تحول در برنامه‌ریزی، پویایی مدیریت شهری را به همراه دارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: اگر بتوانیم در برنامه ریزی‌ها تحول ایجاد کنیم در مدیریت شهر پویایی و حرکت رو به جلو اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز ارباب شیرانی صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم رونمایی از دستاوردهای معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: در ابتدای قرن بیستم "تیلور" با انتشار فعالیت‌های علمی خود، مواردی را به عنوان فرامین مدیریت علمی مطرح کرد که همچنان از اعتبار زیادی برخوردار است.

وی افزود: یکی از اصولی که تیلور مطرح کرد این بود که برای هر سازمان داشتن دپارتمان برنامه‌ریزی لازم و ضروری است، از این رو شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده که در بین سایر دستگاه‌ها کم نظیرند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به سابقه برنامه‌ریزی در شهر اصفهان گفت: سال ۱۳۷۵ شهرداری اصفهان برنامه ای با عنوان اصفهان +۲۲ تدوین و سند استراتژی توسعه را با عنوان ۱۴۱۴ مطرح کرد؛ برنامه اصفهان +۲۲ در واقع یک برنامه نبود، بلکه مطالبه‌ای در خصوص ۲۲ پروژه بود، پس از آن نیز در سال ۸۴ برنامه اصفهان۹۰ تدوین شده است.

ارباب شیرانی ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها در سال ۸۷ با تشکیل معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات ادامه پیدا کرد و در سال ۸۹ برنامه راهبردی اصفهان ۹۵ با رویکرد استراتژیک مطرح شد؛ در سال ۹۴ نیز برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مطرح شد که اکنون به عنوان سند بالادستی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ با الحاق حوزه سرمایه انسانی به این معاونت، تغییر نام به عنوان "معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی" صورت گرفت، افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان و کارکنان شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی مشغول فعالیت هستند که اگر سازمان فاوا را نیز زیرمجموعه این معاونت بدانیم می‌توان گفت بیش از ۳۰۰ نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر سرمایه های شهرداری است؛ سرمایه های این معاونت شامل سرمایه فکری دانشی، انسانی، ریالی، داده اطلاعاتی در حوزه فاوا و بخش آمار و اطلاعات و سرمایه فرایندی و سازمانی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تأکید کرد: فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی به سه بخش از جمله برنامه‌ریزی، هوشمندسازی و بهره‌وری و تحول تقسیم شده است که اگر این سه دسته فعالیت با آن سرمایه ها ترکیب شود، ماتریس آماده می شود؛ در واقع می توان از ماتریس این برداشت را داشت که نقش معاونت برنامه ریزی در شهرداری پررنگ است.

ارباب شیرانی ادامه داد: در بخش سرمایه انسانی وظایفی تعریف شده که از جمله آنها ارزش‌یابی پرسنل و حذف مستندات فیزیکی همچنین تدوین شناسنامه شغلی است و از جمله خروجی آن سامانه ارزشیابی کارکنان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سرفصل های این حوزه خدمات رفاهی است و شاخص‌ترین فعالیت آن تخصیص عادلانه خدمات، توزیع منطقی و همه جانبه خدمات رفاهی بوده همچنین سامانه رزرواسیون سفر سامانه اصفهان کارت در این زمینه راه اندازی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در بخش سرمایه انسانی، مکانیزاسیون اداری یک مقوله مهم است، گفت: حذف فیزیکی گردش کار،مکاتبات و امور اداری، بایگانی الکترونیکی پرونده‌های شهرداری و سامانه اتوماسیون اداری در این بخش انجام شده است.

ارباب شیرانی با اشاره به بخش سرمایه فکری دانشی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی تصریح کرد: این بخش شامل مباحث آموزشی حوزه مطالعات و پژوهش و مدیریت دانش است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مطالعات و پژوهش انجام بیش از ۲۰۰ پژوهش و حمایت از ۴۰۰ پروژه کلان، مسئله محور و انجام بیش از ۱۵ مطالعه نظرسنجی و نیازسنجی و توسعه تعاملات بین مراکز علمی و فناوری صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش برنامه و بودجه تدوین شش برنامه پنج ساله، تدوین برنامه‌های عملیاتی و تدوین بودجه های سالانه انجام شده و سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) ارائه شده است.

ارباب شیرانی افزود: در بخش مدیریت پروژه و کنترل عملیات، اولویت بندی، زمان بندی و کنترل سبد پروژه ها و بیش از ۱۱ طرح مطالعاتی نظرسنجی، نیاز سنجی و یکپارچه سازی شده است؛ ارائه گزارشات تحلیلی و داشبوردهای مدیریتی در حوزه ارزیابی عملکرد نیز انجام شده است.

وی با اشاره به مدیریت داده و اطلاعات تأکید کرد: تدوین ۱۰ آمارنامه سالیانه، نقشه اطلس اصفهان و ایجاد پنجره واحد از جمله فعالیت‌های مدیریت داده و اطلاعات است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: اگر بتوانیم در برنامه ریزی ها تحول ایجاد کنیم در مدیریت شهر پویایی و حرکت رو به جلو اتفاق می افتد.

ارباب شیرانی به افتخارات کسب شده از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی اشاره و تصریح کرد: کسب عنوان برترین نهاد فعال در حوزه مدیریت شهری در سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سال ۸۸، کسب عنوان شهرداری برتر، طرح پژوهشی برتر، پایان نامه برتر در چهارمین و پنجمین پژوهش های شهری و روستایی، سازمان شهرداری ها و بهیاری های کشور، کسب رتبه نخست درگاه الکترونیکی در دومین جشنواره ارزیابی دستگاه های اجرایی استان اصفهان و کسب عنوان شهر منتخب هوشمند کشور در سال های ۹۴ و ۹۵ از جمله این افتخارات بوده است.

کد خبر 358650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.