برنامه‌های بهزیستی برای ساماندهی زنان در معرض آسیب

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اصفهان گفت: اولویت برنامه های بهزیستی برای ساماندهی زنان آسیب دیده که از خانواده دور شده اند ارتباط آنها به سیستم خانوادگی و شبکه فامیلی است.

 مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فعالیت خانه امن بهزیستی اصفهان اظهار کرد: این مرکز شبانه روزی و ویژه بانوان متاهلی است که  در حال حاضر دچار آسیب اجتماعی نشده اما به دلیل  عدم حمایت  خانواده  در معرض آسیب‌های اجتماعی  قرار دارند. 

وی با بیان اینکه این گروه از بانوان در شبکه فامیلی خود حامی و سرپناهی ندارند و به این خانه امن ارجاع داده می شوند تا از  خدمات و حمایت‌های لازم خانه امن بهزیستی بهره مند شوند، افزود: در اصفهان یک خانه امن وجود دارد که در حال حاضر  پنج بانو در این خانه زندگی می کنند تا با حمایت های سازمان بهزیستی و مداخلات مددکاران اجتماعی و روانشناسان در جهت استقلال و توانمند سازی و خودکفایی آنها تلاش شود و خروج آنها با تشخیص مددکاران اجتماعی است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اصفهان ادامه داد:  در خانه امن بهزیستی مددکار اجتماعی سعی دارد با توجه به اوضاع و شرایط فردی این بانوان در جهت توانمند سازی، اشتغال، استقلال، تحصیل، مسائل بهداشتی و درمانی پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا فرد با تکیه بر توانایی‌های فردی به زندگی بدون آسیب در جامعه ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بازگشت دوباره فرد به کانون خانواده یکی از عمده فعالیت‌های خانه امن است، اضافه کرد: همه پذیرش‌ها برای خانه امن از طریق اورژانس اجتماعی است و فعالیت های مددکار اجتماعی در جهت توانمند سازی و استقلال بانوان  صورت می‌گیرد و چنانچه شرایط برای بازگشت شخص به محیط خانواده فراهم شود، این کار انجام می‌شود و بانوانی که محل سکونت آنها در استان‌های دیگر است با کمک مددکاران اجتماعی به محل سکونت خود اعزام می‌شوند.

ناجی در خصوص  نحوه شناسایی و پذیرش این گروه زنان، ادامه داد: اورژانس اجتماعی بهزیستی اصفهان رسیدگی به خدمات اجتماعی را برعهده دارد و مردم با شماره‌گیری  ۱۲۳ موارد همسر آزاری، کودک آزاری و سایر آسیب های اجتماعی را به بهزیستی اطلاع دهند.

وی همچنین در خصوص مرکز باز پروری دولتی برای پذیرش دختران فراری اضافه کرد: انجام برنامه‌های اصلاح و تربیت دختران فراری در حال فعالیت است و معمولاً اشخاصی در این مرکز پذیرش می‌شوند که دارای مشکلات زیاد روان پزشکی  هستند. این مرکز قصد دارد  با دارو و روان درمانی مشکلات روانی، شخصیتی و اختلالات خلقی این گروه از دختران را در مرکز بازپروری رفع کند تا آنها نیز  بعد از طی دوره در این مرکز و گذراندن برنامه های اصلاح و تربیت به زندگی طبیعی خود باز گردند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اصفهان در خصوص خانه سلامت نیز اظهار کرد: خانه سلامت مخصوص دوشیزگانی است که هنوز دچار آسیب نشدند؛ خانه سلامت و خانه امن دارای یک  وجه مشترک است و فعالیت هر کدام از این خانه‌ها به منظور جلوگیری از بروز  آسیب‌های اجتماعی در میان بانوان، دختران و زنان متاهل است که به طور مجزا در این خانه‌ها پذیرش می‌شوند.

ناجی با بیان اینکه شناسایی و ارجاع دختران فراری به خانه سلامت نیز از طریق اورژانس اجتماعی انجام می‌شود، افزود: حتی از طریق مراجع قانونی مانند دستگاه قضایی و قاضی دادگاه نیز این گروه دختران به خانه سلامت  ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه  برای پذیرش دختران فراری اورژانس اجتماعی مداخلات اولیه را انجام داده و اگر امکان بازگشت این  دختران به خانواده و شبکه فامیلی وجود نداشته باشد آنها را به خانه سلامت ارجاع می‌دهند، ادامه داد: در حال حاضر  هفت دختر فراری در مرکز خانه سلامت اصفهان نگهداری می‌شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اصفهان درباره مرکز بازپروری اظهار کرد: مرکز بازپروری برای افراد آسیب دیده است. در طول سال حدود ۳۷ نفر برای بازپروری ارجاع  داده می شوند و امسال تا کنون ۱۸ نفر به این مرکز ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد:  این افراد به مدت شش ماه تا یک سال در مرکز بازپروری اقامت داشتند و در جهت توانمندسازی آنها تلاش شد.  اولویت برنامه های بهزیستی برای ساماندهی این گروه زنان آسیب دیده ارتباط آنها به سیستم خانوادگی و شبکه فامیلی بوده  است.

کد خبر 357362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.