ریاض سرانجام به قتل خاشقچی اعتراف کرد

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بنابر تایید مقامات دولتی اعلام کرد: خاشقچی در نتیجه مشاجره در «کنسولگری ریاض در استانبول» کشته شده است.

به گزارش ایمنا، واس بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی ۱۸ نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد. عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص پرونده کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

در بیانیه ای که واس به نقل از «سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل این کشور منتشر کرد، آمده است: براساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن جمال احمد خاشقچی، در نتیجه سلسله بحث هایی که میان وی و افرادی در داخل کنسولگری در استانبول، منجر به مشاجره و درگیری وی و در نتیجه کشته شدن وی انجامید.

دادستان کل سعودی همچنین مدعی شد، افراد مظنون برای گفت ‌وگو درباره احتمال بازگشت خاشقچی به عربستان، به استانبول رفته بودند. این درحالی است که رسانه‌های ترکیه ای پیشتر، تصاویری از ورود یک تیم ۱۵ نفره از نیروهای امنیتی سعودی را منتشر کردند که پیش از ورود خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده اند.

المعجب در این بیانیه افزود: دادستانی کل عربستان برای کشف تمامی حقایق، اعلام نتایج آن، مجازات تمامی دست اندرکاران در این موضوع و معرفی آنان به دستگاه قضا، بر ادامه روند تحقیقات این پرونده و بازجویی از ۱۸ فرد بازداشت شده که تمامی آنان را اتباع سعودی تشکیل می دهند، در ارتباط با این پرونده تاکید دارد.

پس از تایید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در حکمی، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی از جمله «احمد عسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی را از کار برکنار کرد.

پادشاه سعودی همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست «محمد بن سلمان» پسرش را برای بازبینی در تشکیلات دستگاه امنیتی عربستان را صادر کرد.

در بیانیه سلمان آمده است: بر اساس اعلام محمد بن سلمان رییس شورای امنیت سیاسی و امنیتی کشور مبنی بر نیاز مبرم به بازنگری در تشکیلات دستگاه اطلاعات، نوسازی سیستم آن و تعیین اختیارات دقیق و ارزیابی اقدامات این سازمان، روش ها و اختیارات و سلسه مراتب اداری، منفعت عمومی ایجاب می کند، کمیته ای برای این کار تشکیل شود.

براساس این بیانیه، قرار است، این کمیته وزارتی نتایج کار خود را ظرف یک ماه آینده اعلام کند.

براساس حکم جدید سلمان بن عبدالعزیز، علاوه بر عسیری، سرلشکر خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرلشکر «عبدالله بن خلیفه الشایع» معاون منابع انسانی و سرلشکر «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر کل اداره امنیت و حمایت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی عربستان از کار برکنار شدند.

منبع:ایرنا

کد خبر 356461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.