مشکل اصلی ما عادت نداشتن به مطالعه است

مدیر انتشارات " جنگل " گفت: مشکل تنها گرانی کتاب نیست بلکه عامل اصلی مطالعه نکردن در جامعه است، از زمانی که شبکه‌های اجتماعی در کشور فراگیر شد مردم دیگر از مطالعه کتاب های چاپی استقبال نکردند.

مجتبی سجاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه انتشارات "جنگل" بازار داخلی و صادرات کتاب‌های آموزشی را در دست دارد، اظهار کرد: متاسفانه مشکلات در کشور فراوان است اما با این همه توانسته‌ایم با نوآوری و کیفیت یکی از قطب‌های چاپ را در کل منطقه فلات قاره ایجاد کنیم. ایران استاندارهای بین المللی صنعت چاپ را دارد و با کشورهای هم‌جوار مانند ترکیه و پاکستان نیز رقابت می‌کند.

مدیر انتشارات " جنگل " ادامه داد: کتاب در ایران نسبت به کشورهای دیگر قیمت مناسبی دارد پتانسل‌های زیاد نشر انگیزه‌ای شده تا کشورهای منطقه خواهان کتاب ایرانی باشند. ما بنا به درخواست متقاضی خدمات چاپ را ارائه می‌دهیم اما این را اشاره کنم که قیمت کتاب نسبت به درآمد قشرضعیف و کتاب خوان بالا است.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای صادرات کتاب نداریم گفت: مشتریان ما معمولاً  از کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، ترکیه، استامبول، ترکمنستان، آذربایجان، کشورهای عربی  و کردستان و ...هستند.

سجاد مشکل اصلی صادرات کتاب را مالیات بر ارزش افزوده بر شمرد و اضافه کرد: به علت شفاف نبودن مسائل مالیاتی در کشور چند لایه مالیات برارزش افزوده از ناشران گرفته می‌شود که از ۹ درصد عبور می‌کند. این تعمدی نیست و امیدواریم که این مشکلات به مرور زمان حل شود.

مدیر انتشارات " جنگل " با بیان اینکه مشکل تنها گرانی کتاب نیست بلکه عامل اصلی مطالعه نکردن در جامعه است گفت: از زمانی که شبکه‌های اجتماعی در کشور فراگیر شد مردم دیگر از مطالعه کتاب های چاپی استقبال نکردند. دانشجویان، محققان یا قشر کم درآمد توانایی پرداخت هزینه‌های بالا برای کتاب را ندارند. در این خصوص وزارت ارشاد اسلامی طرح موفقی را در پیش گرفته و تخفیف‌هایی را به صورت فصلی ارائه می‌دهد و طرف قرارداد کتاب فروشی‌های استان‌ها هستند زمانی‌که این بن‌ها ارائه می‌شود فروش کتاب رونق پیدا می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که افراد اهل مطالعه در کشور کم نیستند. تنها باید به زیر ساخت‌ها و مشکلات درآمدی آن‌ها توجه ویژه داشت. در مورد بن‌های تخفیف کتاب هم ضعف‌هایی وجود دارد که باید کارشناسانه بررسی و مشکلات برطرف شود اما به نظر من این نوع حمایت دولت برای استقبال مردم از کتاب  موفق عمل کرده است.

سجاد با اشاره به مشکلات حوزه نشر ادامه داد: گرانی همه اقشار جامعه را درگیر کرده و تنها محدود به صنف ناشران نیست و ملزومات نشر کتاب چند برابر شده اما بازار فروش کتاب در حوزه آموزشی بد نبوده اگر در سالیان گذشته کتاب را به صورت اقساطی یا با چک به فروش می‌رساندیم اما در سال جاری مشتریان متقاعد شدند که کتاب را به صورت نقدی خریداری کنند. اگر چه قسمتی از بازار که کتاب فروشی‌های کشور بود را از دست دادیم چون سرمایه در گردش ندارند که توانایی خرید نقدی داشته باشند اما دانشجوها، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به صورت نقدی خرید کردند.

مدیر انتشارات " جنگل " اضافه کرد: کتاب‌های منتشر شده از سال گذشته یا نیمه اول امسال را به همان قیمت درج شده به فروش می‌رسانیم اما برای تجدید چاپ بر اساس افزایش قیمت دستمزدها، اجاره بها، حمل نقل و ... خواهد بود و در حالت خوشبینانه ۵۰ درصد افزایش دارد. هم اکنون قیمت کاغذ معمولی تا دو برابر، کاغذهای روغنی و مقوا تا سه برابر، مرکب چهار تا پنج برابر، زینک تا سه برابر و چسب عالی تا سه برابر افزایش قیمت داشته است.

وی اظهار کرد: از ۴۰ سال گذشته با فروش نفت به صورت مصنوعی قیمت‌ها را کنترل می‌کردند اما دولت در شرایط فعلی شهامت به خرج داده که قیمت‌ها را آزاد کند که  این سرمایه ملی به صورت عادلانه صرف زیر ساخت‌ها شود و امیدواریم در سال‌های آینده هزینه‌ای که از حذف یارانه‌ها به دست می‌آید صرف ساخت زیربناها مانند تولید کارخانه کاغذ سازی، مرکب سازی و مواد اولیه صنعت چاپ در کشور شود. گرچه ندادن یارانه‌ها مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت اما کمک شایانی به استقلال کشور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: 

* آرام تر ورق بزنید، گران است!

*یک ناشر: ترجیح می دهم کار نکنم

*عرصه بر ناشران تنگ‌تر می‌شود

*کتاب در بن‌بست

*یک ناشر: به زودی فرهنگ تعطیل می شود

*از دست این مردم کتاب نخون...

کد خبر 356072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.