۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
 "ام اس" در انتظار نمک‌خورها!

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نمک باعث ایجاد التهاب در مبتلایان به ام اس (multiple sclerosis) می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری "ام اس" یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن افراد، پوشش محافظتی اطراف نورون به نام "میلین" را از بین می‌برد. به طور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری عصبی قرار دارند. اگرچه محققان هنوز به درستی نمی‌دانند که چه عواملی باعث بروز بیماری ام اس می‌شود، اما زمینه‌های ژنتیکی و عوامل محیطی از فاکتورهای اصلی آن محسوب می‌شوند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که موارد محیطی نظیر کمبود ویتامین D، سیگار کشیدن، چاقی و مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی افراد با افزایش خطر ابتلا به ام اس ارتباط دارد. بررسی‌هایی که بر روی تاثیر مصرف نمک بالا در ابتلا به ام اس متمرکز شده، نشان می‌دهد که مصرف نمک زیاد باعث تشدید التهابات مغزی می‌شود.

تاکنون مکانیزم مولکولی تاثیر نمک بر این بیماری ناشناخته باقی مانده است، اما بررسی‌های جدید محققان دانشکده پزشکی ییل در "New Haven" به دنبال یافتن یک شیوه مولکولی است که نشان می‌دهد نمک زیاد به طور بالقوه باعث پیدایش اختلال خود ایمنی می‌شود. پژوهشگران به تازگی سلول‌های T  مبتلایان به بیماری ام اس را مورد بررسی قرار دادند. نقش اصلی این سلول‌ها، کنترل واکنش‌های ایمنی است که از طریق تنظیم یا سرکوب سلول‌های ایمنی دیگر صورت می‌گیرد. همچنین سلول های T (Tregs) در پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی نقش دارند.

محققان در بررسی‌های خود متوجه عدم تعادل میان یک نوع سیتوکین proinflammatory (پروتئین‌های محلولی که در تنظیم ایمنی نقش دارند) به نام "گاما IFN" و یک نوع سیتوکین ضد التهابی به نام اینترلویک ۱۰ (IL-۱۰) شدند. آن‌ها این عدم تعادل را در میان مبتلایان به بیماری ام اس که نمک زیاد مصرف می‌کردند شناسایی کرده و دریافتند پروتئینی به نام بتا کتانین (beta-catenin)، نقش مهمی در محافظت از عملکرد سلول‌های T (Tregs) و تنظیم سیتوکین‌های proinflammatory و سیتوکین‌های ضد التهابی دارند.

از آنجا که این عدم تعادل در میان افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر مشاهده شده است توصیه می‌شود کسانی که در خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند، میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهند. همچنین یافته‌های جدید حاکی از این است که پروتئین "بتا کاتنین" و گیرنده پروتئینی "PTGER۲" باعث ایجاد التهاب ناشی از مصرف نمک زیاد می‌شود.

کد خبر 357621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.