طراحی پروژه‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان گفت: باید طراحی پروژه‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا مرادی ظهر امروز (پنج شنبه) در دوره آموزشی مدیریت رخداد شهری در حوادث بشرساز، اظهارکرد: از تاریخ هشت تا ۱۴ آبان ماه به عنوان هفته گرامیداشت پدافندغیرعامل شناخته شده است که به دلیل تقارن این هفته با ایام اربعین حسینی به نام «افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در این هفته توسط شهرداری اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: تمام فعالیت های غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ‌تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل در مدیریت بحران می شود را اقدامات پدافند غیرعامل می‌گویند که بیشتر در حوزه زیرساختی شهرها و پروژه‌های شهری انجام می‌شود.

وی مباحث پدافندغیرعامل را شامل تهدیدات انسان‌ساز و تهدیداتی که توسط خود بشر برای جوامع رخ می‌دهد ذکر کرد و افزود: شهرها به این دلیل که مرکز تجمع جمعیت، سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مرکز تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی هستند از دیدگاه پدافند غیرعامل دارای اهمیت ویژه ای هستند.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان با بیان اینکه همواره تهدیداتی برای شهرها وجود دارد، ادامه داد: این موضوع می‌تواند جاذبه ای برای دشمن و افراد سودجو باشد و به همین منظور باید اقداماتی در راستای کاهش آسیب پذیری و بازدارندگی انجام داد.

وی گفت: یکی از اقداماتی که شهرداری اصفهان در راستای کاهش این آسیب‌پذیری‌ها انجام داده، آغاز به کار عملیات احداث ساختمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهر در شمال شهر اصفهان از همین هفته به طور رسمی است.

مرادی تاکید کرد: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان شهرداری اصفهان، سازمان پدافندغیرعامل کشور و سازمان شهرداری‌ها امضاء شده است که در این تفاهم‌نامه چهار بند شامل تجهیز یکی از ایستگاه‌های آتش نشانی به تجهیزات مقابله با حریق‌های شیمیایی، آموزش مدیران، انجام مانور عملیاتی و طرح جامع پدافند غیرعامل شهر اصفهان تدارک دیده شده است که به مناسبت این هفته مناقصه طرح جامع آن ارائه شد تا شرکت‌های مجاز بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی یکی از مهمترین مباحث پدافند غیرعامل را الزامات و رعایت دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در پروژه‌های شهری عنوان کرد و افزود: این موضوع در حال پیگیری است و پروژه‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران طراحی می شود.

کد خبر 357557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.