۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
اریسمان میعادگاه عاشقان

نطنز- هر ساله خیل عظیمی از عاشقان اباعبدلله‌الحسین همزمان با اربعین حسینی در آیین مذهبی، سنتی "روایت نینوا" در روستای اریسمان حضور می یابند و عشق و ارادت خود به اهل‌بیت را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، روستای اریسمان امسال همانند سال‌های گذشته در اربعین سید و سالار شهیدان، شاهد برپایی بزرگترین آیین سنتی و مذهبی مردمان این دیار است.

مردم مومن و خونگرم اریسمان سال‌ها است که در بعدازظهر سالروز اربعین شهادت امام حسین(ع) مراسم آیینی «روایت نینوا» را برگزار می‌کنند که مورد استقبال گسترده شیفتگان اهل بیت(ع) از سراسر کشور قرار می‌گیرد و اریسمان همه ساله در چنین روزی میعادگاه عاشقان حسینی می‌شود.

آیین مذهبی و سنتی روایت نینوا، حماسه عاشورا را واگویی و تصویرسازی می‌کند تا صحنه‌های اسارت اهل بیت(ع) را آنگونه که شایسته است، مقابل دیدگان شیفتگان حضرتش، به نمایش درآورد.

در این آیین، حدود ۲۰۰ نفر از اهالی روستا با نقش‌های مخالف و موافق (به ترتیب نقش دشمنان و یاران امام حسین) نمایش آیینی را اجرا کردند که شامل ۵۰ کودک، ۱۰۵ نفر مخالف، ۴۰ نفر موافق و ۱۰ نفر سوارکار بود و یک نفر راوی اتفاقات بود.

این مراسم هر سال در جوار گلزار شهدای اریسمان و در محوطه‌ای با مساحت افزون بر هفت هزار مترمربع برگزار می‌شود. در این کربلای کوچک، در یک طرف فضایی شبیه نهر علقمه با نخل‌های دلسوخته و در طرف دیگر تپه ماهور زینبیه ایجاد می‌شود و در گوشه‌ای نیز محل شهادت ثارالله، مشابه‌سازی می‌شود.

نمایش صحنه‌هایی از قبیل ریختن آب بر روی اجساد شهدا در مقابل دیدگان بازماندگان صحرای کربلا، شادی و هلهله نیروهای اشقیا پس از تاراج و غارت کردن اموال خیمه‌ها، تاختن اسب بر روی اجساد شهدا و در نهایت به غل و زنجیر کشیدن اسرای دشت نینوا و سوار کردن تعدادی از آنها بر کجاوه‌های شتران را می‌توان از دیگر مناظر غم‌بار این مراسم توصیف کرد.

روستای تاریخی اریسمان از توایع بخش بادرود با قدمت هفت هزار ساله در حاشیه فلات مرکزی ایران در کیلومتر ۵۰ جاده کاشان - اردستان، در امتداد بادرود، ۱۲ کیلومتری زیارتگاه امامزاده آقاعلی‌عباس و ۲۰ کیلومتری نطنز واقع‌ شده است.

کد خبر 357276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.