مصرف استامینوفن در بیماری زخم معده عوارض کمتری دارد

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: کسانیکه دارای مشکلات گوارشی هستند و نیاز به مصرف مسکن دارند توصیه می‌شود از داروی استامینوفن به دلیل عوارض کمتر گوارشی و تاثیر در کاهش زخم معده استفاده کنند. 

کیوان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری زخم معده یک زخم باز و خوش‌خیم در سطح  داخلی معده و فوقانی روده کوچک است، اظهار کرد: زخم معده علائمی مانند درد شکم، احساس سیری، التهاب یا انقباض در قسمت فوقانی شکم، ناتوانی در هضم غذاهای چرب، سوزش معده و حالت تهوع را همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد زخم معده می شود، عفونت معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است، افزود: علاوه بر عفونت معده مصرف طولانی مدت مسکن های آسپرین، بروفن، ناپرکسن و دیکلوفناک، داشتن استرس برای مدت طولانی، مصرف غذاهای پر ادویه سرخ کردنی و  فست فودها و  مصرف الکل موجب آسیب دیدن لایه محافظ معده می شود و  روند درمان بیماران را دچار  اختلال  می کند.

این متخصص بیماری های  داخلی با بیان اینکه اگر شخصی پس از مصرف مواد غذایی معرفی شده، علائم  مذکور را  برای مدت طولانی در بدن مشاهده کند باید به پز شک متخصص مراجعه کند تا تشخیص بر مبنای معاینه و شرح حال انجام شود، ادامه داد: در صورت وجود  باکتری هلیکوباکتر پیلوری  درمان های آنتی بیوتیک تجویز می شود، برای  درمان کاهنده اسید معده ممکن است از دسته داروهای متفاوتی استفاده شود که تجویز این قبیل داروها باید زیر نظر متخصص باشد. 

وی  با بیان اینکه در صورت نیاز برای تشخیص بیماری،  آندوسکوپی و یا عکس‌برداری انجام می شود و سپس پلن درمانی برای بیمار  گذاشته می‌شود که با توجه به نوع و عوامل  بیماری در افراد مختلف نیز متفاوت است. افزود: کسانیکه دارای مشکلات گوارشی هستند و نیاز به مصرف مسکن دارند استفاده از داروی استامینوفن به دلیل عوارض کمتر گوارشی و تاثیر در کاهش علائم زخم معده توصیه می شود. 

محمدی با بیان اینکه  عوامل خطرسازی که باعث تشدید علائم و بروز بیماری زخم معده می شود، مصرف سیگار و مواد دخانی به خصوص در میان افراد دارای باکتری معده است، ادامه داد: نکته حائز اهمیت در درمان بیماری زخم معده و تسریع بهبودی بیمار اجتناب از مصرف سیگار، الکل و غذاهای پر ادویه و اصلاح برنامه غذایی است که در کاهش تشدید علائم این بیماری  در طول درمان  به بیمار توصیه می شود.

کد خبر 357251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.