تجمیع خطوط اتوبوسرانی، افزایش راندمان حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی در شهرها از جمله مهمترین زیرساختهای هر شهر به حساب می‌آید؛ کارآمدی این سیستم حمل و نقل می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوای کلانشهرها کمک کند.

به گزارش ایمنا، در این بین ناوگان اتوبوس‌های شهری با وجود مشکلات و موانع پیش رو، به دلیل دسترسی بهتر و قیمت ارزان‌تر بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مورد توجه و استقبال شهروندان قرار می‌گیرد؛ چنانچه به این زیرساخت شهری توجه بیشتری شود، می‌تواند سهم عمده‌ای در مسافرت‌های درون شهری شهروندان داشته باشد و در این بین با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک شهر، جانمایی صحیح خطوط اتوبوسرانی بسیار اهمیت دارد. در این راستا شرکت اتوبوسرانی اصفهان در یک طرح جدید اصلاح و تجمیع خطوط را در دستور کار خود قرار داده است

برای اطلاع بیشتر از نحوه و چگونگی اجرای این طرح، همچنین وضعیت اتوبوسرانی و بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها، با قدرت افتخاری، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

علت حذف برخی خطوط اتوبوس از سطح شهر چیست؟

 این برنامه در چارچوب اصلاح، بازنگری و مهندسی خطوط صورت گرفته است؛ بسیاری از خطوط سطح شهر به لحاظ بهره مندی، اقتصادی و رضایتمندی وضعیت خوبی ندارد. به طور مثال برخی از خطوط واقع در محور خیابان امام خمینی(ره) خطوط ناکارآمدی بود، زیرا سرویس دهی این خطوط به فاصله زمانی طولانی انجام می‌شد؛ میدان جمهوری نیز به عنوان یکی از میادین ورودی شهر اصفهان با تجمع بسیار زیاد خطوط و ناوگان اتوبوسرانی همراه بود و وضعیت آشفته‌ای داشت.

در سال های گذشته برنامه ای برای اصلاح خطوط اتوبوسرانی تهیه شد، اما به مرحله اجرا نرسید، در این راستا برنامه اصلاحی که به وسیله حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تهیه شده بود به روز رسانی شد و در جلسه کمیته خطوط حوزه حمل و نقل شهرداری اصفهان به تصویب رسید. فواید اجرای این برنامه اصلاحی، کارآمدی بهتر خطوط اتوبوسرانی، حذف ترافیک از میدان جمهوری اسلامی و دسترسی حاشیه خیابان امام خمینی به میادین دیگر شهر است.

خطی که از میدان استقلال یا میدان دانشگاه صنعتی اصفهان شروع می شود تا میدان دفاع مقدس در صفه ادامه پیدا می‌کند این در حالی است که مسافران در گذشته ناچارا باید در میدان جمهوری اسلامی خط اتوبوس را عوض می‌کردند، البته افرادی که زمانبندی چندان برای آنان اهمیت نداشت و تنها مقصدشان میدان جمهوری اسلامی بود، با اجرای این برنامه باید کرایه بیشتری پرداخت کنند.

اما خط اصلی که شهروندان استفاده می‌کنند مجهز به بهترین ناوگان اتوبوسرانی است و امکان دسترسی به جنوبی‌ترین مناطق شهر از جمله صفه، میدان دفاع مقدس و ایستگاه های مختلف چهارراه هفتم محرم، حکیم نظامی، میدان آزادی فراهم شده است. بنابراین در ازای ایجاد بخشی از محدودیت‌ها اکثر مسافرانی که در گذشته مجبور به سوار و پیاده شدن های مکرر و یا تحمل مدت زمان طولانی بالای ۳۰ دقیقه برای حرکت اتوبوس بودند، با این اصلاح در زمان کمتر و با کرایه معقول‌تر جابه‌جا می شوند؛ این اصلاح به وسیله حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تایید شده است و سازمان اتوبوسرانی تنها مجری این طرح است.

روند بازسازی اتوبوس ها به چه صورت است و ضرورت بازسازی این اتوبوس‌ها چیست؟

در حال حاضر اتوبوس‌های جدید با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می شود این در حالی است که اتوبوس‌هایی که قرارداد آن در سال ۱۳۸۵ بسته شد و در سال ۱۳۹۷ وارد ناوگان حمل و نقل شهری شد، ۶۰۰ میلیون تومان خریداری شده بود.

هزینه بازسازی اتوبوس‌های شهری افزایش پیدا کرده است، با این وجود بازسازی اتوبوس‌های شهری ضرورت دارد و دولت، سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور برنامه‌ای در این راستا تهیه کرده اند. بر این اساس روند بازسازی اتوبوس‌ها از سال گذشته آغاز شده و در طول یکسال اخیر بیشترین میزان بازسازی اتوبوس‌های شهری انجام شده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی با دارا بودن تعمیرگاه مجهز و کادر مجرب در حوزه بازسازی همینطور ارتباط با بخش‌های خصوصی تامین کننده قطعات و تجهیزات، توان بازسازی اکثر اتوبوس‌ها را دارد. در این راستا دو اتوبوس این ناوگان نیز به وسیله بخش خصوصی بازسازی شد علاوه بر آن مذاکراتی با کارخانه های تولید کننده و علاقه‌مند به همکاری انجام شده است تا با این شرکت در روند بازسازی اتوبوس‌ها همکاری کنند، بنابراین تعداد زیادی از اتوبوس‌های بلااستفاده پس از بازسازی وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود.

کارخانجات تامین کننده موتور و تجهیزات اساسی اتوبوس لزوما در شهر اصفهان نیست، اما بخشی از کارخانجات تامین کننده بومی هستند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از عملیات بازسازی در شرکت واحد اتوبوسرانی انجام می‌شود و شهرداری تلاش می‌کند با توجه به نقدینگی موجود، دستمزد این شرکت‌ها را از طریق واگذاری اتوبوس‌های اسقاطی و یا واگذاری ملک تامین کند.

اتوبوس های بازسازی شده جایگزین چه اتوبوس هایی می شود؟

 این اتوبوس‌ها جایگزین اتوبوس‌های فرسوده و دودزایی می‌شود که متاسفانه هنوز به تعداد محدود در سطح شهر وجود دارد. این میزان فرسودگی در همه خطوط دیده می‌شود، اما سعی بر آن است که توزیع اتوبوس‌های بازسازی شده عادلانه باشد.

در حال حاضر چه تعداد اتوبوس در سطح شهر فعالیت می‌کند؟

در هر نوبت ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت می‌کند و در هر شیفت کاری نیز ۱۱۰۰ راهبر اتوبوس در حال خدمت‌رسانی هستند که پس از پایان شیفت ، راهبر بعدی هدایت اتوبوس را بر عهده می‌گیرد بنابراین بر روی هر دستگاه اتوبوس دو راهبر و در دو شیفت کاری در حال فعالیت هستند.

امید است با بازسازی این اتوبوس ها میزان فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی به حداقل برسد.

مکان گزینی ایستگاه های اتوبوس و نحوه اطلاع رسانی به مسافران به چه نحوی است؟

جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس، نصب تابلو، علائم و سرپناه به وسیله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان انجام می شود. البته در صورت ضرورت و تقاضای مسافران و سازمان اتوبوسرانی، استقرار ایستگاه به وسیله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان انجام می‌شود. در حال حاضر بالغ بر دو هزار ایستگاه اتوبوس در سطح شهر و حاشیه آن وجود دارد.

در مورد توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها نیز باید گفت که همه خطوط اتوبوس‌ها لزوما در همه ایستگاه‌ها توقف ندارند و برنامه توقف اتوبوس‌ هر خط در هر ایستگاه از قبل مشخص شده است، اما باید به صورت مکانیزه و با نصب تابلوهایی در ایستگاه‌ها این برنامه برای مسافران نیز مشخص شود. متاسفانه در سالهای گذشته نصب این تابلوها انجام نشده است، در این راستا برای نصب تابلوی اطلاع رسانی خطوط، نقشه خطوط همینطور برنامه زمان بندی فعالیت اتوبوس ها بخصوص در مناطق حاشیه‌ای برنامه ریزی شده است، با نصب تابلوهای اطلاع رسانی شهروندان از زمان حضور اتوبوس در ایستگاه مورد نظر مطلع می‌شوند.

نحوه سرویس رسانی سازمان اتوبوسرانی به مراکز آموزشی چگونه است؟

سرویس‌های اتوبوسرانی خارج از برنامه در مناطق مختلف شهر اصفهان از جمله بزرگراه امام خمینی برای رفت و آمد دانش آموزان به صورت ویژه و جداگانه در حال خدمت‌رسانی هستند. این فعالیت در صورت تقاضای مراکز آموزشی انجام می‌شود.

کد خبر 360380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.