حق معلولان در استفاده از قطار شهری ادا شده است؟

امکان استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهری دغدغه‌ای حیاتی و بسیار مهم برای افراد معلول است؛ رفع این نگرانی توان‌خواهان و مناسب‌سازی امکانات شهری برای بهره آن‌ها، هزینه بالایی می‌برد، اما تحقق آن پیوندهای اجتماعی را تقویت می‌کند.

به گزارش ایمنا، طی سال‌های اخیر در کلان شهرهای ایران طراحی و اجرای شبکه قطار شهری سرعت بیشتری گرفته است و از آنجا که معلولان از سیستم حمل و نقل ریلی استقبال زیادی کرده‌اند برای همین لحاظ تمهیدات برای استفاده این قشر جامعه در ایستگاه‌های قطار شهری پُر رنگ شده است. 

استفاده از قطار شهری به عنوان وسیله‌ای پاک و ارزان یکی از بهترین گزینههای حمل ونقل درون شهری برای شهروندان به ویژه معلولان است، از این رو تمام ایستگاه‌های قطار شهری باید برای افراد کم‌توان جسمی قابل دسترس باشد؛ البته علاوه بر دسترسی به ورودی ایستگاه‌ها، فضاهای ارتباطی ایستگاه، باجه‌های خرید بلیت و عبور از گیت‌ها، سکوی ایستگاهها که آخرین مرحله حضور افرادی است که از خیابان وارد ایستگاه‌های مترو شده‌اند باید مناسب‌سازی شوند.

مشخص و متمایز کردن لبه سکوها همچنین همسطح بودن آن با واگن‌های قطار شهری مهم‌ترین مسائل برای افراد کم‌توان جسمی محسوب میشود؛ موضوعی که مورد انتقاد برخی از کارشناسان از جمله مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان است.

سخن گفتن از موانعی که حضور معلولان در جامعه را سخت می‌کند، موضوع تازه‌ای نیست، اما مدیر عامل شرکت مترو منطقه اصفهان تاکید می‌کند که ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان برای افراد معلول و ناتوان جسمی مناسب است و آسانسور در تمام ایستگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند محیط ایستگاه های مترو را بیش از پیش برای افراد ناتوان مناسب سازد.

علیرضا فاتحی اظهار می‌کند: با وجود پله برقی در اغلب ایستگاه‌ها تردد افراد معلول و ناتوان با سهولت بیشتری انجام می‌شود و این افراد در صورت داشتن یک نفر همراه، هیچ مشکلی هنگام سوار شدن به قطارها نخواهند داشت.

اختلاف سطح و ارتفاع بین سکو و واگن‌ها مشکل عمده معلولان

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلات معلولان برای حضور فعالانه در جامعه، امکان آن‌ها برای بهره کامل از حمل و نقل شهری است چرا که یک معلول برای تردد و دسترسی به فضاهای شهری با توجه به کمتوانی جسمی، به راحتی نمی‌تواند در تمام مسیرها تردد داشته باشد.

علیرضا ابراهیمیان اظهار می‌کند: بی‌شک هر چه سیستم حمل و نقل مناسب برای قشر توانخواه فراهم باشد، این افراد راحتتر و فعالانه و با مشارکت بیشتری میتوانند در شهر حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه ماده پنج قانون جامع حمایت از معلولان که اردیبهشت‌ماه امسال ابلاغ شده است، تاکید می‌کند که شهرداری‌ها مکلف هستند سیستم حمل و نقل شهری را برای افراد دارای معلولیت قابل دسترس کنند؛ علاوه بر آن سیستم درون شهری را به صورت رایگان و سیستم برون شهری را به صورت نیم بها در اختیار این قشر قرار دهند، تصریح می‌کند: بر اساس این قانون یکی از وظایف شهرداریها موضوع دسترسپذیرکردن ناوگان حمل و نقل عمومی برای معلولان است.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: از همان ابتدای احداث ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان، فعالان انجمن‌های حمایت از معلولان این اعلام نیاز را بارها به مدیران شهری منتقل کردند که این فضاها برای استفاده قشر توانخواه جامعه مناسب باشد، شهرداری نیز برخی اقدامات را انجام داد، اما هنوز معلولان در استفاده از سیستم قطار شهری با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر تمام ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان دارای آسانسور هستند و معلولان تا رفتن به سمت سکوی قطار شهری هیچ مشکلی برای رفت و آمد ندارند، می‌گوید: مشکل عمده معلولان اختلاف سطح و ارتفاع بین سکو و واگن قطار شهری است؛ در شرایط حاضر حدود هفت سانتی‌متر اختلاف سطح و یک فاصله ۱۳ سانتی‌متری بین سکو و واگن وجود دارد که باعث شده یک فرد معلول نتواند با استقلال کامل وارد واگن شود.

ابراهیمیان اضافه می‌کند: مسیر هدایت نابینایان از ورودی ایستگاه تا سکو نیز باید اجرایی شود تا این افراد برای استفاده از قطار شهری با مشکل مواجه نشوند؛ در خصوص نوع تعامل ایستگاه‌بانان با معلولان، باید آموزشهایی ارائه شود تا آنها بتوانند برای سوار و پیدا شدن به معلولان کمک کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان قطار شهری اصفهان به دلیل پیگیری مکرر معلولان در جهت بهینهسازی استانداردهای مخصوص معلولان در قطار شهری به این موضوع ورود پیدا کرده و در حال حاضر نیز یک نفر مشاور در این حوزه به کار گرفته‌اند تا در خصوص تدوین دستورالعمل مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو اقدام کند، اظهار می‌کند: مناسب‌سازی یک فرایند صفر تا صد است، بدان معنا که اگر تمام یک فضا مناسب‌سازی شود، اما برای ورود اختلاف سطح وجود داشته باشد، اقدامات انجام شده ناقص است، زیرا معلول همچنان امکان استفاده ندارد، بنابراین برای استفاده قشر توانخواه از مترو باید از محل ورود به ایستگاه و سکو تا هنگام سوار و پیاده شدن آنها تمام شرایط مهیا و مناسب باشد و اگر مانعی در این مسیر وجود داشته باشد، باید گفت که فلسفه این مناسب‌سازی با مشکل رو به رو است.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: طولانیشدن زمان اجرای پروژه قطار شهری و تغییراتی که در طول مسیر تحقق آن بوده، باعث شد ابعاد واگن‌های خریداری شده با طراحی اولیه آن متفاوت باشد به عنوان مثال طراحی سکوها با نوع واگن‌هایی که قرار بود از یک کشور سازنده وارد شود، انجام شد؛ اما در نهایت واگن از کشور دیگری خریداری شده است.

توجه به ایمن‌سازی ایستگاه‌های قطار شهری

یک کارشناس حمل و نقل نیز با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان به ایمنا می‌گوید: حدود ۲۵ سال از زمان شروع مطالعه مترو اصفهان تا به امروز که تقریبا تکمیل شده، می‌گذرد و در این سال‌ها فراز و فرودهای زیادی از جهت مدیریت، اولویت کار و تخصیص اعتبار داشته است، البته از دوره شورای چهارم اسلامی شهر اصفهان به بعد اهمیت به بهره‌برداری رساندن قطار شهری برای مدیران شهر دو چندان شد و موضوع مناسب‌سازی و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به افراد کم‌توان یا ناتوان در قطار شهری مطرح بود.

غلامرضا شیران با بیان اینکه در خصوص طراحی و یکپارچه‌کردن خط و ناوگان قطار شهری اصفهان مشکلاتی وجود دارد، اظهار می‌کند: در محل ایستگاه‌های قطار شهری باید هماهنگی خوبی در زیر (تونل) و رو (خیابان) بین ناوگان و ایستگاه برقرار شود؛ منظور از ایجاد هماهنگی بین خط و ناوگان این است که در طراحی خطوط، سکوها و تأسیسات ایستگاه از جمله اتاق کنترل، سالن، پله‌ها، کریدورها، آسانسورها، راهروها و خروجی‌های اضطراری باید پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌گرفت، اما به اعتقاد من در خصوص طراحی پیرامون این موضوعات در برخی از ایستگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد که تنها بخشی از آن حل شده است.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه اختلاف سطح ارتفاع و افق بین شکاف واگن و سکو ناشی از نداشتن طرح خوب برای سیستم قطارشهری و خرید واگن‌های آن است که اندر خم تغییرات افتاد، تصریح می‌کند: خرید واگن بدون لحاظ‌کردن ویژگی‌های خطوط، عدم تطابق ایجاد می‌کند، این مشکلات را می‌توان حل کرد چرا که امروزه تکنولوژی‌های تقویت کننده در اختیار داریم.

وی تاکید می‌کند: امروزه کشورهایی که بین خط و ناوگان ایجاد هماهنگی کرده‌اند، در ابعاد هندسی ناوگان و ابعاد هندسی خطوط قطار شهری دقت‌های لازم را انجام داده‌اند، به عنوان مثال برای بهبود فعالیت اقداماتی همچون اتاق‌های ایمن، درهای کشویی برای اطمینان از بسته شدن کامل درها، دستکاری ایستگاه‌ها با یک طراحی داخلی و به‌کارگیری تدابیر ایمنی مسافران همچنین ایجاد تسهیلات برای قشر توانخواه انجام شده تا امکان استفاده برای عموم افراد به راحتی فراهم باشد.

به گفته این کارشناس حمل و نقل مدیریت شهری، کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر و سازمان قطار شهری اصفهان باید برای آسان‌سازی، آرام‌سازی ترافیک، ایمن‌سازی ایستگاه‌های قطار شهری و هماهنگ‌کردن ایستگاه‌ها با وسایل نقلیه خیابان، برنامه‌ریزی‌ کنند.

شیران معتقد است سازمان قطار شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و کمیسیون حمل و نقل شورای شهر باید بسیار دقیق و سریع با استفاده از کارشناسان خبره و نه با ارائه حکُم به یک فرد نابلد و غیرمتخصص، اتاق فکر تشکیل داده؛ راهکارهای مناسب را مورد توجه قرار دهند. امروزه در شهرها نیاز به آرام‌سازی ترافیک، ایجاد فضای امن و تدابیری برای مدیریت سرعت داریم، این نیازها قابل حل هستند و رفع آنها شیوه سختی ندارد.

کد خبر 357511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید CA ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    0 0
    فرموده اند: "...این افراد در صورت داشتن یک نفر همراه، هیچ مشکلی هنگام سوار شدن به قطارها نخواهند داشت" سیستم حمل و نقل عمومی در بسیاری از کشورها این امکان را به معلولان می دهد که بدون نیاز به همراه از آن استفاده کنند. انتظار این بوده و هست که با وجود هزینه های کلان در ساخت قطار شهری این امکان برای معلولان فراهم شود.