اصناف در گرانی کالا بی‌تقصیرند

لنجان-رییس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: اصناف امین مردم هستند و زمانی که گرانی اتفاق می افتد اصناف و واحدهای صنفی به هیچ عنوان مقصر نیستند چراکه آنها تنها توزیع کننده کالا بوده و نقشی در افزایش قیمت ها ندارند.

محمدجواد نورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: فعالیت اصناف به دلیل گستردگی و ارتباط مستقیم با مردم، از اهمیت ویژه‌ای در پویایی اقتصاد مردمی برخوردار است از سوی دیگر واحدهای صنفی سهم بالایی در ایجاد اشتغال دارند از این رو توانمندسازی اصناف می تواند در رونق اقتصادی نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه آموزش اصناف، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی را رقم خواهد زد، افزود: هر جامعه‌ای برای رشد و توسعه نیازمند تغییر است و این تغییر نیز به آموزش و یادگیری نیاز دارد و با توجه به اهمیت موضوع طرح توانمندسازی اصناف شهرستان لنجان از طریق آموزش به اتحادیه‌ها و استفاده از پتانسیل هایی چون تشدید فضای رقابتی، ارایه خدمات مشاوره‌ای حرفه‌ای به واحدهای صنفی و... این مهم در دستور کار اتاق اصناف این شهرستان قرار گرفته است.

رییس اتاق اصناف شهرستان لنجان با بیان اینکه اصناف این شهرستان تشنه آموزش‌های تخصصی هستند، تصریح کرد: امروز اصناف شهرستان لنجان به خوبی دریافته اند که با روش‌های سنتی نمی توان بازار را اداره کرد از این رو دوره های تخصصی برگزار شده که مورد استقبال واقع شد.

وی ادامه داد: اصناف در طیف وسیعی از فعالیت ها از تولید تا توزیع کالا و خدمات در مناطق مختلف و در بنگاه های صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی فعالیت دارند و در شهرستان لنجان نیز بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در قالب ۶۵۰ رسته و ۲۷ اتحادیه در حال فعالیت و خدمت رسانی به شهروندان این شهرستان هستند.

نورانی اضافه کرد: امروز تلاش بسیاری شده تا بتوانیم کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصادی در شهرستان لنجان را شناسایی و ریسک‌هایی را که در برابر این شوک‌ها وجود دارد، به شکل مطلوب ارزیابی کنیم تا بتوانیم در مقابله با انها درست عمل کنیم و بر همین اساس یکی از محورهای فعالیت اتاق اصناف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه بازرسی و نظارت بر بازار را عاملی مهم و بازدارنده دانست و عنوان کرد: یکی از وظایف اتاق اصناف نظارت بر اتحادیه ها و اصناف و همچنین تدوین برنامه ها، هدایت و حمایت از آنها است که در سال جاری با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان توانستیم ثبات، نظم و آرامش را در شهرستان برقرار کنیم.

رییس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اتاق اصناف شهرستان لنجان بر این باور است، بازار این شهرستان باید به سمت خود کنترلی پیش رود و خوشبختانه با آموزش هایی که در دستور کار قرار داشته بازار به سمت ثبات حرکت کرده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت نظارت بر بازار در سه ماه گذشته بالغ بر ۷۶۱ مورد بازرسی انجام گرفته و اصناف به خوبی می دانند با هرتخلف آشکارا برخورد خواهد شد و باید گفت در بازرسی های انجام شده بیشترین تخلف اصناف عدم درج قیمت ها بوده که این مهم نیز با آموزش قطعا برطرف خواهد شد.

نورانی با بیان اینکه اصناف در گرانی کالاها بی‌تقصیر است، گفت: علی‌رغم وجود نگرانی‌ها در حوزه کمبود برخی کالاهای اساسی در ماه های اخیر خوشبختانه کمبودی در اینگونه کالاها در شهرستان لنجان وجود نداشت و دغدغه ای برای تأمین کالا نداشتیم، اما نباید این مهم را فراموش کرد که بسیاری از مشکلات کنونی به فرهنگ نادرست مصرف باز می گردد که مردم با خرید نامتعارف به خود ضرر می رسانند.

وی تصریح کرد: اصناف امین مردم هستند و زمانی که گرانی اتفاق می افتد اصناف و واحدهای صنفی به هیچ عنوان مقصر نیستند چراکه آنها تنها توزیع کننده بوده و نقشی در افزایش قیمت ها ندارند، البته اصول و موازینی در زمان توزیع باید از سوی اصناف انجام گیرد که این مهم همواره سرلوحه اصناف بوده است.

رییس اتاق اصناف شهرستان لنجان عنوان کرد: از جمله اصولی که واحدهای صنفی باید رعایت کنند داشتن پروانه کسب، درج قیمت بر روی کالا و ارایه فاکتور بوده و مردم در صورت گرفتن هرگونه خدمات باید فاکتور را از واحد صنفی دریافت و شرایط معامله را درج کنند تا در صورت بروز تخلف بتوان به آن رسیدگی کرد و زمینه سودجویی و فرصت طلبی برای برخی افراد را از آنها گرفت.

کد خبر 357602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.