.

همچنین بی نظیر بوتو از سال ۱۹۷۳ در دانشگاه آکسفورد در رشته های حقوق و اقتصاد تحصیل کرد. پس از آن بود که بوتو به فکر فعالیت های سیاسی افتاد و تصمیم گرفت به پاکستان بازگردد و فعالیت های سیاسی اش را از حزب مردم آغاز کند. بلاول بوتو زرداری، بخت آور بوتو زرداری و آصفه بوتو زرداری نتیجه ازدواج بی نظیر بوتو با همسرش «آصف علی زرداری»، وزیر وقت سرمایه گذاری پاکستان هستند که یکی پس از دیگری در سند پاکستان به دنیا آمدند.

ورود به سیاست

ذوالفقار علی بوتو، پدر بی نظیر که بنیانگذار حزب مردم پاکستان بود در سال ۱۹۷۹ پس از کودتای نظامی ژنرال ضیاء الحق به دستور او و به حکم دادگاه عالی پاکستان به اتهام واهی قتل یک مخالف سیاسی، اعدام شد. حزب مردم پاکستان یک حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه است و بی نظیر بوتو در سال ۱۹۸۲ و در سن ۲۹ سالگی رهبر این حزب شد. وی نخستین زن پاکستانی بود که رهبری یک حزب سیاسی مهم را برعهده می گرفت.

بی نظیر بوتو دو بار در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ سمت نخست وزیری پاکستان را بر عهده داشت. وی طی فعالیت های سیاسی‌اش با خطرات بسیاری روبرو شد به طوری که به دلیل مخالفت با حکومت نظامی ژنرال ضیاء الحق، رییس جمهور وقت پاکستان بازداشت و به حبس خانگی محکوم شد. دو سال بعد پس از آن که ضیاء الحق، بوتو را به انگلستان تبعید کرد، وی در ۱۰ آوریل ۱۹۸۶ به پاکستان بازگشت.

خانم بوتو پس از آنکه به نخست وزیری رسید اقدامات متعددی برای ارتقای اقتصاد و امنیت ملی پاکستان انجام داد و سیاست‌های سرمایه داری اجتماعی را برای توسعه صنعتی و رشد اقتصادی پاکستان به اجرا درآورد.

اتهام فساد مالی بی نظیر بوتو و خانواده اش

بعد از  کودتای نافرجام علیه دولتش در سال ۱۹۹۵، لحن محکم بی نظیر بوتو علیه رقیبان سیاسی داخلی و همچنین دولت هند، سبب شد که لقب «بانوی آهنین پاکستان» را کسب کند. بوتو و شوهرش (آصف علی زرداری) بارها توسط دادگاه ها و دولت‌های پاکستان و کشورهای مختلف به فساد مالی متهم و با حکم دادگستری پاکستان به زندان محکوم شدند. اثبات این اتهامات باعث شد که بی نظیر بوتو در سال ۱۹۹۶ از مقام خود برکنار شود.

عزای عمومی در پی ترور نخست وزیر محکوم

بی نظیر بوتو که مدت ۳۰ روز در حبس خانگی قرار داشت در ۹ نوامبر ۲۰۰۷ با دستور جورج بوش، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا از حصر خانگی رهایی یافت و به زندگی آزادانه خود ادامه داد. همین حضور آزادانه وی در جامعه تروریست ها را بر این داشت تا با ترور وی به زندگی سیاسی اجتماعی بی نظیر بوتو پایان دهند و پس از چند ترور ناموفق وی، بالاخره در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ شکار حمله انتخاری تروریست ها در شهر راولپندی استان پنجاب شد.

وی که در این سانحه از ناحیه سر، گردن و سینه هدف شلیک گلوله قرار گرفته بود، اندکی پس از برخورد گلوله ها با پیکرش به همراه ۱۵ تن دیگر، جان سپرد و عامل تیراندازی به وی نیز، اندکی پس از انجام عملیات، طی یک عملیات انتخاری خودکشی کرد تا پرویز مشرف، نخست وزیر وقت پاکستان این ترور را به گروهک‌های تروریستی نسبت دهد.

قابل توجه است که به رغم حجم زیاد اتهاماتی که در دوران نخست وزیری به بوتو و خانواده اش وارد شد و نیز محکوم شدن آنها به حبس، بعد از ترور سه روز عزای عمومی از طرف دولت پاکستان برای نخستین نخست وزیر زن مسلمان در نظر گرفته شد و این مسأله ای است که پیچیدگی سیاست در کشور پاکستان را نشان می دهد.

در پی ترور بی نظیر بوتو، بسیاری از کشورهای جهان عاملان این حادثه تروریستی را محکوم کردند و با تسلیت به مردم پاکستان خواستار برخورد قاطعانه با تروریست ها شدند.

جرج بوش، ریس جمهور ایالات متحده در این رابطه به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده به شدت این حرکت بزدلانه تندروهای آدمکش که سعی بر تضعیف «دموکراسی پاکستان» دارند را محکوم می‌کند، کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند باید محاکمه شوند.»

همچنین منوچهر متکی، وزیر امور خارجه وقت ایران ضمن ابراز همدردی با ملت پاکستان و خانواده بی نظیر بوتو تاکید کرد:«مسببین این اقدام جنایتکارانه باید به سزای عمل خود برسند.»

ترور او باعث ناآرامی‌های گسترده‌ای در سراسر پاکستان شد؛ طرفداران خانم بوتو به خیابان‌ها آمدند، جاده‌ها را بستند، برخی اماکن را به آتش کشیدند و شعارهای ضد دولت سر دادند.

پس از گذشت ده سال از ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان، استخبارات این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که طرح و مواد انفجاری این رخداد توسط اسامه بن لادن رهبر القاعده تنظیم شده بود.

گردآوری و تنظیم از سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 360440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.