فعالیت ۳۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در اصفهان

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان گفت: در شهر اصفهان ۸۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و قانونمند، همچنین ۳۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه فعالیت می‌کنند که این تعداد از حد استاندارد جهانی خارج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مجیری صبح امروز (پنجشنبه) در کارگروه مشترک و تخصصی ساماندهی مشاغل و میادین شهرداری‌های کشور با بیان اینکه  امروز در شهرهای بزرگ مشکلاتی با صنوف و استقرار نیافتن آن‌ها داریم، اظهار کرد: امروزه در کلان‌شهرها دیگر جایی برای زندگی توأم با آرامش وجود ندارد چرا که شرایط زندگی مطلوب را برای مردم دشوار کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری کارگروه‌های مشترک و تخصصی ساماندهی مشاغل با انتقال تجربیات بتوانیم در جهت داشتن شهری قابل سکونت و مطلوب شهروندان گام برداریم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان ۸۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه‌ و۳۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تعداد واحدهای صنفی فعال در شهر اصفهان از حد استاندارد جهانی خارج است و تمرکز برخی از واحدها در کنار هم و ایجاد راسته‌بازارها مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان ایجاد کرده است.

مجیری ادامه داد: راسته‌بازارهای شهر اصفهان باید از این فضا خارج و ساماندهی مشاغل در آنها انجام شود.

وی افزود: باید در حوزه ساماندهی مشاغل که در نام‌گذاری چارت جدید سازمان نیز مورد توجه قرار گرفته، اقدامات گسترده‌ای انجام شود؛ البته در استان و شهر اصفهان در راستای ساماندهی مشاغل تلاش‌های زیادی انجام شده که در بازدیدها نیز از نزدیک شاهد تحقق این امر بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات منفی استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر گفت: عدم دسترسی و نبود پارکینگ، سد معبر و سیمای شهری نامناسب، ترافیک و آلودگی هوا، عدم آرامش روحی و روانی، اتلاف وقت و انرژی شهروندان، افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج، تهدید هویت تاریخی، افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و عدم هماهنگی با سایر عناصر و برنامه‌های شهرداری از جمله اثرات منفی استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر است.

وی با اشاره به رویکرد ساماندهی مشاغل در اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان، ساماندهی با اولویت پیشگیری از ایجاد مشاغل خاص و ناهماهنگ در دستور کار قرار گرفته است، همچنین ساماندهی در محل با رعایت ضوابط و استانداردها با اجرای حکم بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و با اعمال ضوابط خاص در رأی تمهیدات انجام می‌شود.

مجیری گفت: دیگر رویکرد ساماندهی مشاغل در اصفهان، ساماندهی با انتقال به مکان مناسب است، از این‌رو احداث شهرک‌های کارگاهی در حریم شهر و اجرای آیین‌نامه نحوه ایجاد مجتمع صنفی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: متولیان و عوامل تأثیرگذار در ساماندهی مشاغل شهری شامل استانداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اتاق اصناف، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های ساماندهی مشاغل شهری اظهار کرد: تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها، ماهیت بینابینی و چندجانبه فعالیت‌های ساماندهی و همچنین تعدد متولیان، عوامل ذی‌نفع و ذی‌نفوذ از جمله این چالش‌ها به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان افزود: گلوگاه‌های ایجاد نابسامانی در مشاغل شهری شامل افزایش جمعیت و مهاجرت، رشد فزاینده واحدهای صنفی فاقد کیفیت، نبود هماهنگی شهرداری و اتاق اصناف در ارائه پروانه کسب، عدم وجود منابع مالی پایدار در شهرداری‌ها و اتکا به کسب درآمدهای ناپایدار و کاذب است علاوه بر آن وجود نداشتن ضابطه در خصوص نحوه استقرار و تراکنش انواع کاربری‌ها به‌ویژه کاربری تجاری در سطح شهر، صدور پروانه تجاری بدون توجه به نوع فعالیت قابل استقرار و زیرساخت‌های لازم و پرداختن به موضوع ساماندهی مشاغل بعد از شکل‌گیری کامل آن‌ها به این امر دامن می‌زند.

مجیری کاهش آلاینده‌ها و ناهنجاری‌های محیطی، اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها، بسترسازی و فرهنگ‌سازی ساماندهی مشاغل را از جمله استراتژی توسعه و ساماندهی هدفمند مشاغل شهری دانست و تأکید کرد: در این راستا پروژه‌هایی از جمله مطالعات جامع ساماندهی مشاغل و صنایع شهر اصفهان با هدف تهیه برنامه راهبردی و عملیاتی در راستای ساماندهی مشاغل شهری در دستور کار قرار گرفته است.

وی دیگر پروژه‌های این سازمان را تدوین آیین‌نامه مدیریت و ساماندهی مشاغل مزاحم، پیگیری اصلاح ضوابط خاص صدور پروانه کسب رسته‌های صنفی مزاحم و آلاینده، هماهنگی و همکاری با کمیته فرهنگ شهروندی، تعامل و هماهنگی با مدیران مناطق پانزده‌گانه شهر، ساماندهی کارگران جویای کار و ساماندهی موزاییک‌سازان عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی گفت: این پروژه‌ها شامل سرتینگ، بسته‌بندی، سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی، موتورسیکلت و دوچرخه، مجموعه صنایع چوب، خدمات خودرویی و پایانه و بارانداز مرکزی شیلات کشور است.

مجیری با بیان اینکه پروژه شهرک کارگاهی قصر صنعت با ۲۱۴ واحد کارگاهی آماده واگذاری به کارگاه‌های مزاحم شهر اصفهان است، افزود: پروژه شهرک صنایع کارگاهی امیرکبیر و شهرک مبل نیز در حال احداث است.

وی با اشاره به پروژه عمده‌فروشان خواروبار و مواد غذایی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان تصریح کرد: این پروژه شامل ۱۱۱ واحد انبار در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار در حال اجرا است و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان تأکید کرد: این پروژه بزرگ‌ترین قطب خواروبار کشور خواهد بود و با راه‌اندازی آن بخش زیادی از عمده‌فروشان خواروبار شهر اصفهان که در حال حاضر مشکلات ترافیکی زیادی در شهر ایجاد کرده‌اند به آنجا منتقل خواهد شد.

مجیری از احداث شهرک کارگاهی نیک‌اندیش (پینارت) اصفهان خرداد و گفت: مجموعه بازار گل و گیاه نیز در باغ تندرستی در زمینی به مساحت ۱۴.۵ هکتار در حال ساخت است که شامل بازارهای گل و گیاه، ماهیان زینتی، بازار گیاهان دارویی و پرندگان زینتی خواهد بود و تا اواخر سال آینده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای تکمیل مجموعه بازار گل و گیاه باغ تندرستی ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه مجموعه صنایع چوب اظهار کرد: این پروژه با هدف ساماندهی کسبه فعال در حوزه صنعت چوب و مشاغل مرتبط با آن به‌ویژه فعالان مستقر در خیابان‌های شریف و امام رضا(ع) اجرا می‌شود و در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در خیابان امام خمینی (ره) نبش خیابان عطاءالملک در حال احداث است.

هدف کارگروه ساماندهی مشاغل و میادین شهرداری‌های کشور استفاده از تجربیات شهرها است

در ادامه این مراسم، سید حسین اعرابی، دبیر کارگروه مشترک و تخصصی ساماندهی مشاغل و میادین شهرداری‌های کشور با ارائه گزارشی از مصوبات نشست اول کارگروه اظهار کرد: در نخستین نشست این کارگروه اهداف تشکیل کارگروه و شرح وظایف و مأموریت‌های آن مصوب شد.

وی افزود: در نخستین نشست کارگروه مشترک و تخصصی ساماندهی مشاغل و میادین شهرداری‌های کشور اعضای کارگروه مشخص شدند و علاوه بر آن، زمان برگزاری جلسات مشترک نیز مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص دو موضوع اصلی قرار است کارگروه مشترک مساعی انجام شود که یکی از امور اصلی مربوط به سازمان میدان و دوم پیگیری و پیشبرد سند آسیب‌شناسی در سازمان‌های میادین است.

اعرابی ادامه داد: در نشست نخست مقرر شد، سازمان‌های میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری‌های کشور رابطانی را معرفی و امور را پیگیری کنند، اما تنها شهرهای قم، اهواز و زاهدان رابطان خود را معرفی کردند و لازم است سایر شهرها نیز برای معرفی اقدام کنند.

وی تأکید کرد: این کارگروه‌ها برای هم‌افزایی و استفاده از تجربیات شهرها تشکیل می‌شود که با معرفی رابطان و برقراری ارتباط بیشتر مسائل به‌صورت جدی‌تر بررسی و رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در خصوص اهمیت سند آسیب‌شناسی باید گفت با توجه به شرایط اقتصادی موجود و نقش سازمان میادین باید تبادل‌نظر بیشتری انجام شود.

کد خبر 356966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.