امور اصفهان را باید هنرمندانه پیگیری کرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه گره زدن اصفهان با جاهای دیگر، توسعه گردشگری را کُند می‌کند، گفت: حرکت در اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی شهری نیاز به تأمل جدی دارد و باید امور را هنرمندانه پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون اللهیاری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در اختتامیه هفته شهرسازی اظهار کرد: اصفهان تنها یک شهر نیست، بلکه یک تمدن است که پرداختن به آن جزء ضروریات به شمار می‌رود؛ وقتی در ارتباط با شهرسازی سخن به میان می آید، باید در خصوص مطالعات تاریخی، شهر را نقطه تمدن‌ساز بشر بدانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: بر اساس نگاه جامع‌شناسی باید گفت که شهر جدا از اینکه به کالبدی بزرگ و پیچیده تبدیل شده، به لحاظ اجتماعی نیز ماهیت متفاوتی پیدا کرده است؛ سابقه شهری در کشور ما بسیار کهن و طولانی است، امروزه شهرهای ایران به عنوان کالبد، مظهر و جایگاه کشور سابقه طولانی دارند و این جای بسی خرسندی است.

اللهیاری با بیان اینکه امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور ما را جمعیت شهرنشین تشکیل می دهد، اظهار کرد: در حالی که تا قرن نوزدهم تنها ۱۰ درصد جمعیت شهری ایران شهرنشین بودند، باید توجه کنیم که افزایش جمعیت شهرنشینی، پیام‌هایی به همراه دارد.

وی افزود: اینکه در یک دوره ۱۰۰ ساله با موج گسترده جمعیت در شهرها رو به رو شده‌ایم که شهرها را به لحاظ زیرساخت‌های جمعیتی متحول کرده و تغییر بزرگ در شکل اجتماعی شهرها اتفاق افتاده است، نکته مهم حفظ میراث و کهن تمدن شهرها است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه طی دهه اخیر توجه به حفظ کالبدهای تاریخی و ارزش های میراثی شهرها افزایش یافته است، اظهار کرد: در هر دوره ای از گذشته بسیاری از بافت‌ها و میراث را نابود می‌کردند و بافت های تاریخی پُر حجمی را برای ایجاد تأسیسات شهری جدید تخریب می‌کردند و برای بسیاری اصلا این موضوع مهم نبود، اما امروز یک تکه کاشی اگر از بنایی بر زمین بیفتد، همه واکنش نشان می‌دهند، البته باید دغدغه‌مندی ها را ارزش بدانیم وگاهی برخی بناها را فدای ادعای دغدغه‌مندی برای میراث نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در گذشته میراث فرهنگی را قربانی توسعه شهری می‌کردند، اما امروز به این نتیجه رسیدند که تلاش برای حفظ داشته ها و احیای بناهای تاریخی ضروری است و خوشبختانه امروز توجه به میراث فرهنگی افزایش پیدا کرده است.

اللهیاری با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با فدراسیون خبرنگاران گردشگری اسپانیا که به اصفهان سفر کرده بودند، تصریح کرد: در این جلسه رییس فدراسیون خبرنگاران گردشگری نکات جالبی مطرح کرد گفت: «۲۰ سال پیش به اصفهان سفر کرده بودم و حالا می‌بینم به بناهای تاریخی بیشتر توجه شده و پیاده‌راه سازی میدان نقش جهان اتفاق افتاده است. بیش از صد کشور دنیا را به عنوان خبرنگار حوزه گردشگری دیده ام، اما میدان نقش جهان اصفهان زیباترین میدان در بین صد کشوری بوده است که بازدید کرده‌ام؛ شما در حوزه گردشگری ایران اگر می‌خواهید کار کنید، تمرکز کشور باید به اصفهان باشد چرا که هیچ شهر دیگری مثل اصفهان نمی‌تواند برند گردشگری ایران باشد و همیشه باید سه عبارت ایران، اصفهان و میدان نقش جهان را بر زبان جاری کرد، زیرا در ایران، اصفهان بی نظیر است،  شهرهای دیگر بدل های خود را در سایر شهرهای دنیا دارند، اما اصفهان و میدان نقش جهان را هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت.»

وی با تاکید بر اینکه گره زدن اصفهان با جاهای دیگر، توسعه گردشگری را کُند می‌کند، اظهار کرد: حرکت در اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی شهری نیاز به تأمل جدی دارد و باید امور را هنرمندانه پیگیری کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار امیدواری کرد: در شهر اصفهان که مایه افتخار همه و کانون مهم فرهنگی ایران است، جریان گویای فکری، هنری، فنی و تخصصی باقی بماند.  

کد خبر 359931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.