جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب با حضور اکیپ‌های نظارتی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: از اول خردادماه سال‌جاری برای جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از منابع محدود آب، یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی بر بستر زاینده رود مستقر شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، حسن ساسانی با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در جلسه شورای هماهنگی حوزه زاینده رود مصوب شد که حفظ آب شرب و نگهداری باغات در اولویت قرار گیرد، اظهارکرد: به همین منظور از اول خردادماه به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب و بیشترین میزان بهره وری از منابع  محدود آب تیم‌های نظارتی را در دو ساحل چپ و راست زاینده رود مستقر شدند که به دلیل وجود ۱۲ نهر در هر ساحل، به صورت هفتگی باید آب برای پرکردن ۲۴ نهر باز و بسته می شد.

وی افزود: یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی از اول خردادماه تاکنون بر برداشت‌های غیرمجاز آب نظارت می کنند و این روند برای تأمین آب شرب مردم تا آذرماه ادامه دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ابراز امیدواری کرد که با وجود بارندگی کافی در فصل پاییز و زمستان، مشکلی در تامین آب شرب جمعیتی حدود پنج میلیون نفر پیدا نشود.

ساسانی با اشاره به انسداد انهار با هدف تامین آب شرب برای اصفهان بزرگ، افزود: انهار سنتی باغبهادران شامل ۲۴ نهر از چم طاق تا سد چم آسمان و دو نهر از چم آسمان تا پل کله است که این انهار را برای تامین آب شرب مسدود کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بررسی و شناسایی مسیر برای انسداد انهار از اوایل اردیبهشت‌ماه امسال انجام شده بود و در همین حوزه مکاتبات و جلسات با ارگان‌های ذی‌ربط به منظور اجرای انسداد انهار انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، نبود یکپارچگی بین کشاورزان بهره بردار، ‌کشت درختان خارج از سطح مجاز تحت شرب انهار سنتی،‌ حذف درختان در قسمتی از سطوح باغات بالادست و تبدیل آنها به مزارع کشت برنج،‌ اطلاع رسانی نکردن جهاد کشاورزی به باغداران در راستای حفظ درختان با تانکر، نبود فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص کنترل آب، نبود تاسیسات کنترل دبی تحویلی از جمله مهمترین چالش‌های پیش رو در عرصه نظارت اشاره کرد.

وی همچنین از تشکیل پلیس آب برای برخورد سریع با متخلفان خبر داد و افزود: تعامل و همکاری نیروی انتظامی در اجرای سریع احکام قضایی ضروری است.

ساسانی یکپارچه سازی الگوی کشت و امکان برنامه ریزی نیاز آبی، ‌تهیه نقشه انهار سنتی و میزان اراضی تحت شرب، احداث سردخانه و دریچه استاندارد،‌ نصب ادوات اندازه‌گیری در دریچه ها از دیگر اقدامات برخورد با متخلفان نام برد.

کد خبر 357139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.