نقش مذهب در شکل دهی روحیات ملت ها

در جوامع مختلف، مذاهب گوناگونی وجود دارد که تفاوت های فرهنگی علل اصلی و عمده این تعدد است، اساسا اعتقادات مذهبی نوعی وسیله انگیزشی و معنا بخشی، علاوه بر جنبه های مادی زندگی را فراهم می کند.

به گزارش ایمنا، محمد زاهدی، مدرس دانشگاه و مولف کتاب شناخت روحیات ملل یادداشتی در خصوص مذاهب در ملت های مختلف نگاشته و در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است که می توانید در ذیل بخوانید:

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و در کنار دریای مدیترانه است. بر اساس پژوهشها ایتالیک زبان ها در هزاره دوم پیش از میلاد به شبه جزیره ایتالیا آمدند و با قبیله سلتی در اروپای باختری در رابطه بودند. پیش از آمدن هند و اروپاییان، ایتالیا ساکنان دیگری داشته که به احتمال زیاد اتروسکن ها بودند و به زبان یونان باستان حرف می زدند. در دوران رنسانس، ایتالیایی ها بیش از دیگر اروپایی ها به صحنه ستیزهای سیاسی میان پاپها و پادشاهان نزدیک بودند و از رفتار پاپهای بی بند و بار و از رسوایی های برخی از آنها بیشتر بیزار شدند.

با رشد عقاید غیر دینی جدید، جنبه های زیادی از زندگی مردم تغییر کرده است. دانشگاه هایی تاسیس شد و این تغییر آموزشگاه از صومعه ها به دانشگاه ها نشان از توجه ایتالیایی ها به آموزش های جدید داشت. در وضع و حال اجتماعی جدید گونه های مختلفی از هنر و خلاقیت فکری شکوفا شد.
فعالیت های بازرگانی به بازرگانان سودهای سرشاری رساند و ثروتی که جمع آمد به تکامل علمی و هنری بی سابقه در تاریخ جهان یاری کرد. در آن دوره پراکندگی سیاسی و مذهبی در ایتالیا بسیار زیانبار بود، به ویژه اینکه پراکندگی ها بر اخلاق و روحیه مردم ایتالیا تا اندازه زیاد آسیب زد. اما امروزه در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی دین در ایتالیا از اهمیت و نفوذ بیشتری برخوردار است و این امر با قرارگیری واتیکان، مرکز کلیسای کاتولیک رم در قلب پایتخت این کشور بی ارتباط نیست. تاثیر و نفوذ عوامل مذهبی در طول تاریخ بر ویژگی های شخصیتی مردم ایتالیا بسیار گسترده و غیر قابل انکار است.

تونس کوچکترین کشور شمال آفریقا است که اکثر مردم آن مسلمان و از نژاد سامی و بربر هستند و عربی زبان رسمی آنها است. از این رو مذهب نیز در زندگی تونسی ها نقش فراوانی دارد. به طور مثال از نظر اجتماعی در تونس برای مسلمانان دیگر کشورها اهمیت خاصی قائل هستند.

تونس در طی چند سال اخیر از رشد گردشگری خاصی برخوردار بوده و درصد بالایی از گردشگران این کشور آفریقایی از کشورهای اروپایی بوده اند. بسیاری از گردشگران بر این باورند که امنیت در این کشور از سطح بسیار بالایی برخوردار است.تردیدی نیست که این شرایط به حاکمیت فرهنگ و سنت های مذهبی و تاثیر آنها بر کردار خلق و خوی مردم باز می گردد.

اریتره یکی دیگر از کشورهای آفریقایی در شمال شرقی این قاره است که آداب، رسوم و فرهنگ مردم آن از فرهنگ اسلامی و مسیحیت نشات گرفته است. وجود مذهب و فرهنگ در ایتره مانع از درگیری اقوام و قبایل مختلف با یکدیگر شده و می توان گفت همزیستی و معاشرت مردم این بخش از قاره آفریقا که در ارتباط نزدیک با ملل متمدن کهن همانند ایران قرار داشته اند و پدیده هایی همچون هجرت اصحاب پیروان پیامبر (ص) به این سرزمین و تحت تاثیر دعوت به اسلام، موجب ایجاد یک روحیه همزیستی مسالمت آمیز در آنها شده است.

مسیحیان این منطقه در مواقع سفر، اموال خود را به امانت نزد مسلمانان می گذاشتند و مسلمانان نیز سعی می کردند در امانتداری و جلب اعتماد و اطمینان، نهایت دقت را به عمل آورند تا مبادا حیثیت جامعه مسلمان لکه دار شود. شاهد عمومی دلالت بر آن دارد که در مراکز خرید و فروش و کشاورزی، مسلمانان و مسیحیان به طور مشترک مشغول کار هستند.

در بسیاری از کشورهای مسلمان نشین آفریقایی، مذهب نقش تعیین کننده ای در نحوه زندگی افراد و ویژگی های رفتاری آنها دارد و آفریقایی ها برای پدیده های پیرامون خود روح و قدرت تاثیر در سرنوشت انسان ها قائل هستند.

یونان شبه جزیره کوچکی در جنوب شرقی اروپا است که از گذشته های دور مرکز هنر، فرهنگ و اندیشه بوده است. این کشور در نزد اهل مشرق زمین به یونان شهرت داشته است. از آنجا که بیشتر ادیان جهان با اندیشه و اسطوره رابطه ای تنگاتنگ دارند، باورهای دینی یونانیان در دین شناسی مهم است.

آثار به دست آمده از ادوار کهن یونان باستان حکایت از روحیه مذهبی مردم این کشور در طول تاریخ دارد به طور مثال می توان به وضوح دید که در تمدن یونانی ها آنچنان هنر تزئینی و مذهبی با هم ترکیب شده اند که جدا ساختن آنها غیر ممکن به نظر می رسد. در حال حاضر نیز مردمان یونان که عمدتا بر پیروان کلیسای ارتدکس می باشند، مردمانی مذهبی تلقی می شوند.
 

کد خبر 357590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.