"اقتصاد فرهنگ" از شاخصه‌های شهرهای خلاق است

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ویژگی های شهر خلاق گفت: اقتصاد فرهنگ از شاخصه‌های شهرهای خلاق است، هر شهری که می خواهد خلاق باشد باید یک شهر مولف باشد نه مقلد و تمامی شهرستان ها نیز باید شاخصه هایی برای دستیابی به این مهم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن نامور مطلق شامگاه چهارشنبه در دومین نشست از سلسله نشست‌های «اقتصاد فرهنگ» با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ به دلیل آنکه از دو مقوله پیچیده اقتصاد و فرهنگ تشکیل شده، دارای پیچیدگی‌های مرکب به‌دنبال خاستگاه هر یک از این علوم است، اظهار کرد: وقتی از ترکیب "اقتصاد فرهنگ" یاد می‌کنیم، وارد حیطه علوم بین رشته ای شده ایم.

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه در این حوزه، مجهولات بیشتری در برابر ما رخ می نمایند، افزود: برخی بر این باورند که این ترکیب، ترکیبی متضاد است از این‌رو، هیچ‌گاه نتوانسته به ایجاد گفتمان منجر شود و این مسئله به‌ویژه در کشور ما که اقتصاد و فرهنگ آن داعیه تاثیرگذاری بر یکدیگر را دارند، اندکی وخیم‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: باید عنوان کنیم در گذشته شهرها فقط محل سکونت بودند، اما امروزه شهرهای بزرگ جهان به واسطه توسعه شهرنشینی با مقوله خلاقیت مواجه هستند، به نحوی که امروزه این شهرها با تفکر و خردجمعی اداره می شوند.

وی افزود: سازمان بین المللی یونسکو، هفت رشته را به عنوان خلاقیت و محور توسعه شهرها برگزیده و صنایع دستی یکی از این رشته‌ها است.

نامورمطلق در تعریف صنایع دستی گفت: هنرصنعتی است که با بهره‌گیری از مواد اولیه بومی و انجام کار اساسی به کمک دست و ابزارهای دستی، محصولاتی ساخته می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر و سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل تمایز آن از صنایع ماشینی است.

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو، معرفی فرهنگ یک کشور در آیینه کوچک اما قدرتمند صنایع دستی را سبب جذب جهانگردان بسیاری از کشورهای مختلف دانست و افزود: با رونق گرفتن بازار صنایع دستی، بازار گردشگری در کشورهای مقصد نیز پر رونق می شود.

وی افزود: این مهم خود سبب آشنایی تولیدکنندگان صنایع دستی با علایق و روحیات مردمان خریدار کالاهایشان می شود، از این منظر می توانند به راحتی در تجارت صنایع دستی خود سود ببرند و این امر در نهایت منجر به توسعه اقتصادی بیشتر برای آن کشور بوده در حالیکه توسعه فرهنگی را قدرت خواهد بخشید.

نامور مطلق با اشاره به ویژگی های شهر خلاق گفت: هر شهری که می خواهد خلاق باشد باید یک شهر مولف باشد نه مقلد و تمامی شهرستان ها نیز باید شاخصه هایی برای دستیابی به این مهم داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون فقط دو یا سه شهر در دنیا دارای دو عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی هستند، افزود: اصفهان نیز یکی از این شهرهاست و این موقعیتی دو جانبه و استثنایی برای اصفهان است که باید بتواند از این فرصت استفاده کند. بنابراین مردم و مسئولان اصفهان باید بهترین استفاده را از این فرصت استثنایی داشته باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه رشد و پیشرفت در عرصه صنایع دستی می تواند باعث رفع بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی شود، عنوان کرد: با رشد صنایع دستی می توانیم مشکلات بیکاری را تا حدودی برطرف کنیم، اما این مسئله مستلزم سرمایه‌گذاری است و نیاز به همراهی تمام ارگان ها از جمله شهرداری و استانداری دارد که باید نگاهی ویژه داشته باشند اما متاسفانه این نگاه هنوز در این بخش‌ها شکل نگرفته است.

وی گفت: برندسازی و هویت‌بخشی برای ما اهمیت بسیار دارد، وقتی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال یا تبریز به عنوان شهر جهانی فرش شناخته و معرفی ‌شوند، مردم جهان نیز با نام این دو شهر آشنا شده و این مسئله به تجاری سازی شهرهای ما کمک بیشتر و بهتری می‌کند.

نامورمطلق در ادامه بیان کرد: شعار ما این است که در هر استان یک برند جهانی و در هر شهرستان، یک برند ملی داشته باشیم. اصلا ثبت ملی شهرها را ما به شورای جهانی صنایع دستی پیشنهاد کردیم و این کار را مقدمه ای بر ثبت جهانی می دانیم.

وی با بیان اینکه خلاقیت ها باید در شهر نمود عینی داشته باشد، افزود: شهر خلاق، محصول دوره نرم افزاری تاریخ بشر و نقطه نهایی توسعه یک شهر است.ما در اصفهان هنر و فرهنگ داریم اما صنایع فرهنگی و هنری به معنی اصلی کلمه که دارای زنجیره زیرساخت، رویدادهای شهری، همایش‌های مرتبط و در کل فعالیت پیوسته و منسجم در این حوزه که از مواد اولیه شروع و به عرضه و فروش می انجامد، نداریم.

کد خبر 359917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.