سازمان خصوصی‌سازی، مسئول نارضایتی‌های کارگری است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کارگران به این دلیل ایجاد شده که سازمان خصوصی‌سازی نظارت را کنار گذاشته است.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با ایمنا درباره مشکلات کارگران شرکت‌های مختلف مانند هپکو، هفت تپه، گروه ملی فولاد، آذراب خاطرنشان کرد: این روند از سال پیش و به دلیل عدم نظارت دستگاه‌های متولی در بسیاری شرکت‌ها و بنگاهایی که به بخش خصوصی واگذر شده، در جریان بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: طبق قانون، سازمان خصوصی سازی باید پنج سال روی این بنگاه‌ها نظارت کند تا به قشر کارگر آسیبی وارد نشود، اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت این مشکلات به وجود آمده است.

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه «صدای کارگر هم به جایی نمی رسد»، تاکید کرد: متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی عملا نظارت را کنار گذاشته است و حفظ امنیت شغلی کارگر را اولویت خود نمی‌داند.

وی در ادامه افزود: کارگری که چند ماه حقوق و بیمه‌اش پرداخت نشده و معیشتش به خطر افتاده است، وقتی که به مسئولان مراجعه می‌کند و مشکلش حل نمی شود، طبیعی است که از راه اعتراض  استفاده کند و دست به راهپیمایی بزند، اما اگر این اعتراضات در قالب تشکل‌های کارگری و با مجوز وزارت کشور باشد، فکر می‌کنم راحت تر و بهتر مطالبات کارگران را محقق کند.

نماینده مردم دزفول درباره وضعیت کارگران معترض گفت: درباره مطالبات کارگران مجموعه‌هایی مانند کارون و نیشکر در حال رسیدگی هستیم و تا کنون توانسته‌ایم مقداری از مطالبات را محقق کنیم، اما تا فکری برای سازمان خصوصی سازی نشود، این مشکل به طور ریشه‌ای رفع نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه «سازمان خصوصی سازی متولی واگذاری صحیح اموال و دارایی دولت به بخش خصوصی است و باید از این اموال مراقبت کند»، تصریح کرد: این دارایی‌ها نباید به هر قیمتی، به هر کسی واگذار شود؛ بلکه باید به افرادی که دارای اهلیت و توانایی فنی، اقتصادی و تخصصی هستند، سپرده شود.

پاپی زاده اضافه کرد: آنچه از سازمان خصوصی دیدیم، این است که این سازمان فقط به دنبال افزایش بیلان کمی کار است؛ یعنی می خواهد بگوید این تعداد شرکت را واگذار کردم، اما دیگر به این قضیه که در روال واگذاری‌ها چه دست‌هایی و چه بحث‌هایی در پشت پرده وجود دارد واینکه چه قانون گریزی‌هایی وجود دارد، نمی پردازد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌هایی که به بخش خصوصی سازی واگذار شده‌اند یا ورشکست شدند یا صاحبان آن در زندان هستند. این شرکت ها در کل دچار مشکلات عدیده‌ایی هستند و در بیشتر مواقع نیز فقط کارگران آسیب دیده اند یا اخراج شده اند، یا بیمه ایشان قطع شده یا حقوقشان برای ماهها پرداخت نشده است.

پاپی زاده تاکید کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که سازمان خصوصی به وظایف خودش به خوبی عمل نکرده است به همین دلیل در حال حاضر تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی در مجلس در حال پیگیری است. در این تحقیق و تفحص می خواهیم بدانیم که چه میزان از این واگذاری ها موفقیت آمیز بوده است؛ هر چند فکر می‌کنیم درصد ناچیزی بوده است.

کد خبر 360137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.