سه مرکز درمان و ترک اعتیاد به الکل در اصفهان فعال است

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دو مرکز درمان و ترک اعتیاد به الکل در بیمارستان‌های خورشید و حضرت علی اصغر اصفهان و یک مرکز خصوصی خدمات درمان و ترک اعتیاد به الکل ارائه می‌شود.

امیرحسین شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه از سال ۹۵ با مجوز وزرات بهداشت راه اندازی مراکز درمان سوء مصرف الکل در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: نخستین اقدام، آموزش افراد داوطلب فعالیت در این مراکز بود که داوطلبان از همان سال ۹۵ در وزارت بهداشت برای فعالیت در مراکز ترک اعتیاد به الکل آموزش دیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ارائه خدمات درمان سوء مصرف الکل در دو بیمارستان خورشید و حضرت علی اصغر اصفهان و یک مرکز خصوصی ترک اعتیاد انجام می‌شود.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:خدمات درمان ترک اعتیاد به الکل بر اساس آیین نامه درمانی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت در این مراکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه شرایط جنسی، سن و سابقه بیماری فردی که سوء مصرف و اعتیاد به الکل دارد، بررسی و آزمایشات دوره‌ای و مشاوره‌های روانشناختی و روان درمانی برای فرد انجام می‌شود و به این صورت بیماران تحت پوشش قرار می‌گیرند.

شیرانی اضافه کرد: دوره درمان و ترک اعتیاد به الکل بستگی به افراد دارد چرا که مقاومت برای ترک اعتیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بر همین اساس  نمی‌توان زمان دقیقی را برای ترک اعتیاد به الکل در نظر گرفت. ممکن است درمان یک تا دو سال طول بکشد.

وی افزود: گاهی دوره درمان این افراد متوقف می‌شود تا اگر عارضه کبدی یا قلبی دارند برطرف شود و سپس دو مرتبه ادامه مشاوره‌های درمان سرپایی از سر می‌گیرند

مدیر امور بیامدها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص درمان قطعی اعتیاد به الکل اظهار کرد: مصرف الکل به دوگروه تقسیم می‌شود، یکی سوء مصرف الکل و دیگری اعتیاد به الکل است؛ برخی از مصرف کنندگان الکل، افرادی هستند که هر از گاهی و برای تفنن و سرگرمی در نوشیدن الکل زیاده روی می‌کنند و در پی آن دچار مسمومیت می‌شوند.

وی افزود: این افراد مصرف کننده دائمی و یا معتاد به الکل نیستند اما بر اثر زیاده روی در مصرف الکل دچار اختلالات رفتاری می‌شوند که ممکن است برای خود و دیگران خطر آفرین باشند. این افراد باید برای توجیه شدن در خصوص تهدیدات احتمالی مصرف بیش از حد الکل آموزش ببینند.

شیرانی اضافه کرد: برخی از مصرف کنندگان هم واقعاً اعتیاد به الکل دارند یعنی باید حتماً الکل مصرف کنند تا روز خود را سپری کنند.

مدیر امور پیامدها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اعتیاد به الکل درمان دارد، افزود: البته این امر به اراده فرد معتاد نیز بستگی دارد ضمن اینکه روند درمان نیز باید به صورت علمی انجام شود.

شیرانی یادآور شد: سیروز و نارسایی‌های کبدی که در دراز مدت منجر به عواقب خطرناک‌تری مانند سرطان می‌شوند، نارسایی‌های کلیوی، تصلب شرایین و بروز سکته قلبی، از بین رفتن سلولهای عصبی و تأثیر منفی  بر روی مغز مانند آلزایمر و مواردی که سبب کاهش شناختی مغز می‌شوند، همه از عوارض مصرف بش از حد الکل است

وی گفت: به علت قبح اجتماعی و شرعی مصرف الکل، نمی‌توان از نظر همه گیر شناختی در سطح جامعه ( اپیدمولوژی) آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل در استان بدست آورد بنابراین آمار دقیقی  از تعداد مصرف کنندگان الکل نداریم.

به گزارش ایمنا؛ بر اساس آمار منتشر شده بیمارستان خورشید در شش ماه نخست امسال ۱۶۸ نفر اصفهانی  بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این مرکز درمانی مراجعه کردند که یک مورد منجر به مرگ نیز در این آمار گزارش شده است.

کد خبر 358548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.