ارائه ۱۲ بسته حمایتی دولت برای غلبه بر تحریم‌ها

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه جامع دولت مشتمل بر ۱۲ بسته برای خنثی سازی و تقلیل تحریم های آمریکا را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل‌سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت در نشستی با روسای کمیسیون های مجلس و وزرای اقتصادی دولت، اظهار کرد: پس از آنکه مشخص شد دولت آمریکا در دو مرحله ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌هایی را علیه ‌ما اعمال خواهد کرد، دولت ۱۲ بسته حمایتی را برای غلبه بر این تحریم‌ها طراحی کرده است.

وی افزود: در سازمان برنامه و بودجه به دقت بررسی شد که تحریم های امریکا در چه حوزه هایی اعمال خواهد شد و از این رو برای خنثی کردن آن و به حداقل رساندن آسیب های این تحریم ها،۱۲ بسته حمایتی طراحی شد.

معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: در مرحله نخست بررسی کردیم که هر یک از دستگاه های موجود و وزارتخانه ها ممکن است با این تحریم ها در کوتاه مدت و میان مدت چه آسیب هایی ببینند و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی داشته باشند که در این خصوص بسته‌هایی طراحی شده تکلیفی دستگاه ها و وزارتخانه ها مشخص شد.

نوبخت ادامه داد: همچنین بررسی کردیم که این تحریم‌ها چقدر بر بودجه و منابع آن اثر می‌گذارد و ما چه منابعی را تا پایان سال و همچنین تا پایان سال آینده در بودجه خواهیم داشت یعنی در حالت های مختلف بررسی کردیم که در حد فروش دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که در بودجه آمده چه درآمدی خواهیم داشت و اگر به یک میلیون و ۹۰۰ هزار، یک میلیون و ۵۰۰ هزار و یا به یک میلیون بشکه فروش نفت تقلیل یابد به چه ترتیب باید عمل کنیم که در این باره در بسته های طراحی شده مشخص کردیم مصارف کشور چگونه باید با این حالت ها تنظیم شود.

وی گفت: برای حالتی که در تحریم ها اتفاق بیفتد و نوسانات نرخ ارز ادامه یابد بررسی کردیم که در حوزه سیاست‌های مالی چه کار کنیم تا آثار این تحریم ها در معیشت مردم تقلیل یابد، در بسته طراحی شده برای این حوزه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: همچنین بررسی کردیم با وجود نقدینگی قابل ملاحظه در جامعه باید چه اقدامی انجام دهیم تا علاوه بر کنترل رشد آن، حجم نقدینگی بیش از این موجب نوسانات بازار ارز نشود که در بسته ویژه این طراحی ها صورت گرفته است.

نوبخت افزود: حدود ۷۶ هزار طرح نیمه‌تمام داریم که در بسته طراحی شده مشخص کردیم در شرایط تحریم طرح‌های بااهمیت در مدل های مختلف از جمله مدل همکاری با بخش خصوصی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: چگونگی تامین منابع حامل های انرژی، حمایت از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای، حمایت از کشاورزی و صنعت، حمایت از فناوری های آی تی و آی سی تی، حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از اشتغال موجود و سرپا نگه داشتن آن از جمله بسته های حمایتی است که برای مقابله با تحریم ها طراحی شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: باوجود طراحی ۱۲ بسته حمایتی، در حوزه‌های کلان مورد حمایت ما نیز مهار نقدینگی، بودجه، حمایت و جبران آثار اقتصادی بر معیشت مردم و حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 355948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.