یکدیگر را هم تحمل کنید و باهمدیگر حرف بزنید

رهبر معظم انقلاب در سخنانی خطاب به تشکلهای دانشجویی فرمودند: وجود مخالف نباید تعجب، خشم و عصبانیت ما را برانگیزد؛ (اگر)منطقی داریم، پایه‌های این منطق را محکم می‌کنیم، وارد میدان رقابت گفتمانی می‌شویم و بحث می‌کنیم؛ روحیه‌ دانشجو باید چنین چیزی باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در اول مرداد ۱۳۹۱، در سخنانی در جمع دانشجویان سفارش‌هایی به تشکل‌های دانشجویی کردند که یکی از مهمترین آنها بحث «رقابت گفتمانی» بود. با توجه به حوادثی که در روزهای اخیر در جریان برگزاری ویژه برنامه «من بهشتی هستم» در دانشگاه اصفهان پیش آمد و با تجمع و حمله اعضای برخی تشکل‌های دانشجویی آخرین جلسه از این ویژه برنامه ناتمام ماند، خبرگزاری ایمنا به بازنشر توصیه‌های رهبر انقلاب در این زمینه می پردازد تا یادآوری باشد برای تشکل‌هایی که در شعار خود را پیرو رهبر و ولی فقیه می دانند.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: نَفْس روحیه‌ مطالبه‌گری و انگیزه برای خواستن و فکر کردن و پیشنهاد دادن و انتقاد کردن، مطلوب است. البته در همه‌ امور باید اخلاق، دیانت و حدود شرعی را رعایت کرد؛ از بی‌انصافی باید پرهیز کرد؛ از «قول بغیر علم» باید اجتناب کرد؛ اینها به جای خود محفوظ؛ آنچه مهم است، این است که جوان دانشجوی ما باید مطالبه‌گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد؛ و من این را امروز مشاهده می‌کنم که بحمدالله هست.

ایشان افزودند: یک نکته‌ دیگری که عرض می‌کنم، این است که در محیط دانشجویی، «رقابت گفتمانی» چیز خوبی است، درصورتی‌که با تحمل مخالف همراه باشد. از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند، نه باید خشمگین و بیمناک بشود؛ هیچ‌کدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست. اگر انسان از داشتن مخالف تعجب بکند، معنای آن این است که نسبت به خودش خیلی خوشبین است؛ تعجب می‌کند که کسی با او مخالف باشد. تعجب ندارد! خب، هر انسانی، هر فکری، هر جهتی و جهت‌گیری و جریانی، یک عده مخالف دارد، این‌جور هم نیست که بگوییم آن مخالف‌ها خطا می‌کنند؛ نه، نقاط ضعفی وجود دارد و آن نقاط ضعف موجب می‌شود یک عده‌ای مخالفت بکنند. بنابراین وجود مخالف نباید تعجب ما را برانگیزد؛ همچنان‌که نباید خشم ما را برانگیزد و عصبانی بشویم که چرا با ما مخالفند؛ نه، مخالفت قابل فهم است، قابل قبول است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: وحشت هم نباید بکنیم؛ وحشت کردن از وجود مخالف، نشان‌دهنده‌ این است که انسان به استحکام موضع خودش خاطرجمع نیست و اطمینان ندارد؛ نه، منطقی داریم، پایه‌های این منطق را محکم می‌کنیم، مستحکم می‌کنیم، وارد میدان رقابت گفتمانی می‌شویم، و بحث می‌کنیم؛ روحیه‌ دانشجو باید چنین چیزی باشد.

ایشان خاطر نشان کردند: بنابراین محیط‌های دانشجویی با همین نشاطی که بحمدالله امروز دارند، ادامه‌ کار خواهند داد؛ یکدیگر را هم تحمل کنند، با همدیگر حرف بزنند، با هم بحث بکنند، مبانی را محکم کنند؛ اساس کار را هم در زمینه‌ عملی، تقوا قرار بدهند و در زمینه‌ فکری، حدومرز اسلامی و شناخت دشمن و شناخت شیوه‌های دشمنی که از سوی دشمن به کار می‌رود.

کد خبر 358749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.