بهارستان موقوفه نیست/ کاروانسراهای بدون متقاضی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ادعای موقوفه بودن شهر جدید بهارستان غلط است و تنها بخشی از فاز یک این شهر موقوفه غیر متصرفی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام رضا صادقی ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام رحلت حضرت محمد (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سه حوزه قرآنی، موقوفات و بقاع متبرکه و امامزادگان فعالیت دارد، اظهار کرد: سازمان اوقاف در زمینه حفظ قرآن با توجه به اجرای طرح حفظ ملی قرآن کریم تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار حافظ قرآن با حداقل حفظ سه جزء قرآنی را تربیت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه سهم حافظان قرآن اصفهان بیش از تهران بوده است، تصریح کرد: سهمیه حفظ قرآن استان تهران ۵۶ هزار نفر و استان اصفهان ۶۶ هزار نفر بوده است چرا که اصفهان همواره استانی قرآنی شناخته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص مسابقات قرآنی گفت: در مسابقات قرآنی ۳۳ هزار نفر در مرحله شهرستانی در ۱۵ رشته قرآنی شرکت کردند که از این تعداد ۵۷۰ نفر به مرحله استانی و بعد از آن ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند که از جمع خواهران رتبه‌های خوبی در منطقه بین‌المللی داشته‌ایم؛ همچنین در سال ۹۸ اصفهان میزبان مسابقات کشوری قرآن خواهد بود.

اصفهان ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه دارد

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه است، ادامه داد: از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مورد مسجد است.

حجت‌الاسلام صادقی در خصوص میانگین سرانه جمعیت به نسبت مساجد گفت: در شهر هرند و نیک آباد بیشترین و شاهین‌شهر کمترین مسجد را دارد، سرانه استاندارد مساجد برای هر هزار و ۲۰۰ نفر یک مسجد است که در برخی از شهرستان‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مسجد داریم و در برخی شهرستان‌ها هم به ازای هر ۴۵۰ نفر یک مسجد ساخته شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ۹۷۰ حسینیه دارد، افزود: دو نوع وقف انتفاعی و منفعتی داریم که تعداد موقوفات منفعتی اصفهان بیش از هشت هزار موقوفه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص انواع موقوفات منفعتی گفت: موقوفات منفعتی شامل اراضی کشاورزی، موقوفات مسکونی و موقوفات تجاری، اداری و خدماتی است.

حجت الاسلام صادقی در خصوص درصد موقوفات منفعتی در استان گفت: بیش از ۶۰ درصد موقوفات منفعتی را اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است که متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های موجود و عدم کشت و کار وضعیت بدی دارند؛ همچنین ۲۰ درصد از موقوفات منفعتی مسکونی است که عرصه اعیانی این منازل واگذار شده و اجاره‌ای از آن‌ها اخذ می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد موقوفات منفعتی استان اماکن تجاری، اداری و خدماتی هستند، اظهار کرد: ۶۱۰ واحد از این اماکن به ادارات یا مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش دارد و حدود شش سال است که این اماکن نتوانسته‌اند اجاره‌ای پرداخت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در بحث نیات واقفان ۷۵۰ نیت در سامانه جامع سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

حجت‌الاسلام صادقی در خصوص آمار امامزادگان استان اصفهان گفت: ۷۱۸ امامزاده در سراسر استان وجود دارد که بیشترین امامزادگان به ترتیب درشهرهای کاشان، آران و بیدگل و پس از آن در نطنز است و دلیل این امر نیز وجود حضرت معصومه (س) و سلطان علی بن محمد باقر و به همین دلیل بیشتر سادات در همین منطقه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث عمرانی اوقاف اصفهان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان در ۲۰ امامزاده مراسم جزءخوانی قرآن را اجرا کردیم که از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد.

تنها ۵۰ خادم مسجد در اصفهان حقوق می‌گیرند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در کل استان دو هزار و ۶۰۰ خادم مشغول فعالیت هستند، گفت: ۷۰۰ نفر از آن‌ها در امامزادگان مشغول به کار هستند، همچنین دو هزار نفر آن‌ها خادم مسجد هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند مگر خادم ۵۰ مسجد و مابقی فی‌سبیل الله در حال خدمت هستند که حتی مبلغ بیمه را هم خودشان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: از دهه وقف سال گذشته تا دهه وقف امسال ۱۶۵ وقف جدید داشتیم.

حجت‌الاسلام صادقی در خصوص تعداد موکب‌های مستقر در مراسم اربعین گفت: ۱۲ موکب در این ایام مستقر شد که برای این امر ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل نذورات و نیات واقفان اختصاص یافت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص چگونگی قیمت مصوب قبور در امامزادگان گفت: طبق مصوبه‌ای در سال ۹۳ تعیین قیمت قبور امامزادگان توسط کمیته‌ای متشکل از هیئت امنا دربقاع متبرکه صورت می‌گیرد و این قیمت‌گذاری در کمیته تعیین قیمت قبور در استان بررسی و پس از آن به سازمان اوقاف ارسال می‌شود که قیمت‌ها در سازمان بر اساس نظر هیئت امنای همان منطقه تصویب شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

صادقی در خصوص چگونگی هزینه کرد فروش قبور در امامزادگان گفت: از صدرصد پولی که واریز می شود ۹۵درصد آن وارد خود امامزاده می‌شود و تنها پنج درصد آن برای فعالیت‌های فرهنگی در استان هزینه می‌شود که  امسال این پنج درصد به ۱۰درصد افزایش داشته است.

حق دفن امامزادگان برای فعالیت‌های عمرانی هزینه می‌شود

وی اضافه کرد: حق دفن امامزادگان برای فعالیت‌های عمرانی هزینه می‌شود ولی ۴۰ درصد از نذوارت از جمله پول، طلا و جواهر که در بقعه‌ها جمع‌آوری می‌شود صرف فعالیت‌های عمرانی امامزادگان اختصاص دارد، ۱۰درصد آن برای پرداخت حقوق کارکنان و ۱۰درصد دیگر حق تولیت یا حق تصدی برداشت می شود، ۱۵درصد برای فعالیت های فرهنگی خود موقوفه و ۲۵درصد دیگر هم سهم هزینه‌های جاری موقوفه اعم از آب و برق و غیره است.

حجت‌الاسلام صادقی در خصوص پرداخت حقوق به کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه گفت: از ۲۰۰ نفر پرسنل ادارات اوقاف ۱۲۰نفر را دولت حقوق می‌دهد و حقوق ۸۰ نفر دیگر را باید اداره اوقاف بپردازد.

وی با اشاره به اینکه مبلّغان اعزامی سازمان اوقاف دوره‌های آموزشی مختلفی را می‌گذرانند، افزود: این افراد حداقل سه ماه دوره در حوزه علمیه قم را گذرانده و دوره‌های خاص وقف و امور مختلف آن را گذرانده‌اند و اداره اوقاف همواره سعی در به کارگیری افراد و مبلغان متخصص و آموزش دیده را داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص نظارت بر مصلی بزرگ امام خمینی (ره) استان اصفهان و عملیات عمرانی آن گفت: مصلی اصفهان در دست ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه و زمین آن موقوفه است و رقبات و اجاره آن را هم خود ستاد ائمه جماعات می‌گیرند و این ستاد در حال ساخت و ساز در مصلی است و اداره اوقاف در خصوص عملیات عمرانی مصلی دخیل نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بکارگیری اقوام خود در ادارات اوقاف استان اصفهان گفت: ۱۰ سال پیش به اصفهان آمدم و متولد روستای خارا از شهرستان جرقویه در شرق اصفهان هستم که این شهرستان ۱۸۰ روستا دارد و تشابه اسمی صادقی در این روستاها بسیار زیاد است.

۵۰۰ ماموریت رفته‌ام

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص خودروهای اداره کل اوقاف و امور خیریه گفت: در طول ۱۰ سال که در اوقاف مشغول به خدمت هستم تنها دوبار با هواپیما به تهران رفتم و همه سفرهای من با خودرو بوده است. در هرسال ۱۰۰ مأموریت رفته‌ام و در طول پنج سال ۵۰۰ مأموریت رفته‌ام و تمام خودروهای این اداره دارای قرارداد اجاره است که اجاره آن ها به امامزادگان پرداخت می شود.

صادقی در خصوص نحوه واگذاری موقوفات در بخش خصوصی گفت: در مورد کاروانسراها اگر متقاضی بیش از دو یا سه نفر باشد کاروانسرا را به مزایده می‌گذاریم اما در برخی کاروانسراها هم متقاضی وجود ندارد و ما خود به دنبال متقاضی هستیم و در بحث دیگر موقوفات هم اگر تعداد سرمایه‌گذار زیاد باشد موقوفات به مزایده گذاشته می‌شود.

وی در خصوص کل درآمد موقوفات استان اصفهان اظهار کرد: در یک سال درآمد کل موقوفات که هشت هزار موقوفه در استان بوده مبلغ ۱۰میلیارد تومان بوده است، همچنین نظارت بر اماکن بقاع متبرکه توسط دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان انجام می‌شود و تمام فعالیت‌های عمرانی موقوفات باید طبق طرح جامع سازمان اوقاف باشد و با این حال که هیئت امنای بقاع متبرکه پیمانکاران را انتخاب می‌کنند اما حق ندارند اقدامی غیر از موارد مطرح شده در طرح جامع را انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص ادعای وقفی بودن شهر بهارستان گفت: این گفته درست نیست و اگر کسی هم این مطلب را مطرح کرده غلط است و شهر جدید بهارستان از همان موقوفات غیرمتصرفی است و تنها بخشی از فاز یک این شهرستان موقوفه است.

کد خبر 357708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.